<Afstand Voor> en <Afstand Na> gebruik je om de witruimte
rondom een alinea in te stellen. En een alinea definieer je dan als alle tekst die binnen een <Enter> valt. Alinea's kunnen meer dan een regel tekst bevatten, en dan zie je dus in je alinea de witruimte die je instelt met <Regelafstand>. Standaard is Word ingesteld op een regelhoogte van 12 pt, en dat betekent dat de tekst + witruimte boven de tekst + witruimte onder de tekst opgeteld 12 punten bedraagt. Maak je met <Enter> een lege 'regel' (spreektaal van de niets-vermoedende argeloze tekstverwerker), dan is die regel dus 12 punten hoog.
Stel je de ruimte Voor en Na in op een andere waarde dan 0, dan voeg je dus extra witruimte toe aan je alinea. In jouw voorbeeld staat de waarde ingesteld op 8 punten, en dat maakt de totale regelhoogte dus 12+8=20 punten. De reden dat ik dat een rare waarde vind, is dat die totaalsom niet overeenkomt met de witruimte die je gebruikt als je 2 keer op <Enter> drukt. Dan krijg je namelijk 2x12=24 punten. Een verschil dus van 4 punten. Zou je nu twee pagina's naast elkaar leggen, dan gaat de tekst zweven, omdat de basislijn van de ene regel niet meer gelijk is aan de basislijn van de andere.
Wil je het helemaal perfect hebben, dan moet je dus ook alle koppen die je gebruikt zodanig instellen dat de Regelhoogte + Afstand Voor + Afstand Na een veelvoud is van je standaard regelinstelling.
Om een lang verhaal kort te houden: als je regelafstand <Na> gebruikt (en ik doe dat dus standaard wél) dan moet je er voor zorgen dat de witruimte die je creëert overeenkomt met de ingestelde Regelhoogte. Bij een hoogte van 12 punten is dus <Afstand Na> van 12 punten prima. Zelf vind ik Regelafstand <Enkel> niet mooi, dus ik gebruik de instelling <Ten minste> met een waarde van 13 of 14 punten, afhankelijk van het lettertype. De <Afstand Na> is dan dus ook 13 of 14 punten.
Ik gebruik zelden (zeg maar: nooit) <Afstand Voor> want daarmee begin je een alinea dus met witruimte. Nergens voor nodig; witruimte wil je hebben
onder een tekst. Bij plaatjes kan het echter wel eens handig zijn.
En dan het (hopelijk) laatste woord over de <Enter> en <SHift>+<Enter> toets: met <Enter> maak je dus een nieuwe alinea aan (met eventueel witruimte) en met <SHift>+<Enter> maak je een
nieuwe regel aan
binnen een bestaande alinea. Er wordt dus géén extra witruimte toegevoegd (geen alinea-einde) maar wel krijg je de ingestelde Regelhoogte in de nieuwe regel. Gebruik dus nooit <SHift>+<Enter> om een alinea-probleem op te lossen, want je creëert alleen maar nieuwe problemen in je tekst

. <SHift>+<Enter> Is overigens een bijzonder nuttige toetscombinatie, maar je moet hem alleen gebruiken waar hij voor bedoeld is: een nieuwe regel maken binnen een bestaande alinea. Niet omdat je een probleem hebt met witruimte.