WORD XP normal.dot

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvsoest

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2000
Dames/heren,

In onze organisatie werken zo'n 2500 mensen met WORD XP. De roep om vrijgave van de normal.dot wordt steeds groter.
Wij hebben dit steeds bewust niet gedaan, elke ochtend werd de normal.dot overschreven door de originele.

Wat ik graag wil weten is wat de consequenties kunnen zijn van het vrijgeven van de normal.dot. Heeft iemand hier ervaring mee, of is hier informatie over, hoe je bijvb verantwoord kan omgaan met dit soort kwesties. Wat wij absoluut niet willen is extra problemen door corrupte normals enz. Wat is wijsheid hierin. Ik kan me voorstellen dat mensen zelf in WORD XP zaken willen aanpassen die in de normal.dot staan.

Bedankt voor adviezen alvast

Jan van Soest
Arnhem

Hallo,

Als de roep om vrijgave van normal.dot groter wordt, weten de mensen blijkbaar wat normal.dot is en hoe je daar veranderingen in aanbrengt.
Dan lijken die mensen mij ook zeer goed in staat om, als er problemen zijn, een corrupte normal.dot te vervangen voor de originele.
Maar misschien zie ik dit te simpel en gaat het in een netwerk van die omvang niet zo simpel als op mijn machientje, waarop ik vorige maand nog een corrupte normal.dot heb vervangen voor een goede.

Guus.

Normal.dot moet je NOOIT veranderen... Het kan namelijk voorkomen dat normal.dot corrupt raakt, en dan zijn ook al je wijzigingen verloren.

Het moet voor je gebruikers, als ze met sjablonen weten om te gaan, een fluitje van een cent zijn om een nieuw sjabloon te maken op basis van de normal.dot - en dat nieuwe sjabloon dan aan de eigen wensen aan te passen.

Binnen Word regel je dat als volgt:
Onder Extra---Opties, tabblad Bestandlocaties, laat je 'Werkgroepsjablonen' wijzen naar de lokatie waar de 'originele' normal.dot staat: maak die lokatie alleen-lezen. Kopieer deze normal.dot naar de lokatie waar 'Gebruikerssjablonen' naar verwijst. Bij het starten van Word zal de 'eigen' normal.dot van de gebruiker worden geladen. Als de gebruiker nu normal.dot wijzigt, is dat zijn eigen exemplaar.

Interessant wat Bavel schrijft, maar het begin snap ik niet: normal.dot NOOIT wijzigen.

Als je een aanpassing maakt breng je toch zowiezo een wijziging aan?

normal.dot

Ik weet niet wat jullie allemaal in normal.dot hebben vastgelegd. Ik zou me kunnen voorstellen dat jullie daar bijvoorbeeld huisstijlinstellingen in hebben opgeslagen en dan is vrijgeven niet echt handig.

Mocht dit niet zo zijn dan is er volgens mij niet zoveel mis met het vrijgeven van normal.dot. Het heeft voor de gebruikers als voordeel dat ze bijvoorbeeld eigen macro's in normal.dot kunnen opslaan en altijd kunnen gebruiken. Communiceer dan wel heel duidelijk dat ze zelf verantwoordeljk zijn voor een goede backup van hun normal.dot en dat er bij problemen een standaard normal.dot over de oude heen gezet wordt.

normal.dot

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

De normal.dot is inderdaad van belang voor de huisstijl.

Volgende plan hebben we nu. We zetten een persoonlijke norma.dot op de persoonlijke h-schijf. Is deze corrupt dan is het jammer maar dan komt de originele weer terug, deze staat in de huisstijlstructuur.

Hoi Jan, :D

Nou als je het mij vraagt, is het gene wat jij van plan bent goed te doen. (en lijkt mij weinig arbeidsintensief)

Maar ik vraag mij toch af of het bedrijfsbelang (huisstijl) niet het persoonlijk belang van de gebruiker overruled!

Zoals van Baal al aangaf is het een fluitje van een cent om een persoonlijk sjabloon aan te maken. En als het de gebruikers te doen is om Eigen macro's enzo, dan kunnen ze deze gewoon in een bestand maken.

Dit bestand kunnen ze dan in map Opstarten zetten. (deze Dir zit 1 niveau hoger als de map Sjablonen in Application Data in de Hoofdmap Word)

Dit document zal zich gaan gedragen als een invoegtoepassing en vervolgens elke keer met Word mee opstarten.
De Officestartmap is ook een optie dan start ie met Office mee. (het is maar net wat je blieft)

Het Leuke van zo'n Docje is dat de gebruikers hier bijvoorbeeld ook hun eigen Werkbalken en spullekes in kunnen doen. Ook dit zal gewoon werken als Word start.

En zo blijft Normal.dot gewoon onaangetast.

Nogmaals, denk aan interne afspraken en huisstijl. (het is slechts een advies....het wordt een chaos als iedereen zomaar een dotje (woordgrapje) doet! :p

Succes! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan