Wordt de OEM versie al geactiveerd geinstalleerd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Encoded

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2008
Ik wil een oem versie vista (32 bit) kopen van iemand.
Hij heeft er meteen nadat hij de pc heeft gekocht, XP op gezet.
Nou vroeg ik me af of normaliter de pc's die geleverd worden met Vista, al geactiveerd zijn, of dat de koper ze zelf moet activeren.

Alvast bedankt!

Als de oem versie op zijn PC zat dan is deze al gebruikt en geactiveerd.

Hoi !

Hangt ervan af over welke OEM-versie je het hebt !

Gaat het over een z.g. Royal OEM-versie van een bekend merk, zoals Dell, HP, etc. etc. dan herkent Vista iedere PC van dat merken is aktiveren niet nodig !
Die versie kun je dan ook niet zonder problemen op een ander merk PC installeren !

Is het een OEM-versie zoals je die zelf kunt kopen, bij de aanschaf van wat PC-onderdelen bijv., dan zou Vista met een goed verhaal bij Microsoft telefonisch te aktiveren zijn.

Greetz,

Harry.

Als de oem versie op zijn PC zat dan is deze al gebruikt en geactiveerd.
Ik vraag mij af of dat altijd zo is?
Toen mijn door Alternate gebouwde machine voor het eerst aan de 220 werd gelegd, oftewel de stekker voor het eerst in het stopcontact ging na het uitpakken van de PC, kreeg ik een opstartscherm van Microsoft dat vermeldde dat dit de allereerste opstart betrof. Na het invullen van wat gegevens zoals bijv. de computernaam en meer van dat soort basisgegevens startte Vista ook écht voor de eerste keer op (zo werd o.a. de prestatie index bepaald) en kreeg ik later de vraag voorgelegd of ik wilde activeren.
Ik vermoed derhalve dat de OEM van Alternate vanuit een of ander mainframe wordt overgepompt en dat het aan de klant is om de allerleerste opstart en alle daarbij behorende handelingen te verrichten.

Laatst bewerkt:
Hoi !

@Pasja: zo gaat het inderdaad, ook als jezelf een OEM-versie koopt en installeert.

Maar als je een Dell koopt is dat niet meer nodig, idem bij HP etc.

Zie m'n uitleg in m'n vorige post: er bestaan dus 2 OEM-versie's !

Greetz,

Harry.

Helder!
Ik denk dan ook dat cruciaal in dit topic mogelijk de vraag is of de oorspronkelijke eigenaar wel of niet héél even met Vista heeft geëxperimenteerd alvorens hij XP erop zette.

Gelijk na aanschaf is bij de één net even wat langer of korter dan bij een ander............ ;)

Hoi !

Yep !

OS van @Microsoft overnemen zou ik niet graag doen, tenzij in verzegelde verpakking.

Greetz,

Harry.

Weet niet of een moderator gaat "piepen" (ivm offtopicheid, maar goed), ik heb een OEM XP die jarenlang op een Gateway2000 had gedraaid (en welke Gateway2000 machine was overleden), probleemloos overgezet naar een andere pc, een Mycommachine die ik 2e hands had gekocht, Microsoft accepteerde de activering. Snappen doe ik het nu nog steeds niet...................

Hoi !

Tja: uitzonderingen bevestigen de regel.....

Maar het kan met een XP van voor het SP1 -gebeuren wel es lukken.

Greetz,

Harry.

Bedankt voor de reacties allemaal, ik weet nu iets meer dingen die ik kan vragen.
Hij gaat bellen naar Windows om te vragen of de software al is geinstalleerd..

:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan