Word koppelen aan query in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

thomasvaer

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2009
Ik wil Access query-gegevens in Word gebruiken in Office2007.
Met gegevens uit de tabellen in Acces lukt dat prima maar niet met die van een query.
Begin gaat prima in Word: Verzendlijsten -> Samenvoegen -> Adressen selecteren -> Gegevensbron selcteren, accdb-file kiezen, maar dan zie ik alleen maar "Tabel selecteren"!
Als je de keuze moet maken waarmee je wilt koppelen staan de queries gewoon helemaal niet genoemd! Het dacht dat 'vroeger' wel gedaan te hebben en snap er dus niets meer van.
Is er soms een optie in Acces waardoor er met queries niet meer te koppelen is? Is er iets stuk gegaan? Wordt ik een dagje ouder?

Bij voorbaat dank voor ieder nuttig antwoord.

Is je query wel een Selectiequery?

Aanvulling: Vastgesteld dat het aan de database of de querry ligt, niet aan Office want bij een andere, oudere, accdb database kan ik wel een query koppelen.
Ra ra welk kenmerk?

Onder "Tabel selecteren" staan zowel tabellen als queries die samengevoegd kunnen worden.
Post anders even de code van je query in MS Access (query openen in ontwerpweergave, vervolgens kiezen voor SQL weergave, post de code die in het SQL weergave venster staat).

Tardis

Beste Tardis,
Onder "Tabel selecteren" staan bij mij alleen de tabellen, dus geen queries. Dat is nou net het probleem. Hadden die er gestaan dan heten ze overigens "View" ipv "Table".
De sql-code van de belangrijkste query staat hieronder. Alle overige queries gaan van deze query uit; genest dus.
Code:
SELECT leerlingen.*, IIf([m/v]="m","Dhr","Mw") & " " & [voorletters] & " " & IIf(IsNull([tussenvoegsel]),"",[tussenvoegsel] & " ") & [zoeknaam] AS volnaam, [adres] & ", " & [pc] & " " & [plaats] AS voladres, Format(nulltozero([2012bet01 bedrag])+nulltozero([2012bet02 bedrag])+nulltozero([2012bet03 bedrag])+nulltozero([2012bet04 bedrag]),"€ 0.00") AS 2012betaald, [tel#1] & IIf([tel#2] Is Null,"","/" & [tel#2]) AS tel, [2012betaald]-[2012tebetalen] AS 2012stand
FROM leerlingen
ORDER BY leerlingen.zoeknaam;

Ik vermoed dat nulltozero een functie is binnen je database. Word kan volgens mij niet samenvoegen met queries waarin functies zitten. Overigens is dat ook niet nodig, want in je samenvoeging kun je de gegevens op dezelfde manier wel samenstellen. Maak dus eens een query met alleen de velden, en probeer het dan nog eens.

Bedankt OctaFish; je vermoeden is juist: met alleen de tabelvelden in de query gaat het goed, maar ik ben er niet zo gelukkig mee want dan kan ik bijna net zo goed de tabellen gebruiken. Misschien misbruik ik het systeem wel een beetje maar in queries stel ik nieuwe variabelen samen die ik vervolgens verderop gebruiken wil als in te voegen veld. De NullToZero-functie is daarbij erg welkom. Ik zal er eens verder mee gaan spelen want het lijkt me sterk dat er helemaal geen functies gebruikt mogen worden. Misschien geldt het alleen voor "zelfgedeclareerde functies" of hoe ik dat ook moet noemen.
Voor dit moment hartelijk dank voor het vlotte meedenken; ik was er echt in aan het vastlopen...

Vervolg...
Wat wel mag staat hieronder (dus zonder NullToZero)
SELECT leerlingen.*, IIf([m/v]="m","Dhr","Mw") & " " & [voorletters] & " " & IIf(IsNull([tussenvoegsel]),"",[tussenvoegsel] & " ") & [zoeknaam] AS volnaam, [adres] & ", " & [pc] & " " & [plaats] AS voladres, [tel#1] & IIf([tel#2] Is Null,"","/" & [tel#2]) AS tel
FROM leerlingen
ORDER BY leerlingen.zoeknaam;
Er zitten dus wel wat functies in, maar geen zelf-gedeclareerde. Misschien is het daarom aanvankelijk fout gegaan.
Nu nog een weg vinden om lege velden in een zero om te zetten. Ik dacht dat NZ een ingebakken functie was maar dat slikt ie niet. Iemand een tip?

In ieder geval: allemaal bedankt! Prachtig zo'n helpplek!

Wat doet die nulltozero eigenlijk? Kun je in je query niet gewoon de Nz functie gebruiken?

Ga ik nog een keer uitproberen, maar eerder werkte het vandaag niet.
Overigens heeft NullToZero dezelfde bedoeling als Nz voor zover ik weet. Destijds bestond Nz niet, denk ik, en hebben ze de behoefte ingevuld door via een declaratie zelf een functie te bakken.
Mocht het lukken, dan zal ik het posten.
Intussen red ik me door een nul (zero) in te vullen en geen velden leeg te laten. Niet fraai maar je moet soms wat :-)
Nogmaals bedankt!

Slotreactie, wat mij betreft:
Zojuist vastgesteld: Helaas wordt ook de Nz-functie niet geaccepteerd.
Samengevat zijn er dus functies in Access die niet in een Word-omgeving worden geaccepteerd. Gevolg is dat het koppelen van Word aan Access-velden niet altijd lukt.
Best een beetje krom, vind ik maar goed om te weten. Wellicht weet iemand welke soort functies wel mogen...

VB functies werken volgens mij niet, SQL functies wel.

Het duizelt me. Al met al een hele waslijst functies die je niet mag toepassen als je tenminste de query later in een samenvoeging met Word wilt gebruiken.
Bedankt voor het uitzoeken.

Hou het simpel, en combineer de tabelvelden in Word m.b.v. Word-velden. Berekeningen zou ik nog wel in Access doen, maar daar heb je verder geen ingebouwde logica voor nodig. En, zoals ik al zei: SQL commando's in een query leveren geen problemen op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan