write-through vs. write-back

Status
Niet open voor verdere reacties.

Homunculus

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2002
d'r gaat geen maand voorbij of ik heb wel een probleem :)

nou heb ik een probleem met m'n registerbestanden (worden met enige regelmaat gesloopt :( ) en nou heb ik ergens gelezen dat ik als ik ergens een write-back wijzig in een write-trough, dit probleem niet meer voorkomt.. De vraag is alleen, wat is dit, en hoe doe ik dit?

Hoe weet ik niet. Maar ik denk ook niet dat het je probleem met het register verhelpt.

Dit heb ik gevonden:
What is Write Trough/Write Back?
Write Back: Any data, which the CPU wants to write to memory, is written into the cache and the CPU continues. The cache controller will write it to the main memory later on. This is faster than Write-Through.
Using Write-Through, the CPU always writes to the slower main memory instead of the faster cache. This is a bit slower, but far more simplier to implement.

Tja, ik heb gelezen dat bij het afsluiten van de PC het register vanuit het geheugen weer terug wordt geschreven naar de HD, en dat bij write-back het kan zijn dat de melding "klaar met schrijven" eerder komt dan dat het schrijven afgelopen is, waardoor het register nog niet volledig geschreven is als de computer volledig uit gaat.. waardoor er een beschadigd register ontstaat..
En als het dat niet is, enig idee wat dan WEL het register gesloopt kan hebben :confused:

bron: http://www.progresstalk.com/archive/index.php/t-42224

Laatst bewerkt:
Heb onderstaande verhaal gevonden. Bedoel je dat? Dan kun je dat meestal in de geavanceerde opties van je BIOS terugvinden.

write-back cache
A caching method in which modifications to data in the cache aren't copied to the cache source until absolutely necessary. Write-back caching is available on many microprocessors, including all Intel processors since the 80486. With these microprocessors, data modifications (e.g., write operations) to data stored in the L1 cache aren't copied to main memory until absolutely necessary. In contrast, a write-through cache performs all write operations in parallel -- data is written to main memory and the L1 cache simultaneously.
Write-back caching yields somewhat better performance than write-through caching because it reduces the number of write operations to main memory. With this performance improvement comes a slight risk that data may be lost if the system crashes.

A write-back cache is also called a copy-back cache.

Groeten
Michel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan