WORD-document van 1800 pagina’s: hoe verminderen pagina's?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henry80

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2007
Ik heb van internet een tekstdocument gekopieerd. Deze heeft na plakken in WORD ongeveer 1800 pagina’s.

Omdat de regels halverwege de pagina worden afgebroken blijft helft van word-pagina wit.
Het aantal pagina’s kan met de helft minder als die witte regeldelen worden opgeheven door vorige regel naar de regel ervoor te brengen.

een voorbeeld:
"Wat de voorraden delfstoffen betreft, heeft
China de grootste reserve ter wereld. Op
dit moment wordt nog ongeveer driekwart
van de binnenlandse energiebehoefte door
kolen gedekt."

Na regels schuiven:
"Wat de voorraden delfstoffen betreft, heeft China de grootste reserve ter wereld. Op dit moment wordt nog ongeveer driekwart
van de binnenlandse energiebehoefte door kolen gedekt."

Ik heb dit met 50 pagina’s regel voor regel gedaan, en het is een monnikenwerk.
Is er een efficiënte manier om dit op te lossen?
Heb met uitlijnen geprobeerd (wordmenubalk: opmaakalinea--uitlijnen), maar dat werkt niet.

Je kan met zoek en vervang alle enters uit het document halen (vervang ^p door een spatie). Nadeel is dan wel dat je alle alinea's kwijt bent. Wat ik vaak doe is eerst zoek en vervang de dubbele enters door @#$ (vervang ^p^p door @#$) daarna vervang ^p door spatie en daarna nog een keer vervang spatie spatie door spatie.

Hoi,

Vaak hebben gedownloade documenten geen Alineamerkeringen (het omgekeerde Pi-teken zeg ik altijd maar), maar een z.g. handmatig regeleinde (het teken dat ook vaak op de Enter-toets staat). Je weet dat dit zichtbaar te maken is met de knop 'Weergeven/verbergen' op de standaardwerkbalk.

Wat je eerst moet doen is goed kijken waar je - later - echt een volgende alinea wilt beginnen. Vaak worden deze in de gedownloade tekst weergegeven door een extra witregel (meestal twee handmatige regeleindes.

Vervang (zoals Ecd aangeeft) éérst alle dubbele handmatige regeleindes door één alineamerkering.
In een tweede ronde vervang je de overblijvende handmatige regeleinden door een spatie. Kijk ook hierbij goed in de gedownloade tekst; soms is voor elk handmatig regeleinde ook al een spatie ingevoegd .... maar ook weer niet overal. Je kunt dan later nog een 'rondje' vervangen doen: dubbelspaties vervangen door enkele

Wil je meer nieuwe alinea's, vervang dan tenslotte elke combinatie van 'punt en spatie' door 'punt en alineamerkering' of door 'punt en handmatig regeleinde'

Laatst bewerkt:
Alvast dank voor jullie tips.
Ommeren, wat jij zonet schreef over handmatige regeleinden gaat niet op in mijn document. Als ik weergave-knop gebruik, blijkt elke regeleinde een alinea-markering te hebben.

Ik heb bijna een uur lang de tips van jullie uitgeprobeerd.
Ook met al die varianten zoals En-streepje, Vaste spatie, ea (te vinden onder Speciaal-knop als je Vervangen kiest).

Ecd, jouw tip van enters (“^p”) door een spatie vervangen werkte, maar zoals je voorzag verdwijnen de alinea’s.
Daarvoor was je oplossing
vervang dubbele enters (“^p^p”) door zelf verzonnen herkenningstekens (in jouw geval: “@#$”) en daarna vervang ^p door spatie.
Hierdoor is tekst zonder alinea’s, maar je ziet door de herkenningstekens waar ze oorspronkelijk zaten.
Zo hoeft er in plaats van tig keer per pagina, slechts enkele keren op enter aangeslagen te worden.

Dat laatste stuk van je tip van “..en daarna nog een keer vervang spatie spatie door spatie.”
kon ik niet volgen.

Dat is een standaard actie bij mij. Doordat je spaties hebt toegevoegd loop je de kans dat er dubbele spaties in je tekst zitten. door dubbele spaties te vervangen door enkele raak je die kwijt.

Aha, nu zie ik het.
Ik zal met deze tips aan de slag gaan.
Nogmaals bedankt voor deze slimme aanpak

Schrijfbreedte Word.

Ja zo noem ik het maar even, omdat je ook de eindmarkering kan verschuiven zodat de regel verder wordt uitgevuld. Het voordeel is, dat je dat voor een heel document maar een keer handmatig hoeft te doen. Misschien heb je de liniaal boven het document uit staan, dan moet je die eerst aanzetten. Daarna kan je de betreffende kantlijnmarkering pakken en naar rechts schuiven. Misschien wist je dit allemaal, maar ik zag je al al die regels terugzetten met returns weg te halen, vreselijk! Heb ik ook wel eens moeten doen, maar dan stonden er echt allemaal harde returns in omdat de oude tekstverwerker dat zo verwerkte. Nou, see you!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan