Enfin, gisteren sloot ik per ongeluk voortijdig mijn PC af, te weten voordat ik keurig alle programma's had afgesloten.
Had Windows ook als VM draaien (vmware workstation). Daarbinnen was alles keurig afgesloten, maar ik klikte op de verkeerde Start>Shut Down.
Via alt-ctrl-del probeerde ik het afsluiten te voorkomen. Kreeg Windows wel even terug, sloot een paar programma's af, maar plots ging het afsluiten tóch door.
PC opnieuw opgestart, Excel gestart en ik kreeg ik 3 bestanden 'aangeboden' die ik kon herstellen.
1 was een tijdelijk bestandje (book.xlsx) - die kon gewoon weg, niet belangrijk.
1 heb ik geopend en opnieuw opgeslagen - save as - met de letter 'a' als toevoeging aan de naam
1 heb ik opgeslagen zoals Excel 'm aanbood om op te slaan.
Zie attachment.
Die laatste is dus opgeslagen als 'Bestandsnaam (version 1).xlsb.xlsx'
Ik heb deze vergeleken met een bestand met het oorspronkelijke bestand van een paar uurtjes eerder. Zie geen verschillen.
Dus dat bestand ("Version 1)"opgeslagen onder een nieuwe naam.
Klaar.
Maar... de vraag is: waar komt die extrensie .xlsb vandaan?
Misschien heeft het iets te maken met personal.xlsb in \STARTUP?
Maar dan nóg.. waarom niet gewoon als .xlsx?
(Overigens, ik zie ook een paar bestandjes met als naam b.v. Book4((Unsaved-123453752632687601)).xlsb in C:\Users\Naam\AppData\Local\Microsoft\Office\UnsavedFiles)
Hebben anderen dat ook?
Thanks.
Had Windows ook als VM draaien (vmware workstation). Daarbinnen was alles keurig afgesloten, maar ik klikte op de verkeerde Start>Shut Down.
Via alt-ctrl-del probeerde ik het afsluiten te voorkomen. Kreeg Windows wel even terug, sloot een paar programma's af, maar plots ging het afsluiten tóch door.
PC opnieuw opgestart, Excel gestart en ik kreeg ik 3 bestanden 'aangeboden' die ik kon herstellen.
1 was een tijdelijk bestandje (book.xlsx) - die kon gewoon weg, niet belangrijk.
1 heb ik geopend en opnieuw opgeslagen - save as - met de letter 'a' als toevoeging aan de naam
1 heb ik opgeslagen zoals Excel 'm aanbood om op te slaan.
Zie attachment.
Die laatste is dus opgeslagen als 'Bestandsnaam (version 1).xlsb.xlsx'
Ik heb deze vergeleken met een bestand met het oorspronkelijke bestand van een paar uurtjes eerder. Zie geen verschillen.
Dus dat bestand ("Version 1)"opgeslagen onder een nieuwe naam.
Klaar.
Maar... de vraag is: waar komt die extrensie .xlsb vandaan?
Misschien heeft het iets te maken met personal.xlsb in \STARTUP?
Maar dan nóg.. waarom niet gewoon als .xlsx?
(Overigens, ik zie ook een paar bestandjes met als naam b.v. Book4((Unsaved-123453752632687601)).xlsb in C:\Users\Naam\AppData\Local\Microsoft\Office\UnsavedFiles)
Hebben anderen dat ook?
Thanks.