word bestand minder KB

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvbaal

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2000
Ik heb een Word bestand dat naar mijn mening onnodig groot is geworden 208.564 KB. Is er een manier om een bestand kleiner te maken?

groetjes
juul

Vraagje. Is dit alleen tekst of heb je er foto's of gafieken, tabellen o.i.d. in staan.

Is het een .doc of .docx bestand. Of RTF of what ever. Doe is met de rechter muisknop en kijk eens bij eigenschappen. Wat staat er dan

Laatst bewerkt:
Het is tekst en ook foto's. Het is een doc bestand

groetjes
juul

En wat voor soort afbeeldingen? Die kunnen ook heel behoorlijk (en voor een Word document nodeloos) groot zijn.

Het zijn foto's van maximaal 6 bij 6 cm (dus verkleind) gemaakt met mijn fototoestel. Hoe kan ik dan zorgen dat ze minder ruimte innemen?

juul

Heb je die 6x6 nog in een mapje staan. Kijk eens hoeveel (als het er 80 zijn of als het er 3 zijn dat is een groot verschil) MB deze foto's hebben een of meerdere dus he.

Omschrijf eens wat je nu precies gedaan hebt dan kunnen we je nog beter proberen te helpen.

Het is een doc.... oke 6 x 6..... maar hoeveel foto's en hoeveel MB heeft iedere foto, dan kun je zelf ongeveer uitrekenen aan hoeveel MB je totaal komt. enz enz.

Is het voor eigen gebruik of voor op een website. Voor het laatste is de kwaliteit is dan wel belangrijk.

Laat gerust weten;)

Laatst bewerkt:
Het bestand bestaat uit 83.027 tekens en er staan ongeveer 45 foto's in. De foto's zijn allemaal gecomprimeerd en ik weet niet hoe ik kan zien in het bestand hoe groot de foto's zijn. Ik heb meerdere keren op dezelfde wijze zulk boekje gemaakt en die zijn rond de 50.000 kb. Ik begrijp niet wat er gebeurd kan zijn.

Zolang wij het document niet kunnen zien, kunnen we er uiteraard niet veel zinnigs van zeggen. Wel is het zo dat foto's comprimeren niet opgaat. Word slaat hoe dan ook de afbeelding op in de originele afmetingen. Als de foto's niet goed geschaald zijn voordat je ze gebruikt, heb je dus een probleem.
Als je het document opslaat als HTML pagina, maakt Word een aparte map aan voor de foto's en dan kun je ook goed zien hoe groot de foto's uit je document nu echt zijn.

Als je foto's kleiner maakt in word, gaat er nog geen informatie verloren over de foto's. De foto's blijven dus even groot qua aantal MB's. Hieronder staat een mogelijke oplossing, maar maak eerst een backup van je document en je foto's voordat je dit uitvoert!
Wat je kunt doen is de foto's individueel in paint openen, dan op formaat wijzigen klikken, en dan bij wijzigen horizontaal 100 veranderen in 50. Als het goed is verandert de waarde bij verticaal automatisch mee. Zo niet, pas deze ook nog even aan naar 50. Als je de foto's opslaat, is het bestand een stuk kleiner geworden. Als je deze foto's toevoegt in je document zal het document een stuk minder ruimte innemen.
Met deze methode gaat er wel kwaliteit van je foto's verloren. Als het te veel is, kan je de originele foto's nog eens openen, en dan i.p.v. 50 een hogere waarde, bijvoorbeeld 75, invullen. Dan krimpt de foto minder, maar blijft de kwaliteit wel beter behouden. Met een lager getal gaat er meer kwaliteit verloren, maar wordt de bestandsgrootte ook weer kleiner.

Ik heb het bestand overgezet naar een PDF bestand en dat neemt nu 93.498 KB in beslag in plaats van 208.564 KB.
Hartelijk dank voor jullie hulp

groetjes
Juul

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan