• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

X.zoeken vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rescue

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2020
Goedemiddag,

Ik ben met een vakantierooster bezig. Echter loop ik tegen de beperking van mijn kennis aan.
Ik probeer met de functie X.zoeken de feestdagen en vakanties weer te geven in het rooster. Voor de feestdag van 1 dag lukt mij dit, echter als deze langer duren (en dat geldt ook voor de vakanties) dan werkt het niet goed. In het voorbeeld staat de formule die ik nu gebruik.

Wellicht kan iemand mijn formule aanpassen of is er een betere oplossing?

Alvast dank,

Groet Rescue.

Bijlagen

Je wilt X.ZOEKEN gebruiken op een manier zoals het niet bedoeld is.

In bijlage een alternatief met VERT.ZOEKEN. Ik heb daarvoor wel de vrije dagen tabel onder elkaar gezet.

Bijlagen

Hoi AlexCEL,

Ik was in de veronderstelling dat x.zoeken de vervanger van verticaal zoeken is. Kun je deze misschien ook iets toelichten? Heeft het te maken met waar de zoekwaarde staat?
Ik zie dat de vrije dagen rechts staan i.p.v. links zoals in mijn oorspronkelijke bestand.

En kun je meerdere kolommen gebruiken om uit te zoeken? Nu staan alle data en vrije dagen onder elkaar, wellicht is het voor toekomstige roosters handiger om aan te passen.
Of is dat nu juist de fout in mijn formule?

Groet Rescue

Je mag de datum en de naam van de vrije dag ook wel omkeren, dan kun je wel een X.ZOEKEN gebruiken:
Code:
=ALS.FOUT(X.ZOEKEN(D2;Gegevens!$F$3:$F$97;Gegevens!$E$3:$E$97);"")

Kun je meerdere kolommen gebruiken om uit te zoeken?
Nee dus. Niet op de manier die je voor ogen had met X.ZOEKEN.

In het bestand van @Rescue.
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Gegevens!$E3:$E15;AGGREGAAT(15;6;RIJ(1:13)/(Gegevens!$F3:$AU15=D2);1));"")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan