• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Workboek onterecht beveiligd

Status
Niet open voor verdere reacties.

lobelvin

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2014
Hallo,

Iemand met slechte bedoelingen heeft in mijn Excel bestand bij "Protect Workbook" een paswoord ingebracht, het bestand wordt door meerdere personen via een server gebruikt, ik ben de maker van het bestand en ik zou niet weten wie mij deze toer gedraaid heeft:evil: mijn vraag is nu, kan dit paswoord op de een of andere manier uitgeschakeld of achterhaald worden?

Alvast bedankt voor jullie moeite,
Danny

Even de vorige versie van het bestand terug zetten.

Hallo,

Dat is juist het probleem, ik heb geen vorige versie meer, :( het bestand wordt dagelijks door meerdere personen bijgewerkt dat het bijna onmogelijk is om steeds een reserve kopie te maken.

Toch bedankt voor de moeite,
Danny

1 maal per dag een kopie maken is toch niet zo'n probleem?
Of maak je totaal geen backup??

Laatst bewerkt:
Je werkt met meerdere personen met hetzelfde bestand dat op een server staat en je kan geen vorige versie terug halen? Bijzonder. Daarnaast maakt Excel ook zelf reservekopieën mits je het aan hebt staan. Via de verkenner rechter muisknop vorige versies terug zetten.

hallo,

Ik heb echter nooit een back-up van dit bestand genomen :confused: ik kan altijd proberen om de helpdesk van ons bedrijf te contacteren met de vraag of zij soms automatisch een back-up maken van alles op de server.

Alvast bedankt voor de hulp,
Danny

Ik heb ooit wel eens zon`n bestand geopend in OpenOffice.
Dat lukte (toen) gewoon, daarna weer opgeslagen met de Office extensie. Maar weet niet of dit nu nog gaat, het was zeker 10 jaar geleden...

Hallo mvdvlist,

De versie die ik gebruik is Office 2010, misschien lukt het nog hiermee, kan je iets meer uitleg geven aub?

Groetjes en bedankt reeds,
Danny

OpenOffice is een gratis te downloaden office toepassing, oorspronkelijk ontwikkeld voor Linux omgevingen, maar nu ook te gebruiken in Windows.
Gewoon dit bestand downloaden en installeren (Google!) en vanuit het programma het bestand proberen te openen. Baat het niet, dan schaadt het niet...Succes.

Als je bestand op een server staat, heb je, als het netwerk goed is ingericht, in de verkenner (Rechtsklikken, Eigenschappen) de optie Vorige versies. Daar kun je een oudere versie van het bestand uit halen.

Kan dat paswoord lobelvin zijn?

Of bestand -> info -> versiegeschiedenis.

ik kan altijd proberen om de helpdesk van ons bedrijf te contacteren met de vraag of zij soms automatisch een back-up maken van alles op de server.

is toch de omgekeerde wereld. Hier vragen of we weten hoe je een wachtwoord moet kraken en blijk je voor een groot bedrijf te werken.:shocked:

Hallo iedereen,

Even een beetje uitleg, het betreffende bestand heb ik ongeveer 12 jaar geleden ontwikkeld en is door de jaren heen sterk geëvolueerd, het is geen officieel bestand van de werkgever maar het wordt 24/24 en 7/7 gebruikt door een 10 à 15 tal mensen om het werk een stuk eenvoudiger te maken en er wordt dan ook dagelijks heel wat informatie in verwerkt, omdat het geen officieel bestand is van de werkgever maar wel toegelaten is wordt het blijkbaar ook niet ondersteund of beschermd door de IT afdeling op de beschikbaar gestelde server, sinds enkele maanden heb ik persoonlijk andere horizonten opgezocht en heb ik de verantwoordelijkheid voor dit bestand doorgegeven aan mijn vervanger, deze heeft spijtig genoeg niet de intentie gehad om ook regelmatig een back-up te nemen en heeft mij nu gecontacteerd met de vraag of ik een oplossing had voor hun probleem, omdat ik toch nog een helpende hand wil bieden en back-ups van in mijn tijd die ik nog bewaard had te verouderd zijn om nog bruikbaar te zijn heb ik deze vraag hier gesteld met de bedoeling mijn ex collega's te helpen.

Ik vindt het wel jammer dat sommige mensen hier onmiddellijk kritiek op mijn vraag uiten, ik dacht dat dit forum bedoeld was om mensen elkaar te helpen bij problemen, maar sommigen zien het blijkbaar toch anders.

Ik wil toch nogmaals de mensen bedanken die de moeite genomen hebben om mij een oplossing aan te bieden.
Groeten,
Danny

Ja, je bent te goed daar komt het op neer. Je legt het nu ook weer op een nette manier uit zoals je het toen ook hebt overgedragen en dan komen er prutsers die de zaak verzieken. Helaas de praktijk is, het is niet meer jouw verantwoordelijkheid en jij hebt het er alles aan gedaan. Reservekopie zou volgens Post 3 niet kunnen, dan lijkt het mij wachten op moeilijkheden. Ook volledige back-ups per datum/week/maand zijn er niet dan is het helemaal lastig.

Ik vindt het wel jammer dat sommige mensen hier onmiddellijk kritiek op mijn vraag uiten, ik dacht dat dit forum bedoeld was om mensen elkaar te helpen bij problemen, maar sommigen zien het blijkbaar toch anders.

Ja, dat kun je zo zien. Helaas liggen deze zaken gevoelig op een forum, immers volgens de regels mogen helpers daar sowieso niet aan meewerken want je kunt op afstand niet bepalen of het legaal is.

Hallo Senso,

Bedankt voor je reactie, ik begrijp dat dit een gevoelig onderwerp is ook al handel ik ter goeder trouw en heb ik geen slechte bedoelingen, in tegendeel :), dit kan je natuurlijk niet opmaken uit een gestelde vraag door iemand op een forum als dit. ik heb mijn ex collega's dan ook op het hart gedrukt om zeker in het vervolg reserve kopijen te maken, minstens 1 keer per week en op basis van een oudere versie (die ik nog heb van zeker 6 maanden geleden) terug een nieuwe database te creëren en op te starten, hopelijk hebben ze hun lesje geleerd:d

Vriendelijke groeten,
Danny

Wie heeft de bevoegdheid om dat bestand op de server te wijzigen ?
Waarom wordt die persoon niet gezocht/achterhaald ?
Als het bestand al zo lang naar tevredenheid draait, wat maakt dan zo'n wachtwoord uit ? Dat heb je alleen maar nodig om iets aan de code te wijzigen (wat je niet moet doen bij een goedlopend bestand).
Centraal zullen er echt wel ongefilterd backups worden gemaakt, waarin ook 'jouw' bestand en vele versies daarvan.
Ik denk dat jouw opvolger dat wachtwoord er zelf aan heeft toegevoegd en daarvoor niet uit durft te komen, nu hij het vergeten is.

Ik denk dat sommige reakties hier in het forum te maken hebben met de evidente inconsistenties in je verhaal. waardoor lezers gaan vermoeden dat de situatie die jij schetst niet overeenkomst met de werkelijkheid; in een vraag die eigenlijk gaat over het kraken van een wachtwoord maakt dat eenieder bijzonder achterdochtig. En dat is volkomen terecht.
Als je de forumregels goed had gelezen, voordat je ermee acoord bent gegaan (en dat ben je) had je deze vraag hier niet mogen stellen. Je brengt daarmee nl. de helpers en het forum in verlegenheid.
Zoek vooral de verklaring voor het gedrag van anderen die op jou reageren bij wat je zelf doet en laat.

Laatst bewerkt:
Hallo snb,

Het zou kunnen dat mijn opvolger dit paswoord zelf heeft ingezet en maar een kort geheugen heeft :rolleyes: wie zal het ooit weten? in elk geval mijn excuses voor het stellen van een ongepaste vraag, ik had beter moeten nadenken.

De groeten aan iedereen.
Danny

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan