Xandros inloggen lukt niet!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

IkWeetGeenNaam

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2004
Beste dames en heren,

Ik heb een Asus EEE laptopje en sinds een paar dagen kan ik er niet meer op inloggen. Ik had er een wachtwoord op ingesteld en sindsdien accepteert hij de ingestelde wachtwoord niet.

Bij instellen van het wachtwoord heb ik het 2 keer ingetikt dus kans dat het verkeerd ingetikt is, is klein. Dus ben ik nu ten einde raad.. :S

Is er een manier om de inlog te omzeilen oid?

Ik was op vakantie afgelopen week en had er honderden (tegen de duizend) mooie foto's op gezet, ik wil ze niet kwijt, dus formatteren wil ik absoluut niet... Help!!!!???

:(

Ik weet niet welke bootloader xandros gebruikt, maar als je je bootloader (GRUB, LILO, ...) kan stoppen meteen op te starten en de opstartopties kan veranderen kan je het volgende doen:
waarschijnlijk is er een regel met append initrd=blabla en dan nog wat opties
Voeg aan het einde toe: init=/bin/sh
Start dan op
Je zal merken dat je vrijwel meteen op een prompt terecht komt
je bent nu root. Alleen is je root fs nog alleen lezen gemount dus doe:
mount -o remount,rw /dev/hda1 /

dat /dev/hda1 kan ook iets anders zijn met het commando
mount
zie je wat waar gemount is en dus dat het misschien /dev/sda1 of 2 ofzo moet zijn

Nu ben je root en is je root fs read/write gemount en kan je wachtwoorden opnieuw instellen
passwd <gebruikersnaam>

daarna kan je het beste je root fs weer ro mounten
mount -o remount,ro /dev/hda1 /
en rebooten
reboot
shutdown -r
of welk commando daar bij jou voor gebruikt wordt

Laatst bewerkt:
Oki, Bedankt!!!!!

Gesnopen, maar hoe stop ik de bootloader? heb zitten google'en maar geen resultaat.. :confused:

Bij ubuntu krijg je 2 seconden lang 'press ESC to blabla'
Bij debian krijg je standaard je grub menu te zien en wacht hij 10 sec met booten

Kan je anders wel vanaf een usb stick opstarten?
Misschien dat je dat in het bios kunt instellen. Dan kan je een kleine linux distro zoals dsl of puppy daarop installeren en dan chrooten naar je oude root partitie en dan de wachtwoorden aanpassen

nope het lukt allemaal niet .. :(

zou misschien via usb kunnen starten via een externe hdd, maar dat lukt op dit moment ook niet.. is er geen oplossing voor xandros om in zo'n zwarte scherm te komen om een opdrachtregel in te tikken?

of je nu een externe hd of een usb stickje gebruikt maakt helemaal niets uit hoor. Kijk eens naar puppy linux of dsl (Damn small linux).
Die moeten eenvoudig aan het booten te krijgen zijn vanaf een usb stickje

Ik heb puppy linux op een usb stickje gezet (eerst .iso en toen de inhoud ervan).. beide keren kreeg ik de melding tijdens booten: ntldr is missing.

Doe ik wat verkeerd?

Mooi zo!

De oplossing lezende valt me wel op dat hij het ook via grub doet overigens, dus je had wel in grub kunnen komen als je wist hoe.

Bedankt dat je even liet weten hoe dit afgelopen is.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan