Xampp phpmyadmin error: #1045

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pyreen

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2010
Hallo allemaal!

Als ik Apache en Mysql aan zet op XAMPP en daarna naar: http://localhost/phpmyadmin ga dan staat er dit:
Fout

MySQL retourneerde: Documentatie
#1045 - Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)

Ik heb al gegoogled maar nog steeds niks gevonden!

Graag geen antwoorden zoals : Google!

Groetjes,
Pyreen

Kan zo snel 3 dingen bedenken (ik herken die foutmelding niet, maar heb wel een paar plekken waar je kunt kijken):
1. Tóch nog beter googelen ;)
2. Kijk in het config.inc.php bestand in de map phpmyadmin. Daar staat in hoe de database verbinding wordt gemaakt (er zijn meerdere methoden). Wellicht staat daar een verkeerd wachtwoord in van de MySql gebruiker root.
3. Slechtste methode, alleen gebruiken in uiterste nood: Reset het MySql wachtwoord van root. Ik vermoed dat je daarmee ook de werking van XAMPP onderuit haalt (je hebt MySql niet 'los' geïnstalleerd), tenzij je je nog kunt herinneren welke wachtwoorden je bij het installeren van XAMPP hebt gebruikt.
Natuurlijk moet je ook je .php bestanden (of relevante include-bestanden) aanpassen op het nieuwe root wachtwoord van MySql, mocht je daar MySql verbindingen maken.
Instructies voor Unix/Linux: hier
Instructies voor Windows: hier

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Kan zo snel 3 dingen bedenken (ik herken die foutmelding niet, maar heb wel een paar plekken waar je kunt kijken):
1. Tóch nog beter googelen ;)
2. Kijk in het config.inc.php bestand in de map phpmyadmin. Daar staat in hoe de database verbinding wordt gemaakt (er zijn meerdere methoden). Wellicht staat daar een verkeerd wachtwoord in van de MySql gebruiker root.
3. Slechtste methode, alleen gebruiken in uiterste nood: Reset het MySql wachtwoord van root. Ik vermoed dat je daarmee ook de werking van XAMPP onderuit haalt (je hebt MySql niet 'los' geïnstalleerd), tenzij je je nog kunt herinneren welke wachtwoorden je bij het installeren van XAMPP hebt gebruikt.
Natuurlijk moet je ook je .php bestanden (of relevante include-bestanden) aanpassen op het nieuwe root wachtwoord van MySql, mocht je daar MySql verbindingen maken.
Instructies voor Unix/Linux: hier
Instructies voor Windows: hier

Succes,

Tijs.
1. Google is dan niet goed want ik google goed :D
2. Ik kijk er in en ik kan nergsens bij Phpmyadmin die gegevens invoeren :D
3. WErkt ook niet!

1. Google is dan niet goed want ik google goed :D
2. Ik kijk er in en ik kan nergsens bij Phpmyadmin die gegevens invoeren :D
3. WErkt ook niet!

Ok, laten we opties 2 en 3 combineren:
Als ik ervan uit mag gaan dat het je gelukt is om optie 3 uit te voeren en dus nu een nieuw root-wachtwoord hebt ingesteld, dan eerst een veiligheidskopie maken van config.inc.php. Daarna het nieuw ingestelde root-wachtwoord vast in de config.inc.php zetten. Het stuk vanaf het begin van config.inc.php t/m de Server parameters sectie in config.inc.php vervangen door:
Code:
<?php
/* vim: set expandtab sw=4 ts=4 sts=4: */
/**
 * phpMyAdmin sample configuration, you can use it as base for
 * manual configuration. For easier setup you can use setup/
 *
 * All directives are explained in Documentation.html and on phpMyAdmin
 * wiki <http://wiki.phpmyadmin.net>.
 *
 * @version $Id: config.sample.inc.php 12304 2009-03-24 12:56:58Z nijel $
 * @package phpMyAdmin
 */

/*
 * This is needed for cookie based authentication to encrypt password in
 * cookie
 */
$cfg['blowfish_secret'] = ''; /* YOU MUST FILL IN THIS FOR COOKIE AUTH! */

/*
 * Servers configuration
 */
$i = 0;

/*
 * First server
 */
$i++;
/* Authentication type */
$cfg['Servers'][$i]['user']          = 'root';
$cfg['Servers'][$i]['password']      = 'MijnWachtwoord';   // use here your password
$cfg['Servers'][$i]['auth_type']     = 'config';
/* Server parameters */
$cfg['Servers'][$i]['host'] = 'localhost';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type'] = 'tcp';
$cfg['Servers'][$i]['compress'] = false;

Natuurlijk moet je het hierboven aangegeven root-wachtwoord (MijnWachtwoord) aanpassen aan wat jij als nieuw root-wachtwoord had ingesteld.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan