• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

X.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

JJZijlstra

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2013
Beste lezer(s),

Een volgend probleem doet zich voor met de functie X.ZOEKEN.

Als ik een zoekopdracht (een getal hier) opgeef is het de bedoeling dat álle resultaatgegevens overeenkomstig de zoekopdracht slechts één keer voorkomen.

In mijn voorbeeldbestand zie je dat dezelfde gegevens meerdere keren worden getoond. Dit is niet mijn bedoeling.

Waarom gaat het niet goed en hoe los ik dit op?

Vriendelijke groet,
Toby

Bijlagen

Hallo,

Komt dit misschien een beetje in de beurt?
Niet met de xzoeken maar met de filter functie.

Bijlagen

@Peter,

Super, dit is helemaal wat ik bedoelde. Een schot in de roos!!

Om nog één stapje verder te gaan.

Het lijkt me ook handig om binnen deze filterfunctie zoekwaarden op te geven als bijv.: >12000 en <15000.

Is dit mogelijk zodat ik opnieuw een lijst kan krijgen met deze waarden?

Vriendelijke groet,

Toby

Bv.
Code:
=FILTER(A2:H10061;(A2:A10061>12000)*(A2:A10061<15000))

@Peter / @HSV,

Mijn grote grote dank aan jullie voor de goede en snelle hulp.

Nogmaals geweldig, dit heeft alle problemen / vragen voor mij opgelost.

Het zijn inderdaad nieuwe functies waar ik nog niet eerder mee gewerkt heb.

Begrijp dat X.zoeken alleen maar 1 uitkomst oplevert als je een zoekopdracht geeft (zoals ik op de voorbeelden op internet heb gezien).

Vriendelijke groet,
Tovy

Toch nog een vraagje over het bestand waar ik de excelfunctie FILTER gebruik.

Misschien zie ik iets geheel over het hoofd maar vraag me af waarom deze niet werkt!

Welke "denkfout" maak ik ?

Vriendelijke groet
Toby

Bijlagen

kolom b en c converteren naar een nummer of je formule aanpassen

Code:
=FILTER(A5:G12000;(B5:B12000+0>A1)*(C5:C12000+0<A2))

Jec,

Vlgs mij is kolom B en kolom C converteren naar nummer niet nodig.
Of zie ik iets over het hoofd. Zie bijlage.

Bijlagen

Jawel, of je converteert de kolommen naar getallen, of je fixt het in de formule. "+0" maakt er in dit geval een getal van.

@JEC

Ik heb niets naar getallen geconverteerd.

Als ik jouw bestand open tref ik deze formule aan. Hier wordt de tekst geconverteerd naar getallen in de formule zelf.

Code:
=FILTER(A5:G12000;(B5:B12000[COLOR="#FF0000"][SIZE=4]+0[/SIZE][/COLOR]>A1)*(C5:C12000[COLOR="#FF0000"][SIZE=4]+0[/SIZE][/COLOR]<A2))

JEC,

Je hebt volkomen gelijk.
Ik was aan het denken aan het aanpassen van de cel eigenschappen.
Ik moet eens leren om fatsoenlijk te lezen want jij had deze oplossing dus ook al.

Sorry, ik moet me schamen.

Achja, kan gebeuren haha

De hele rij in de tabel had ik al via Celeigenschappen en daarna met de keuze Getal geconverteerd in de hoop dat daarna de formule zou gaan werken maar dat was niet het geval.

Zoals jullie dat al aangeven om in de formule zelf te converteren werkt nu goed.

Begrijp echter nog niet waarom mijn mogelijkheid niet werkte, maar het probleem is hiermee wel opgelost.

Vriendelijke groet,
Toby

Als een cel eens op tekst heeft gestaan krijg je met gewoon de cel-eigenschappen aanpassen naar getal of wat dan ook niet meer veranderd ook al lijkt dat ogenschijnlijk wel zo.
Op de achtergrond blijft het 'tekst'.

Als een cel begint met een nul dan weet je het al wel, of de uitlijning op standaard en alles staat links uitgelijnd, ook dan is het geen getal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan