• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

X.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

GDW2290

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2011
Goedemorgen
Ik heb 2 files van 2 verschillende bronnen. Nu zou ik adhv een lookup functie (of een andere) moeten kijken of de naam van de kandidaat matcht met de andere file.
Blad: gegevensset 1, hierin wil ik de naam zoeken die overeenkomt met de gegevens in blad 1. Ik heb daarvoor 2 kolommen bijgemaakt, genaamd NAAM en KLANT. In deze kolom zou de naam moeten komen die overeenkomst met de naam die in blad 1 staat. De gegevens waar naar gekeken moet worden zijn:
VacatureID, datum en uur. In eerste instantie kijk je naar vacatureID, komt die maar één maal voor in blad 1, dan is het simpel, komt die meerdere keren voor dan moet er gekeken worden naar datum en of uur (indien de datum meerdere keren voorkomt). Indien geen match, dan moet er "NIEMAND" in de cel komen.

Ik dacht dit op te lossen dmv een XLOOKUP en maar dat lukt blijkbaar niet... Ik heb een vb file in bijlage geplaatst, hopelijk is die duidelijk genoeg?

Inde eerste rij, zie je datum 1/10 staan met vacatureID 120697, als je kijkt naar blad 1, dan zie je bij aanvraagID op rij 19 en 44, dezelfde ID staan, maar met 2 verschillende namen...eentje op datum van 19/10 en eentje op datum van 27/10. Terwijl op gegevensset 1, die ID 10x voorkomt, de uitkomst zou dan eigenlijk 8x "NIEMAND" moeten zijn en 2x de naam die overeenkomt met de naam op blad 1... (indien die er is uiteraard)
De formule die ik reeds geprobeerd heb: X.ZOEKEN(A2&E2;blad1!I:I&blad1!E:E;blad1!H:H;"NIEMAND") --> de uitkomst die ik hier krijg is overal "NIEMAND"...
De formule die er nu instaat, geeft ook niet het gewenste resultaat, want nergens staat "NIEMAND" en in mijn voorbeel uitleg hierboven zou er ANJO en Khalid moeten staan als resultaat in gegevensset1 op rij 57 en 63...

Alvast dank voor jullie hulp!
Glenn

Bijlagen

Beetje moeilijk leesbaar verhaal, maar ok, hopelijk goed begrepen en heb getracht er iets van te maken.

Ik heb Power Query gebruikt om de 2 tabellen (Queries) aan elkaar te knopen o.b.v. vacaturenummer, het resultaat staat op een apart tabblad (Samengevoegd).
Als er geen naam bij een vacaturenummer gevonden wordt dan heb ik daar "Niemand" neergezet.

Kijk maar eens of je er iets mee kan.

Bijlagen

Hoi AlexCel
Goh het resultaat zal wel effectief zijn, alleen moet ik elke maand de data trekken.. Dus mijn idee om het op te lossen via een extra kolom (NAAM) en daarin een formule te zetten, leek me eenvoudiger. Niet iedereen is een "krak" in excel. Dus ik vraag ik me af hoe mijn team dit de volgende maand zou kunnen trekken...

Wat mijn uitleg betreft: de 2 files waar ik het over heb zijn de 2 tabbladen die in mijn voorbeeld stonden. Ik had ze ook als 2 aparte Excel files kunnen sturen, maar het leek me eenvoudiger om ze als één file te sturen.
De XLOOKUP formule zou werken, ware het niet dat de formule met meerdere zaken moet rekening houden, zoals datum en uur aangezien verschillende mensen op dezelfde vacature kunnen solliciteren. De nr van de vacature blijft dezelfde alleen de namen van de personen veranderen...

Hopelijk is het nu wat duidelijker?

Glenn

Power Query is nu ingesteld. Dus als je de tabel aanvult met nieuwe data krijg je automatisch een update. Power Query kan ook bestanden direct inlezen en aan elkaar koppelen.

Ok dank je wel! De nieuwe data vul ik aan in welk tabblad? Samenvoegen, Gegevensset of Blad1? Dan ik de proef op de som nemen ;-)

Glenn

AlexCel
Ik heb jouw file nog eens bekeken:
VacatureId 120697 komt 10x voor in de gegevensset en in mijn blad1 komt die ID maar 2x voor, dus ik zou 8x "NIEMAND" moeten hebben staan. Ik zie dat echter nergens staan?
Op jouw samenvoegen komt die ID 20x voor?
Kan je mij hiervoor een uitleg geven zodat ik kan begrijpen hoe zo'n query werkt?

Thx
Glenn

Ik zal z.s.m. nog eens eventjes naar kijken. Heb het e.e.a. vrij snel ingesteld en niet verder gecontroleerd.

Als je wat meer wilt weten over Power Query zou ik Youtube gebruiken, zoektermen als "Power Query Introduction" of "combine power query" geven al vele resultaten.

Ik heb Power Query opgezocht en bekeken. Hetgeen ik hier precies uithaal is dat power query iets is zoals een macro? Of heb ik het totaal mis? Ik begrijp ook niet hoe je nadien je data uit de 2 files update? Elke maand trekken we data uit 2 verschillende bronnen, dewelke we in 2 excel bestanden zetten, deze moeten vergeleken worden met elkaar, omdat in de ene file de namen van de sollicitanten bijstaan en in de andere niet. Komen de vacancy ID's en uur overeen, dan wordt de naam erbij gezet, zoniet ofwel niks ofwel "niemand" maar da hangt af van wat je in je formule zet.
Indien er niks bestaat, dan ook goed hoor dan blijven we het gewoon handmatig doen... Is gewoon heel veel werk en ik dacht dat excel wel een deel automatisch kon doen.

Bedankt!
Glenn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan