wrong CMOS settings

Status
Niet open voor verdere reacties.

IT len IT

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2009
Hallo forumleden,

Ik heb een vraagje, ik heb in mijn computer de cd speler vervangen, deze opende niet meer.
Verder heb ik nog een van de ram bankjes vastgedrukt, deze zat niet helemaal in zijn socket.

Sinds ik dat heb gedaan vertoont de computer problemen, er staat bij opstarten : wrong cmos settings ofzo.

Hoe kan dit?

BVD

Reset je bios eens. Even het batterijtje op je moederbord eruit halen.

Met alle respect, maar tegen een biosreset-advies verzet ik mij altijd met hand en tand.
Waarom?
Wij (jij) kunnen (kan) niet weten of de systembuilder registertweaks heeft uitgehaald. Bijv. (1) een Asus plankje dat van huis uit niet sneller geheugen aankan dan 800, maar dat door veranderde timings 1066 aankan.
Of bijv. (2) een Raid ingesteld bios dat door een reset zijn raid instellingen verliest. Je zal er als eigenaar maar geen verstand van hebben, dan geraak je van de regen in de drup met een biosreset.
Of bijv. (3) als je een losse geluidskaart in je systeem hebt gekocht, daar waar het moederbord een onboard soundchip heeft en de standaardinstellingen 'sound onboard' zijn. Dán ben je mooi in de aap gelogeerd als je niet weet hoe je dat in het bios weer moet veranderen.
Zo zijn er nog een aantal voorbeeldjes te verzinnen waarom je in principe nimmer je bios moet resetten, anders dan na het maken van digitale plaatjes van álle biosschermen, zodat je na een reset heel voorzichtig de systembuildersettings weer kunt terugzetten en zo ontdekken waarom het systeem de fout is ingegaan.

Moet ik dan na het terugzetten, bij iedere teruggezette instelling de computer opnieuw opstarten?
Want anders als ik alles terugzet dan is het waarschijnlijk het zelfde probleem weer ofniet? en dan weet ik niet wat de boosdoener is.

bvd

Hallo forumleden,

Ik heb een vraagje, ik heb in mijn computer de cd speler vervangen, deze opende niet meer.
Verder heb ik nog een van de ram bankjes vastgedrukt, deze zat niet helemaal in zijn socket.

Sinds ik dat heb gedaan vertoont de computer problemen, er staat bij opstarten : wrong cmos settings ofzo.

Hoe kan dit?

BVD

Dat RAM-bankje, dat gedeelte klinkt niet gezond. Kan je dit er nog eens uithalen en dan testen.

Nog altijd problemen: verwijder dan je CD-rom ook. Zodanig dat je terug de situatie hebt van voor dat je iets veranderd hebt aan je pc.

Maar dat bankje zat er al in, en de computer is nooit eerder aangepast of gerepareerd, dus ik ga er vanuit dat die wel op de juiste snelheid zit,

En als ik alle wijzigingen weer terug naar de oude staat breng, dan heb ik dat scherm misschien niet meer, maar dan heb ik nogsteeds geen cd brander, en die wil ik er wel in hebben zitten.

bvd

Moet ik dan na het terugzetten, bij iedere teruggezette instelling de computer opnieuw opstarten?
Want anders als ik alles terugzet dan is het waarschijnlijk het zelfde probleem weer ofniet? en dan weet ik niet wat de boosdoener is.

bvd

Nee / ja, als je digitale plaatjes schiet van het bios (dat zullen er een stuk of 15 gaan worden denk ik) en je print deze uit dan kun je ná een biosreset een paar schermpjes herstellen naar de oorspronkelijke instellingen en dan opstarten.
Heel waarschijnlijk is er niet eens zoveel veranderd, mogelijk zelfs maar een 2 tot 6 instellingen. En ja, als je die stuk voor terug terugzet om het probleem te ontdekken, dan zal je idd 5x opnieuw moeten opstarten.
Vergeet niet om het bios te verlaten door F10 in te drukken.

f10?

De bios sluit toch gewoon als ik de computer verder normaal opstart?

groeten:D

Hoe start jij de computer dan door als je in het bios zit?

Ik doe een voorspelling:

met Esc of met................. idd. F10.

Met Esc bewaar je de ingestelde veranderingen NIET en met F10 wél.

Maar dat bankje zat er al in, en de computer is nooit eerder aangepast of gerepareerd, dus ik ga er vanuit dat die wel op de juiste snelheid zit,

En als ik alle wijzigingen weer terug naar de oude staat breng, dan heb ik dat scherm misschien niet meer, maar dan heb ik nogsteeds geen cd brander, en die wil ik er wel in hebben zitten.

bvd

Wel de problemen zijn ontstaan nadat jij veranderingen aangebracht hebt. Is dit effectief zo? Controleer dan eerst de begin situatie en ga dan elke keer 1 stap verder.

En dat RAM-bankje zat er niet in als het fout los zat. Maar wat is los natuurlijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan