• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

X-as grafiek en automisch scrollen tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arito

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2006
Berichten
140
Hoi,

Ik heb twee vragen waar ik hoop dat jullie me mee kunnen helpen.

1. Ik heb een grafiek van twee gegevens: uren en bedragen, in de vorm van

$10 - 5
$14 - 7
$10 - 8
$30 - 10

Ik heb nu een grafiek gemaakt waarbij op de y-as het bedrag staat en op de x-as de uren. Echter het probleem is de x-as is niet op schaal. Elke 'tick' heeft een andere waarde. Dus bijvoorbeeld:

tick 1: 5
tick 2: 10
tick 3: 11
tick 4: 18

Terwijl ik wil dat de ruimte tussen elke tick hetzelfde is. Bij bedragen kun je dat bij 'scale' regelen bij de as maar als ik op de x-as klik en 'scale' doe is het enige dat ik kan kiezen iets over het aantal ticks enzo, kan maar 3 hokjes aanvinken.

2. Ik heb een tabel met 10 kolommen en een 'oneindig' aantal rijen. Dit is dezelfde tabel waar de grafiek naar refereert. Nu moet ik als ik een nieuwe waarde heb telkens naar beneden scrollen. Is het mogelijk om de nieuwe waarde telkens bovenaan in te vullen zodat de tabel zelf naar beneden scrolled en is het dan ook nog eens mogelijk dat dit geen invloed heeft op de grafiek?

Ik kan het bestand doorsturen als dat makkelijker is maar er staan persoonlijke gegevens in, vandaar dat ik het nu niet gelijk er bij doe.


Alvast bedankt voor de hulp!

p.s. mail/msn mocht dat nodig zijn: arito@tiscali.nl
 
Probeer toch een bestandje bij te voegen indien nodig met fictieve gegevens. Het hoeft echt niet groot te zijn, als we maar de structuur kunnen vatten.

Wigi
 
Bij deze een bewerkte versie van het bestand.

p.s. de grafiek is een functue van de kolom 'eindsaldo' en 'uren' die niet in de tabel staat. Die kolom 'uren' is de cumulatieve versie van de kolom 'aantal uren' die wel in de tabel staat.
 

Bijlagen

  • Data.xls.zip
    13,9 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Arito

vraag per vraag... ;-)

Gewoon kolommen G en R aanduiden, het pictogram van grafiek kiezen, dan Spreiding als grafiek en Voltooien kiezen.

Wigi
 
Wigi zei:
Arito

vraag per vraag... ;-)

Gewoon kolommen G en R aanduiden, het pictogram van grafiek kiezen, dan Spreiding als grafiek en Voltooien kiezen.

Wigi

Excuses, dat is mijn fout. Ik heb de twee 'sheets' gekopieerd naar een nieuw werkblad en had niet door dat de grafiek refereert naar het oude bestand, die ik dus wel kan zien maar degene die alleen het laatste bestand download niet. Ik het dat bewerkt en bij deze post gevoegd.
 

Bijlagen

  • Data.xls.zip
    24,6 KB · Weergaven: 31
Dat van die X-as is nu toch opgelost, niet? Wat zou er anders nog moeten gebeuren?
 
Wigi zei:
Dat van die X-as is nu toch opgelost, niet? Wat zou er anders nog moeten gebeuren?

Op de x-as gaan de getallen als volgt:

5
13.5
23.5
33
38
44.5
56.5
65.5
etc.

Elk stapje naar rechts heeft een andere sprong in waarde zeg maar...
 
Arito

Op het recentste bestand werkt dit prima:

Gewoon waarden in kolom G aanduiden, Ctrl ingedrukt houden en waarden in kolom R aanduiden.

Dan het pictogram van grafiek kiezen in de balk bovenaan, dan Spreiding als grafiek, dan het 3de grafiekje in het voorbeeld kiezen.

Dan Voltooien kiezen.

Dan rechts klikken in de nieuwe grafiek, Brongegevens kiezen, dan
='Sessions Online'!$R$4:$R$40 bij X waarden
='Sessions Online'!$G$4:$G$40 bij Y waarden

Je kan nu de sprongen in de X-as kiezen.

't Is klaar!

Wigi
 
Ik moest even stoeien met excel om door te hebben wat je bedoelde (gebruik op mijn mac engelse versie dus begreep 'spreiding' niet. Heb het nu op een pc geprobeerd met de Nederlandse versie en het was eigenlijk een perfecte instructie.

Bedankt! Was precies wat ik bedoelde inderdaad.
 
Toch nog een korte vraag er over. Op het blad dat ik hier had gepost lukt alles, maar op het 'echte' blad niet.

Als ik naast de R kolom alle waarden die in de R kolom staan overtype en de grafiek met die kolom maak lukt ie wel. Maar als ik dan alleen maar de 'Q' in 'R' verander is de grafiek opeens veel korter. De eindwaarde is dan rond de 40 terwijl deze 94.5 hoort te zijn. Heeft dat iets te maken met dat het formules zijn in de R kolom. Kan de grafiek die formules niet pakken?

Wat vreemd is want dat kon wel met dat blad dat ik hier gepost had.

Als ik exact dezelde instructies opvolg met het echte blad krijg ik een grafiek waarbij X en Y omgedraaid zijn. Ik zie (ook al is de grafiek verkeerd) dat de het de juiste waardes zijn. Maar als ik dan naar brongegevens ga om de assen om te keren (simpele copy paste van wat er in de cellen staat) dan klopt de grafiek ineens niet meer.

Wat doe ik hier fout?

mvg,

p.s.

Ik heb een screenshot gemaakt van de twee situaties. Op de ene neem ik kolom Q (ingetypte getallen) en op de ander neem ik kolom R (IF formules). Beide kolommen hebben als celeigenschappen 'getal'.

Goed:
goed.jpg


Fout:
fout.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan