wordpress beginnersperikelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

renzmenz

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2003
Ik ga me voor het eerst wagen aan Wordpress! Daarover 2 vragen:

Vraag 1: Ik heb een paar totorials bekeken op youtube en daaruit blijkt dat je eerst je wordpress website moet publiceren en daarna pas aanpassen. Kan dit ook anders: eerst website maken en dan pas online zetten?

vraag 2: Als ik wordpress download via nl.wordpress.org dan download ik een mapje met allemaal submappen. Hoe krijg ik het vervolgens geinstalleerd?

Alvast bedankt!

Vraag 1:
Ik kan me voorstellen dat je niet meteen met een net-begonnen of halve website online wilt gaan,
daar zijn wel een paar oplossingen voor:
  1. - eerst oefenen met een website die alleen op je eigen PC staat
  2. - in je online Wordpress kun je een optie aanvinken waardoor je niet door zoekmachines gevonden wordt.

Bij 1:
Je moet eerst een webserver installeren op je PC, bijvoorbeeld met XAMPP,
daarmee ga je niet online op internet, maar kun je wel een website maken, en die alleen op je eigen PC bekijken.
Wanneer je klaar bent met oefenen (eigenlijk nooit)
ga je online een 'echte' website in elkaar zetten.

Bij 2:
Als je online een website bouwt met WP en je vinkt bij de opties aan dat je niet gevonden wilt worden,
dan zullen alleen mensen die je URL kennen je kunnen vinden, en anderen niet.

Vraag 2:
Wat je in ieder geval nodig hebt is een webserver met een database-server.
Dat kan lokaal op je eigen PC, met XAMPP.
Maar dat kan ook online als je een hosting-provider hebt die dat aanbiedt.

Een beetje hosting-provider heeft trouwens ook geregeld dat je zelf heel eenvoudig in je eigen webruimte Wordpress kunt installeren.
Dat doen ze tegenwoordig met Installatron. Daarmee zet de provider diverse software-pakketten alvast voor je klaar,
waarna je zelf een keuze kunt maken waarmee je wilt werken. Kwestie van kiezen, klikken en beginnen.

Als je zelf wilt installeren kun je het beste even een installatie-handleiding opzoeken,
die zijn er genoeg op internet.

Heb je wel een FTP-client bij de hand?

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik heb een website bij mijndomein.nl, denk je dat zij ook voor mij hebben klaargezet ?

Ik heb al een paar stappen genomen: ik het WP geinstalleerd op de server. Maar hij vraagt nu om gebruikersnaam en wachtwoord van mijn database. Ik weet niet wat dat is, dus ik ben naar Mijndomein.nl gegaan en heb daar ingelogd en heb daar een database aangemaakt. Maar hij geeft eigenlijk al gelijk een foutmelding. Ik krijg het advies om de standaardwaarden van de DNS te resetten. Nou weet ik niet of ik dat moe doen, omdat er allemala waarschuwingen opduiken als ik daar naar neig.
Wat kan er gebeuren als ik dat doe? Wat kan ik verliezen?

Ik ben niet op de hoogte van de werkwijze van Mijndomein.nl
maar:

Er zijn verschillende webhosting-abonnementen mogelijk bij Mijndomein
één van 29,00 per jaar en
één van 99,00 per jaar

Een van die twee abonnementen moet je hebben om uberhaupt een database aan te kunnen maken.
Als je zo'n abonnement hebt, zul je van Mijndomein toch ook wel een wactwoord voor een database hebben gekregen?

Bij mijn provider werkt het zo:
  • ik sluit een abonnement af
  • ik krijg per email een aantal inlognamen en wachtwoorden (voor hostingaccount, voor webmail, voor database)
  • ik log in op mijn abonnement en dan daarbinnen nog een keer apart op Phpmyadmin. Met dat laatste kan ik dan een database aanmaken

NB: van DNS-servers moet je voorlopig afblijven. Daar kun je veel problemen mee krijgen als je niet exact weet wat je doet.

Het is me inmiddels gelukt om een database te maken. Maar hij zegt dat hij ´niet gezond´ is. Als ik een DNS regel (toch stiekem) toevoeg, dan wordt hij wel ´gezond´.

Daar wordt gevraagd naar Type (A), Subdomein (db), domeinnaam (Renzcreationz.nl) en Inhoud (??). Bij die laatste wordt een soort IPcode van mij verwacht, maar ik weet niet welke dat moet zijn.

Overigens krijg ik deze melding bij het proberen in te loggen met de gegevens:

Fout bij het maken van de databaseverbinding
Dit betekent hetzij dat de gebruikersnaam- en wachtwoordinformatie in je wp-config.php-bestand foutief is, hetzij dat we geen contact kunnen krijgen met de databaseserver op db.renzcreationz.nl. Dit kan betekenen dat de databaseserver van je hosting provider uit de lucht is.

Weet je zeker dat je de juiste gebruikersnaam en wachtwoord hebt ingevuld?
Weet je zeker dat je de juiste hostnaam hebt ingevuld?
Weet je zeker dat de databaseserver draait?
Ben je niet bekend met deze terminologie, dan kan je het best contact opnemen met je hostingprovider. Als je dan nog steeds hulp nodig hebt, kan je het Nederlandse support forum bezoeken.

Iemand een idee hoe nu verder?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan