Wordt mijn pc hier langzamer van (Raid en HD)

• Onderwerp starter Onderwerp starter gvh
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

gvh

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2002
ik heb een asus p4c800 deluxe met de promise raid controller. Ik heb een hd van 120 GB S-ATA en wil er nog zo 1 bijkopen,dan kan ik dus een Raid-0 config draaien. Probleem is dan alleen dat ik geen backup heb van mijn data, valt een hd uit, dan ben ik alles kwijt. Ik heb totaal zo'n 30 Gb aan data, dus alles DVD branden is ook geen doen. Kan ik nu naast mijn raid-0 config gewoon een oude 7200 rpm IDE schijft plaatsen? Waarschijnlijk accepteert mijn moederbord hem wel, maar wordt daardoor niet mijn pc langzamer. Ik zal de raid config gebruiken voor alle dagelijkse dingen, de extra ide schijf is alleen voor backup en zal dus niet vaak worden aangesproken.

Volgens mij niet.
Die "backup" schijf zit op de IDE-controller.
De andere schijven op de Raid-controller.
Alleen als je naar die IDE-schijf gaat kopieren zal je het merken.

Ik heb dan een Raid-controller gebruikt met alleen maar IDE-schijven.
Twee schijven op de Raid-controller(raid 0) hier op Windows geinstalleert en een schijf op de IDE-controller.
Ik merkte duidelijk verschil met dat eerst alle schijven op de IDE-controller zaten.:)

ik ben ook op het moment bezig met het probleem waar jij ook tegen aanloopt.

wat ik al ben tegen gekomen is dat je het beste Raid1 kan geen gebruiken, je moet wel twee indentieke harde schijven hebben en met mirroring gaan werken. het voordeel hiervan is dat als de ene hd uitvalt de andere het automatisch overneemt en ook de opgeslagen bestanden mee zal nemen, zodoende ben je dus nix kwijt.

(mirring houdt in dat de twee harde schijven tegerlijkertijd werken en de pc iets langzamer zal reageren.)

alleen met mirroring wordt de boel toch juist langzamer. Het gaat mij meer om snelheidswinst. Anders kan ik namelijk ook gewoon die tweede hd aansluiten op de tweede sata connector en gewoon simpel twee hd's hebben. Ik las zo'n artikel op weethet.nl dat als je raid 0 gebruikt je hd tot wel 2x zo snel wordt.

Met Raid 0(stripping) krijg je snelheidswinst.

Lees anders hier ff over Raid;
WeetHet Wat is RAID? <--klik.
Ik merkte een duidelijke snelheidswinst.

en crash ben jij al eens data kwijtgeraakt? Want het kan toch eigenlijk alleen maar fout gaan als een van de twee hd;s kaport gaat. Het is niet zo dat er schrijffouten voorkomen? Dat je je pc aanzet en opeens zijn alle files corrupt.

Geplaatst door gvh
en crash ben jij al eens data kwijtgeraakt?
Ja, dat is wel eens voor gekomen.
Daarom had ik een losse schijf op de IDE-controller zitten.
Hierop had ik de belangrijkste data staan.
(Foto's, mp3's, Ghost image, enz..)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan