• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

X.ZOEKEN door gehele sheet met wisselende kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

globe

Verenigingslid
Lid geworden
18 mrt 2001
Ik heb een tiental excel sheets waarin kolommen met info staan.

Deze heb ik samengevoegd tot 1 sheet met zo.n 50 tabbladen (zie attachment, simpele versie), ik kan evt van ieder werkblad een tabel maken.

Nu heb ik een 'masterfile' waarin data van producten moet toevoegen. Een simpele file met alleen artikelnummers.
Deze data komt uit de bovengenoemde sheet halen (zie zeer beknopt voorbeeld als attachment).

mijn vraagstuk:

Hoe kan ik vertikaalzoeken door een gehele werkmap op kolomnaam?

Van mijn te vullen sheet weet ik namelijk niet welk artikel op welke sheet staat en ook niet in welke kolom de te zoeken waarde staat.

De headers zijn allemaal gelijk in mijn datasheet, die heb ik reeds hernoemd.

Ik gebruik Office 365.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
je schrijft:
Code:
Deze heb ik samengevoegd tot 1 sheet met zo.n 50 tabbladen (DATASHEET)
ik mis je datasheet

je schrijft:
Code:
Deze heb ik samengevoegd tot 1 sheet met zo.n 50 tabbladen (DATASHEET)
ik mis je datasheet

De datasheet heb ik als beknopte file eraan gehangen. is de file 'zoeken_in_gehele_worksheet.xlsx'.
Originele sheet kan ik helaas niet plaatsen wegens gevoelige info.

ik zie alleen bald1 en blad2 in je bestand, geef ook eens aan in je bestand hoe het er uit zou moeten zien.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie en geduld ;)

Dat klopt. Dit is een voorbeeld van de sheet die ik heb gemaakt.
Het origineel bestaat uit bijna 50 tabbladen.

Nu heb ik een lijst waar de artikelnummers uit blad 1 en blad 2 opstaan en ik wil de data uit blad1 en blad 2 naar deze lijst kopiëren.
Normaal gesproken doe ik dat met x.zoeken.

probleem wat ik heb is dat:

Ik weet niet op welk blad het artikel staat. Ik zoek dus een functie die zoekt in een gehele excelsheet ipv slechts in 1 blad.

Volgende probleem wat ik heb is dat in het ene blad de waarde bv. in kolom 3 en in het andere blad bv in kolom 5 staat. Ik heb in alle bladen de kolomnamen al wel gelijk gemaakt.

Dus er moet gezocht worden naar een artikelnummer uit een gehele excelfile (alle bladen) en dan een waarde teruggeven aan de hand van de kolomnaam (ik vermoed dat ik hiervoor de excelbladen als tabbellen moet opmaken.)

ik verwacht een bestand met een extra sheet met wat in dit eenvoudige voorbeeld de uit komst is.

Beste Sylvester,

Bedankt voor je geduld.

Bijgaande de nieuwe bijlage.

In het eerste tabblad staat een simpel overzicht van artikelnummers.
De aanvullende data hiervan staat in de volgende sheets.
Ieder artikelnummer komt slechts 1 x voor in de overige tabs. Deze data wil ik vertikaal zoeken.
Probleem is dat in alle tabs de datastructuur anders is. kolommen staan op andere plekken en de indeling is anders. Enige overeenkomst is dat het artikelnummer altijd in de eerste rij staat.

Bijlagen

Ik heb een tiental excel sheets waarin kolommen met info staan.

Deze heb ik samengevoegd tot 1 sheet met zo.n 50 tabbladen

Waarom maak je het jezelf niet een stuk makkelijker en voeg je alles samen tot 1 tabel op 1 werkblad?

Dat doe ik nu idd (bijna dagelijks) de data verandert echter dagelijks. Is bij elkaar geraapte data uit verschillende systemen die we van retailers en leveranciers krijgen.
Bij elkaar gaat het om 25 verschillende sheets die allemaal anders qua opmaak zijn.

Ik ben ook al met powerquery in de weer geweest maar hier kwam ik niet uit en was te bewerkelijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan