• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Worddocument genereren aan de hand van keuzes in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

robinvdveeken

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2010
Bijzondergewaardeerde helpers :)

Er moet met grote regelmaat een enorm technisch document worden samengesteld. (Een FDS voor de kenners)
Dit is nooit hetzelfde maar 80% kent wel veel overeenkomsten.
Op het moment gebeurd dit vooral met veel knip en plak werk uit eerdere projecten.
Dit veroorzaakt veel fouten doordat dingen klakkeloos worden gekopieerd, of er worden onderdelen vergeten.
Ik ben in Excel 2003 bezig met een checklist dmv checkboxes waarin aangegeven kan worden wat voor het betreffende project van toepassing is. Voor bepaalde keuzes gebruik ik pulldown menu's.
Ik zal de uiteindelijke bedoeling zo 'niet technisch' mogelijk uitleggen.
Stel dat er in Excel word aangevinkt Telefoon, dan zal er in een nieuw Word document een stuk tekst (dit mag een apart bestand zijn dat bij Telefoon hoort) moeten worden toegevoegd waarin een uitleg staat.
Stel dat verderop in de lijst een pulldown menu staat waarin gekozen kan worden tussen fruit, en er word voor Appel gekozen. Dan zou er aan hetzelfde document waarin de uitleg van Telefoon staat het stuk tekst dat bij Appel hoort moeten worden toegevoegd.

Ik hoop dat het enigsinds duidelijk is. Het maken van de checkboxes en pulldownmenu's is geen probleem.
Het gaat er meer om hoe ik dit kan koppelen met Word, de aparte bestanden in het nieuwe Worddocument kan invoegen.

Alvast bedankt.

Je hebt verschillende mogelijkheden, maar ze zijn allemaal gebaseerd op programmeren in meer of mindere mate.

Misschien kun je aangeven wat je op dit vlak aan mogelijkheden/ervaring hebt?

Mijn programeerervaring in VB is zeer beperkt.
Ik heb wel ervaring met C++.
Om een aplicatie in C++ te schrijven lijkt me wat overdone.
Vandaar ben ik begonnen met het zoeken op de site van Office, en zoals te verwachten op dit forum geeïndigd.
Een opzet van het geheel maken in VB vind ik nog lastig maar met wat hulp denk ik dat ik een heel eind kom.
Bedankt!

indien je behendig bent in C++ moet je misschien eens kijken naar C# office automation.

Je kunt dan office taken aansturen met C#. Ik ben zelf ook overgestapt van C naar C# voor dit soort zaken en die overstap is best goed te doen.

Je kunt de tekst in een database plaatsen en de excel settings uitlezen. je kunt vervolgens ook word aansturen en de nodige tekst copieren. Een beetje hybride oplossing, maar het werkt best aardig en je kunt veel bereiken met relatief weinig regels code, terwijl je toch je "C" kennis kunt gebruiken voor additionele logica

*edit*
http://www.c-sharpcorner.com/Upload...utomation05102007223934PM/WordAutomation.aspx

geeft een aantal voorbeelden, ook hoe je een template kunt maken om makkelijk dit soort oefeningen te doen

Laatst bewerkt:
Hallo Robin,

Als er een vaste volgorde is van de tekstdelen, dan zou je kunnen denken aan het plaatsen van die tekstdelen in onder elkaar geplaatste cellen (bijv in even-genummerde rijen) in de daarboven staande oneven-genummerde rijen zet je dan in een cel of je het tekstdeel wel of niet wilt printen. Met events sluit je dan eventueel de rij. Als je dan vervolgens bij het printen de kolom met aankruisvelden sluit kom je wellicht een heel eind.

Bedankt voor de reacties.
Ik zal mij eens in C# gaan verdiepen. Toch vraag ik me af of dat noodzakelijk is om een oplossing als deze uit te werken.

De oplossing van Thoralf kan prima, het grote nadeel is dat er enorme stukken tekst moeten worden ingevoegd en je dus heel veel moet scrollen. Dit zorgt er juist voor dat het overzicht weg raakt. Ik denk dat de beste oplossing een bestand is met checkboxes en keuzes welke afhankelijk van de keuzes bestand genereerd.

K ben erg benieuwd hoe jullie hier over denken.

De grote stukken tekst kun je alsnog betrekken uit een database waar je de query aanpast aan de hand van de checkboxes. dat voorkomt een overload aan tekst, maar als de opbouw volledig lineair is, is het misschien wat overkill

Code:
en je dus heel veel moet scrollen.

Dat kun je ook wel weer voor een belangrijk deel voorkomen door met een normale rij-hoogte te werken en pas bij het printen via AUTOFIT die lappen tekst te tonen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan