Word is traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

schoe039

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2003
Ik heb Word 97, sinds een aantal maanden is hij erg traag als je de cursor wilt verplaatsen: het duurt tot wel tien seconden voordat er iets gebeurt als je de scrollbalk of de pijltjestoetsen gebruikt of als hij andere binnengekomen toetsaanslagen moet verwerken.

Heb je dat alleen in Word? Heb je op de harde schijf (C-partitie) genoeg vrije ruimte? Dit is nodig omdat Word telkens een tijdelijk bestand aanmaakt met alle undo-actie's enzovoorts.

Wat voor PC heb je? Welke Windowsversie?

Hoi,

Ja, en:
1 heb je een virusscanner geinstalleerd?
2 heb je onlangs andere (spel-)software geinstalleerd?
3 ben je onlangs op kabel- of ADSL overgestapt.

Er kunnen - kortgezegd - nogal wat oorzaken zijn, waardoor je PC trager gaat werken.
Heb je spelling- en grammaticacontrole standaard aanstaan? Probeer die dan eens uit te schakelen (Menu: Extra > Opties; tabblad spelling en grammatica.), maar dit neemt de oorzaak niet weg ......
Als je zegt dat er dus een tijd is geweest dat Word97 wel gelikt werkte is het belangrijk te achterhalen wat er allemaal 'gebeurd' is op die computer, kort voor Word deze problemen gaf.

Succes, Teun

Gewoon tekst tikken gaat prima, maar na een paar keer flink scrollen wordt hij zeer traag.

Er wordt veel meer gevraagd.. Geef eens antwoord op alle suggesties/vragen.

Sorry voor de late reactie, maar ik had nooit een melding gekregen.

Ik heb voldoende ruimte op de c-schijf. Ik heb een kloon met AMD K6-microprocessor 200mmx.
Recentelijk heb ik het werkgeheugen uitgebreid naar vier 'kaartjes'van elk 2x 16 kb, daarvoor zaten er 2 van elk 16 kb in. Ze waren moeilijk in te pluggen, uitendelijjk heeft de pc-dokter dat voor me gedaan.

Het idee voor deze werkgeheugenuitbreiding kreeg ik van de KPN-monteur die in mei adsl kwam installeren (dat was mezelf niet gelukt, omdat ik geen Windows 98-schijf had omdat de nieuwe harde schijf die de pcd-okter er een paar jaar geleden in had gezet door hem w98 had meegekregen terwijl ik zelf bij mijn pc met oude harde schijf w95 had gekocht).

Ik heb hem ook gedefragmenteerd, maar dat helpt niet tegen de traagheid.

Ik heb een virusscanner van Grisoft.

Spelsoftware heb ik niet geïnstalleerd, wel kazaa.

16kB zal 16MB moeten zijn?

Een van de belangrijkste oorzaken is dat je PC gewoon niet snel is. De processor en hoeveelheid geheugen (64MB) zijn voor de hedendaagse doeleinden ontoereikend.

Na verloop van weken/maanden loopt de PC helemaal vol met programmaatjes enz. Dit maakt de PC trager.

Vooral Kazaa maakt, zeker als het de versie met spyware is, de PC vaak flink trager. Spyware is "verborgen" software die jouw surfgedrag in de gaten houdt en dit doorspeelt en/of voor specifieke reclame via internet zorgt.

Spyware is te verwijderen met Adaware van Lavasoft

Hoi,

Dus is de oorzaak van het trager worden - w.s. sinds ADSL - duidelijk..... ?
Je zult dus 'genoegen' moeten nemen met je tragere Word, tenzij je in staat bent nieuwe hardware aan te schaffen. Ik vrees dat opwaarderen niet echt veel meer zal helpen.

Teun

Ik onthou nooit zo goed in welk eenheden zo'n apparaat werkt, het EDO werkgeheugen was inderdaad 16 Mb en is sinds enkele maanden (met vier dubbele kaarten) 128 Mb, maar in Word lijkt hij eerder langzamer dan sneller te zijn geworden.

Ik heb de ontbrekende gegevens erbij gezocht: MMX mainboard 430 VXPRO chipset 512 cache; de rest lijkt me niet zo belangrijk.

Ik zal proberen met Adaware de spyware eraf te halen, dat zou best eens kunnen helpen vermoed ik, bedankt voor de tip!

Kan het ook zijn dat Word traag is geworden doordat ik veel snelkoppelingen naar programma's op mijn bureaublad heb staan?

Nee, snelkoppelingen zijn kleine bestandjes, meer niet.

Ik heb Ad Aware gedownload en gedraaid, heeft 185 bestanden gevonden (dat lijkt me best veel?) en verwijderd, het is nu te laat om uit te proberen maar dat ga ik overmorgen doen.

Ik ken PC's met meer spyware. de meeste "hits" zullen registry-verwijzingen en cookies zijn.

Ik heb ze alle 185 verwijderd en in een apart 'kluisje' gezet, helaas kan ik nu thuis niet meer op internet komen of e-mail ophalen (dit bericht komt van mijn werkplek).

Enig idee wat ik fout heb gedaan, welke bestanden ik moet terugplaatsen?

Anders bel ik mijn provider maar.

uiteindelijk heb ik vrijdagavond en zaterdag vierenhalf uur met 3-4 helpdeskmedewerkers van mijn provicer gesproken (zeiden allemaal wat anders) en met iemand van de ondersteunende technische dienst. Uiteindleijk adviseerde men me opnieuw Windows te installeren, wat ik heb gedaan. nu werkt het allemaal weer...
Bedankt voor jullie adviezen!

Gelukkig werkt het allemaal weer, maar de vraag die je niet hebt beantwoord: werkt Word nu minder traag?

Goede kans van wel, want bij een volledige herinstallatie zijn alle .tmp bestanden verwijderd, is je FAT weer gereorganiseerd, en is alle overbodige rommel van schijf verwijdert. Hoe zit het met Macro's, gebruik je die veel in Word? De oplossing nu was alles weggooien en vervangen. Lijkt het.

Maar over enige tijd krijg je het probleem weer.......

Start minstens eenmaal per week windows onderhoud; zoek via de zoekfunctie *.tmp iedere maand alle tijdelijke bestanden en verwijder die. Als je MSN gebruikt: nu ja, er zijn ook goede chatprogramma's, maar als je bij MSN wilt blijven bovenstaande dagelijks doen.

En als je weet wat er de vorige keer mis was, laat het ons weten!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan