• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Word gegevens importeren in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkGerby

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2006
Hallo,

Mijn zoon heeft een grote hoeveelheid meetgegevens, verspreid over 50 (!) textbestanden, die hij omgezet wil hebben naar Excel.
Ik ben als beginnend VBA-er zo ver, dat ik voor elk bestand een excelpagina aanmaak, deze hernoem naar het betreffende word-document, dit document invoeg als OLE-object.........maar dan. ik kan dit object via mijn macro nog net selecteren, maar als ik de tekst wil selecteren ( dubbelklik binnen object, ctrl+A, Ctrl-C ) en cel op pagina selecteren en Ctrl+V moet ik dit steeds handmatig doen.
Omdat de macrorecorder van excel deze handelingen binnen het word gebied niet opneemt, is het me nog niet gelukt dit deel in de macro te "vatten"

Tips zijn dan ook meer dan welkom.

Bvd Henk

Henk,

je schrijft dat je zoon textbestanden heeft. Bedooel je daar Wordbestanden mee of bestanden met extensie .txt?

Dag Haije.
Eerst bedankt voor je reaktie.
Ja ze staan in kladblok, maar heb ze inmiddels opgeslagen als .doc onder word. Ik dacht ik kan ze dan in de office excel macro integreren/benaderen, maar dat valt dus tegen.

Henk

Geef die tekstbestanden de extensie .csv en open ze dan eens in Excel.

Hoe zien die tekstgegevens eruit ? Plaats eens een voorbeeldbestand.

Hallo SNB,

Bedankt voor je tip.
Ik zal nog effe opzoeken waar deze extensie voor staat, maar t lijkt er op, dat ik hier mee uit de voeten kan.
Indien niet meld ik me weer !

henk

Inmiddels ben ik zo ver dat ik via "DATA" > "Get data from external.." de gegevens binnen krijg. (query ?) ze komen binnen als 1 waarde in 1 cell 0.1254 of 1.45874
Tot zo ver prima.
Ik wil echter de punt vervangen door een komma. Handmatig via CTRL=F en vervolgens "replace all" gaat prima. Zet ik dit in de macro, gaat het, zolang ik onder de "0" blijf goed,: 0,1254 echter de hogere getallen worden 1.4578 >> 14.578 Hier komt dus een duizendtal punt terwijl het gewoon 1,4578 moet zijn.
Format cell van tekst naar getal en omgekeerd heeft geen effekt.

Ik heb geprobeerd om na invoer van de data, het geheel te kopieëren en vervolgens via PlakkeSpeciaal alleen de inhoud terug te zetten, maar dan nog gaat het fout....

Ik ben er bijna, maar nog niet helemaal.

Henk

Een beetje lastig zonder voorbeeldje. Als de gegevens in een aaneengesloten gebied vanaf A1 staan kan je deze proberen.

Code:
Sub VenA()
For Each cl In Sheets(1).Cells(1).CurrentRegion
    cl.Value = Replace(cl.Value, ".", ",")
Next cl
End Sub

Omdat Vba in het Engels geschreven wordt en je van tekst een getal-formaat wil maken , denk ik eerder aan.

Code:
Sub hsv()
 Sheets(1).UsedRange.Replace ".", "."
End Sub

Laatst bewerkt:
hsv heeft gewonnen (Bokal Meister?) ! Hoewel ik dit :"Omdat Vba in het Engels geschreven wordt en je van tekst een getal-formaat wil maken , denk ik eerder aan: " niet snap. wat bedoel je daar mee?

VenA: Zoals je zelf al aangaf moet vanaf cel A1 alle cellen aaneengesloten "gevuld" zijn. De data die ik ophaal worden geplaatst in B1 en hebben eerst enkele rijen met tekst en lege cellen, dus dat werkte niet 1-2-3.

Helaas komt deze oplossing voor zoonlief net te laat: Hij heeft vanavond 50 bestanden handmatig omgezet. Met jullie suggestie er bij doet mijn macro er 7 seconden over.
Uiteindelijk heeft hij er 1 uur over gedaan. De macro ontwerpen heeft mij al tig uren gekost zegttie. en gelijk heeft ie ;-))

Bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan