• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

wordtabelproblemen in excelkolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

alan39

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 jan 2006
Ik heb een probleem met ingevoerde wordtabelkolommen in excel.
Ik heb een wordtabelmuziekarchief gekopieerd in excel hetgeen op zich gelukt is alleen alfabetiseert excel wel de eerste kolommen goed (respectievelijk artiestnamen/ songtitels en cd/lp-titels) maar niet de kolom met hitnoteringen.

Bij deze kolom alfabetiseert excel eerst de hitnoteringen die ik ingevoerd heb vanuit word daarna de rest van de ingevoerde wordtitels en daarna pas de direct in excel ingevoerde hitnoteringen, waardoor ik eigenlijk twee hitlijsten in 1 kolom krijg.

De kolom selecteren en via celeigenschappen alles bijvoorbeeld veranderen in tekst bestand helpt niet.
Er lijkt via celeigenschappen geen verschil te zitten tussen direct in excel ingevoerde cijfers en de geimporteerde uit word, maar gezien het alfabetiseren is dat er ogenschijnlijk in de eerste (grotendeels tekst) kolommen inderdaad niet, maar in de (grotendeels cijfermatige) hitnoteringskolom blijkbaar wel.

Hoe verander ik de kolom zodat hij alle hitnoteringen achter elkaar zet: zonder alles opnieuw in te moeten voeren (dat helpt wel maar is zeer omslachtig met zo'n 4000 hitnoteringen).

Is het daarnaast mogelijk om in excel te alfabetiseren op 1 2 3 in plaats van zoals nu 1 10 11 waardoor je 01 en 02 moet invoeren om de 2 na de 1 te krijgen. het liefst 1 2 3 dus in plaats van 01 02 03 etc.

Hoi Wigi,
Ik heb je link gevolgd echter zonder dat ik veel wijzer ben geworden.
Ik heb namelijk nog weinig excel-ervaring: wellicht kun je wat specifieker zijn in de stappen die ik moet zetten om de kwestie op te lossen.
Bij voorbaat dank.

Alan

Beste Alan,

Zonder voorbeeldbestand is het een beetje gissen naar de oorzaak en de oplossing.
Wanneer je gegevens importeert, kan het zijn dat Excel de opmaak niet herkent. Jij 'ziet' getallen, maar Excel 'ziet' tekst.
Wanneer je een kolom hebt met getallen die Excel niet als getallen ziet, kun je een lege cel kopiëren, dan die cellen die nog tekst zijn selecteren en dan via Bewerken > Plakken speciaal > Waarden - Optellen er getallen van maken.
Andere mogelijkheid. Je hebt tekst in een cel staan waarbij de tekst vooraf wordt gegaan door een getal. Dat behandeld Excel de cellen alsof er alleen maar tekst staat, en dan is de sorteervolgorde inderdaad 1 -10 - 11 - 2 - 3 - in plaats van 1 - 2 - 3 - 10 - 11.
Je kunt dan een kolom tussenvoegen en via de functie =WAARDE(LINKS(B1;3)) het getal oppakken en er gelijk een getal van maken.
Als e.e.a. niet lukt, lezen we het morgen wel weer.

Groeten,
Richard

Hier is een voorbeeldbestand waarbij kolom E (hitnoteringen) eerst de (vroegere) wordbestandcellen alfabetiseert en dan pas de direct in excel ingevoerde (latere) bestanden.
De bedoeling is dat alle twaalven achter elkaar komen te staan.
ik hoop dat dit alles wat duidelijker maakt.

Alan

Bijlagen

Hallo Alan

Door de cel eigenschappen te veranderen in 00# krijg je de voorloopnullen.
Als je dat gedaan hebt zie je dat niet elke 12 aangepast wordt naar 012

Copieer die getallen uit je werkbalk (dus niet de cel zelf kopieren)
Ga naar zoek en vervang en zeg bij zoeken CTRL V en zeg bij vervang 12

Het alfabetiseren moet je niet doen via het icoontje want dan pakt hij kolom A
Selekteer het gehele bestand en ga naar (ik heb de engelse versie van excel, de exacte benaming in het nederlands weet ik helaas niet)

Data
Sort
Vink header row aan en daarna kun je 3 sorteer argumenten in geven.

Succes

hoi,

selecteer kolom E en vervang " " (spatie) door [niets]. Sorteer opnieuw.

Richard

Bedankt allemaal voor de tips.
Ik ga er gelijk mee aan de slag.

Alan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan