Wordt processor te warm?

Status
Niet open voor verdere reacties.

FreddyM

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2004
De laatste tijd gaat mijn fan nadat mijn PC een tijdje aan staat, steeds meer toeren maken en dus lawaai. Hoe kan ik controleren of mijn processor niet te warm wordt en/of deze fan snelheid normaal is.

Ik heb een Asus PD5G1 moederbord met P IV processor.

Bij voorbaat dank.

Ok gedownloaded, erg interessant! Lees op dit moment uit Tsyst 37grC, Tcpu 47grC, Taux 117 grC Fcpu 2557RPM. Ziet er dacht ik goed uit allen wat is Taux? deze waarde lijkt mij niet te kloppen. Ga nu de processor belasten zal dan weer opnieuw de temperaturen doorgeven.

Fred

Taux kan de voedings temperatuur zijn, maar gezien de waarde denk ik dat het een fout in Everest is.

OK, denk ook niet dat deze Taux een realistische waarde is.

Heb zwaar spel gestart (Lord of the rings battle for middel earth) na 10 minuten maakt fan erg veel herrie.
Tsyst is dan 39grC Tcpu 56 grC, Fan maakt 4275 RPM. Spel gestopt. temperatur neemt vrij snel af tot rond de 50 grC. Fan regelt heel langzaam terug.

Fred

Dit lijkt me vrij normaal, zeker als je een zware game speelt.

Als ik Medal of Honor Pacific Assault speel, wordt mijn CPU ±49ºC. Ik heb een PIV 2,6ghz @ 2,9GHZ draaien. Het een en ander is ook afhankelijk hoe goed je kast gekoeld wordt.

probeer eens cpuburn. Dan belast je de cpu of een zelf gekiesde tijd 100 percent. Het kan dan zijn dat de cpu nog warmer word en de fan nog meer lawaai maakt.
http://users.bigpond.net.au/cpuburn/
controleer dan wel ondertussen de waardes met everst.

mischien dat je fan aan vervanging toe is omdat deze bij sneller draaien mischien niet jofel meer loopt.
schoonmaken mischien nog een optie?

Ik denk dat ik mijn PC maar eens open ga maken en zonodig schoonmaken. Ben in ieder geval blij dat uit het prgje Everest blijkt dat de temperaturen binnen de marges blijven.

Asus heeft een QFan functie, die je ook in je bios kunt instellen onder hardwaremonitor:

http://nl.asus.com/products/mb/qfan.htm
http://nl.asus.com/products/mb/socket775/p5gd1/overview.htm

Je hebt qfan, (en een P5GD1 gok ik ;)).

Ik ken een versie met 'temperature treshhold' en 'lowest level voltage'. Cpu: 55° - 9V & Casefan/voeding: 60° - 7.5V staat dat ingesteld. Dat geeft 3000 resp. 2200 rpm.

Als je een keer direct uit het spel opnieuw opstart en het bios ingaat kun je daar je waarden aflezen. Asus heeft misschien ook wel ook een monitor programma meegeleverd op cd rom bij je moederbord.

Afstoffen is absoluut een aanrader. Met een kwast, en een stofzuiger op afstand.

Vr.Gr. Egel.

PD5G1 - P5GD1 Laatste googled makkelijker :p;)

Egel.

Heb inmiddels mijn PC voorzichtig schoongemaakt. Zat inderdaad best wel veel stof op fan op CPU. Draait nu inmiddels weer een tijdje en ook met zware processorbelasting blijft de CPU temperatuur zo rond de 39 gr en de fan op ongeveer 2500RPM. Lijkt mij opgelost. Achteraf natuurlijk te simpel voor woorden, maar ja, weer wat geleerd.

Thanks iedereen voor de snelle reacties.

Fred:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan