Word 2010 landscape pagina's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dovenetel

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2010
Ik heb een Worddocument met zowel portrait- als landscape pagina's.
Wanneer ik het document print, staan de portraitpagina's normaal rechtop, maar de landscapepagina's staan zo, dat ik ze een kwartslag LINKS om moet draaien om ze te kunnen lezen, terwijl RECHTS om veel logischer is.
Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Maak eens een voorbeeldje, want dat verschijnsel ken ik niet. En kan ik dus ook niet reproduceren.

Moet printerspecifiek zijn, ik vraag me in ernst af of dit wel 'oplosbaar' is.
(behalve met flauwe ideeën als het maken van een schermafdruk van zo'n landscape pagina, die in een grafisch pakket 180 graden te roteren en dan te laten plakken als een afbeelding bóven op de originele landscape pagina).

Tijs.

Ik weet niet goed hoe te reageren op een ontvangen reactie. Daarom dit bericht.

Een voorbeeld is moeilijk te maken, op het scherm ziet het document er goed uit. Het gaat pas fout bij het printen.
Maar ..... als ik het Worddocument opsla als een pdf en die pdf print, dan komt het er goed uit.

Laatst bewerkt:
Tsja, als ik de printopties van Adobe Acrobat Reader bekijk met een PDF geopend (Ctrl-P toetscombinatie), dan staat (standaard) aan: Automatisch roteren en centreren.
Vink dat eens uit (met zo'n mixed landscape/portrait PDF geladen) en klik op OK. Ik ben benieuwd of het probleem er dan ook met Adobe Acrobat Reader is.

Ik sluit me bij OctaFish aan dat ik jouw probleem in Word nooit gezien heb (of nooit opgemerkt als een probleem) en dan ik het over alle Word versies en (naar schatting) 60 soorten printers. Daarom mijn opmerking dat het printgedrag dat je beschrijft (naar mijn inschatting) printerspecifiek zal zijn.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik zie dat je voorbeelddocument Excel elementen (in dit geval: Werkblad-objecten) bevat op de landscape pagina's. Niet dat ik weet of dat er mee te maken heeft, maar valt wel op.
Dus, als simpele test, maak eens een nieuw Word document zónder elementen uit andere (Office-)programma's, geef het nieuwe document de pagina-indeling Liggend, en type wat op de verschillende pagina's. Druk dat nieuwe document af. Kijk of bij dat simpele landscape document hetzelfde meemaakt als met die waar Excel elementen in zitten.

Wat me opvalt in je printopties Adobe Acrobat Reader is dat je dubbelzijdig print. Hoe zit dat met je Word documenten waar je het landscape probleem hebt, druk je die ook dubbelzijdig af?
Zeker als het gaat om handmatig dubbelzijdig (als je printer geen duplex unit heeft en je dus de aan 1 kant reeds bedrukte papier nóg een keer handmatig moet invoeren om ook de andere kant bedrukt te krijgen) dan is dat misschien de verklaring van je vraag. Test dus ook alles vanuit Word enkelzijdig afgedrukt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb je document met je eigen instellingen afgedrukt, dus dubbelzijdig, en zie er niks verkeerds aan. 3. Onze cliënten staat keurig linksom gedraaid want is pagina 7, en 4. Basisdienstenpatroon staat rechtsom want is pagina 8. Druk ik ze enkelvoudig af, dan staan ze ook correct. Afgedrukt op een HP laser printer.

Dag Tijs,
In Word print ik ook dubbelzijdig, maar niet handmatig.
Een nieuw document, met zowel portrait- als landscapepagina's, zonder Excel-elementen (bijlage):
- dubbelzijdige en enkelzijdige print met pagina-indeling staand: resultaat is hetzelfde als mijn oorspronkelijke Worddocument. De landscapepagina's staan 'de verkeerde kant op'. Excel-elementen maken geen verschil.
- print ik met pagina-indeling liggend, dan is de oriëntatie voor alle pagina's gelijk, maar dat is te verwachten.

Wat gebeurt er bij jou als je het testbestand print?

Evert

Bijlagen

Ik weet niet of je alleen van Tijs antwoord wil, maar bij mij komt-ie perfect uit de printer.

Ook bij mij komt de print er 'rechtsdraaiend' uit, dus de landscape pagina moet ik rechtsom (met de klok mee dus) draaien om de inhoud normaal te kunnen lezen. Dat is ook het gedrag dat ik in alle jaren op elke Word-versie en printer waar ik mee gewerkt heb gezien heb. Ik drukte enkelzijdig af.

Overigens
Je hebt met test 2 niet mijn vraag (volledig) beantwoord: Zijn bij jou de pagina's dan 'rechtsdraaiend' of 'linksdraaiend'? [Dat dan alle pagina's liggend zijn ging het me niet om, alleen of je ze rechtsom (met de klok mee) of linksom (tegen de klok in) moet draaien om ze (goed) te kunnen lezen.]

Als test 2 ook 'linksdraaiend' resultaat oplevert, dan zou ik geen andere verklaring zien dan dat het type printer er iets mee te maken heeft.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@Octafish en Tijs: bij jullie werkt het dus wel goed?
Dat is ook het gedrag dat ik in alle jaren op elke Word-versie en printer waar ik mee gewerkt heb gezien heb.
Voor mij geldt hetzelfde!

Ik had een heleboel ervaringen geformuleerd, maar ik heb zojuist mijn laptop te voorschijn gehaald en het document geprint.
En het resultaat is dat het document er nu goed ('rechtsdraaiend') uitkomt!
Opeens is het dus niet meer een printerspecifiek maar eerder een Word-instelling-specifiek probleem. Of is dit te kort door de bocht?
Ik ga nu de instellingen op pc en laptop vergelijken, hopelijk komt daar iets uit.
Ik sta nog steeds open voor suggesties, hoor.

Ik tast in het duister welke optie het in Word zou moeten zijn. Hopelijk levert de vergelijking wat op.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan