Hoi Renee,
Met welke browser bekijk je het .mht bestand?
Want een als "gecombineerd webpagina-bestand" opgeslagen Word2003 bestand krijgt de extensie .mht, en die zijn met andere browsers dan Internet Explorer niet te zien, en soms ook niet (of niet goed) in IE zelf.
Als ik een .mht bestand heb geüpload, krijg ik in Firefox óók code met een verwijzing te zien naar een lokaal bestand, in mijn geval:
HTML:
Content-Location: file:///C:/516B9224/word-opgeslagen-als-gecombineerd-webpagina-bestand.htm
En dat bestand op de C-schijf bestaat bij mij niet eens! :shocked:
Wat is er aan de hand?
Ik heb onder WinXP-pro met Word2003 een serie proeven genomen, die je denk ik heel goed als illustratiemateriaal kunt gebruiken als je de cursisten vertelt dat ze
nooit met Word een webpagina moeten maken:
- Dergelijke gecombineerde webpagina-bestanden (.mht-bestanden) komen in IE6 helemaal niet door, en komen in IE7 niet goed door. Alleen IE8 toont ze ongeschonden.
Alle andere browsers tonen géén webpagina, maar laten de bezoeker de broncode zien (Firefox, Opera, Safari, Chrome getest). Knap, als je daaruit bv. kan halen hoe de afbeeldingen er uit zien...
- Als je in Word2003 zonder meer opslaat "als webpagina" is het resultaat een afschuwelijke (en omvangrijke) coder-bagger: o.a. invalid html met 165 html-fouten, invalid css met 45 css-fouten.
- Als je in Word2003 opslaat als "webpagina - gefilterd", dan ben je tenminste de meeste speciale MS-Office codes kwijt (de bestandsgrootte is tot de helft geslonken!). Maar nog steeds geen goede html (7 fouten, 2 waarschuwingen) of correcte css (1 fout, 45 waarschuwingen).
In Word is het niet mogelijk die fouten te repareren! En mooi ziet de pagina er bepaald ook niet uit.
- Ter vergelijking heb ik ook "op de hand" een webpagina gemaakt met vergelijkbare opmaak als het Word-bestand. Veel kleiner, geen fouten, en oogt aanzienlijk beter.

De verschillende "Word-opslaan als html" opties heb ik hier gezet op deze:
Met vriendelijke groet,
CSShunter
PS
Als je in Internet Explorer (
niet in Word dus) een werkende webpagina geopend hebt, kan je die wel goed lokaal als .mht-bestand opslaan. Die is dan alleen in IE te zien (ook in de oude versies). En ik kwam er achter: als je die lokaal in IE geopend hebt, kan je hem zo nodig weer laten "exploderen" door 'm vervolgens op te slaan als "webpagina, compleet". Dan maakt IE er weer een submapje bij met de toebehoren (afbeeldingen), en is het nieuwe htm-bestand ook weer in andere browsers te bezichtigen. - Ik gebruik dat af en toe om internet-pagina's even vlug compleet op te slaan, zonder mijn pc op te zadelen met een riedel mappen met toebehoren.
PS-2
Je mag de link naar m'n overzichtspagina gerust doorsturen naar de auteurs van de "e-learning cursus Word". Kunnen ze e-learnen!