• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

xlsx versus xlsm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Onder Excel Opties bij Opslaan staat Excel-werkmap met macro's. Toch wordt gewoon opgeslagen als xlsx.

Wat wil ik? Ik wil een automatische beveiliging dat alle Excel-files opgeslagen worden als zijnde met macro's en dat macro's/vba nooit verloren kunnen gaan. De werkwijze/procedures van de vba/macro's gaan mij boven de pet en zal ik nooit begrijpen. Dus als je iets niet begrijpt en mede omdat je op die momenten onder druk staat maak je fouten. En dan ben ik de macro's kwijt en dat wil ik voorkomen. Liever geen wachtwoorden en verbergen want als je aan het werk bent kost dat te veel tijd.

Laatst bewerkt:
In de opties van Excel kan je onder het kopje Opslaan aangeven dat een document standaard als .xlsm moet worden opgeslagen.

Laatst bewerkt:
Precies en dat gebeurd niet.
Onder Excel Opties bij Opslaan staat Excel-werkmap met macro's. Toch wordt gewoon opgeslagen als xlsx.

Of is het werkelijk aanwezig zijn van een macro een vereiste? Dan is dit niet de juiste oplossing.

Laatst bewerkt:
Ja, goed ik kan het nog eens herhalen maar zoals in die link staat mijn instelling. Document gemaakt zonder macro en slaat op als xlsx terwijl standaard de instelling anders is. Met macro weigert die en melding nee / ja en dan nee kiezen en zelf opslaan als xlsm
Dat is nou net niet de bedoeling.

Is er geen regel voor alle files/werkboeken te bedenken via een module?
Zoiets en waar komt die te staan?

Application.DefaultSaveFormat = xlOpenXMLWorkbookMacroEnabled

Laatst bewerkt:
Heb je in het vertrouwencentrum wel ingesteld dat macro's zijn toegestaan?

Macro's staan uitgeschakeld. Maar is dat logisch? Er is toch een wezenlijk verschil tussen het feit dat een document een macro bevat en de uitvoering van een macro.

Instelling gewijzigd, toestaan macro's maar Excel wil niet begrijpen bij een leeg document of een document met macro's dat je standaard wil opslaan als xlsm!

Laatst bewerkt:
ehm geen idee,

Als ik kies voor standaard opslaan als .xlsm en kijk met de verkenner zie ik het bestand book1.xlsm staan (dit bestand bevat geen macro) en is opgeslagen met de instellingen van de bijgevoegde afbeelding.
ik gebruik excel 2019 maar dat zou niet uit mogen maken.

Erik

Bijlagen

• Capture.JPG
    Capture.JPG
    52,5 KB · Weergaven: 55
Vreemd.
Ik krijg het niet stuk.

ik denk dat deze opmerking overbodig is maar heb je excel al eens afgesloten en opnieuw gestart met de andere instellingen?

Die instelling Excel-werkmap met macro's stond altijd zo. Excel 2007 komt van W7Ultimate upgrade naar W10 Pro.
Wat bedoel je met Excel afsluiten? Die draait toch niet meer als je de documenten sluit. Hoe sluit ik Excel dan anders af?

Onder Taakbeheer staat Excel 32-bits en ik heb Windows 10 64-bits

Laatst bewerkt:
Soms staat excel bij mij open zonder enig document. Open excel maar eens dan is er mogelijk een blanco document. Sluit het document met bestand sluiten (linkerkant menu file close). Dan is excel open zonder enig bestand.

Laatst bewerkt:
Jij hebt aan de screenshot te zien een andere versie. Ik heb uitgevoerd wat jij in post 10 schrijft dus gewijzigd > opnieuw opgestart en dan wijzigt niets dus gewoon xlsx dan na opstarten Excel werkmap met macro's opnieuw opstarten en dat weigert die dus > Opslaan als xlsm

Ik denk dat met de upgrade naar W10 wat beschadigd is. Het account is sowieso niet helemaal goed want er staat username en username.000 de laatste is aangemaakt door W10.
Ik merkte direct al iets dat zaken niet goed gingen want ik was alle macro's kwijt. Ook al heb ik dat zelf gedaan maar waarom zijn de macro's dan niet meer aanwezig in de back-ups?

Telkens als ik de back-upfiles opzocht waren de macro's weg. Niet te volgen. Nu heb ik nog de schijf van W7 maar als ik die in de docking-station plaats weet ik nu al 100% zeker dat daar ook de macro's ontbreken. Dus ik stel vast dat het hele systeem van macro-beheer in Office niet deugt, want zoiets mag nooit en dan ook nooit gebeuren. Je moet er als programmamaker vanuit gaan dat iedereen fouten kan maken. Daar maak je back-ups voor, maar als ik die dan herstel staan de macro's er niet meer en in het lint staan witte vlakken.

Laatst bewerkt:
Dag,
Ik heb excel 2019 mijn werk laptop 2016 en is hetzelfde menu. Mijn screenshot. in het menu: file, options en dan bij save dat is de plek van mijn screenshot.

Ik heb nog een bestandje toegevoegd met drie plaatjes. File, options (helemaal onderaan) en dan kiezen in het popup menu save en dan bovenaan. Het bestand is denk ik overbodig maar ter info.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Over afbeelding 3 kan geen misverstand zijn bij staat Excel-werkmap met macro's (zonder die xlsm die bij jou staat in de screenshot). Afbeelding 1 en 2 heb ik niet dus geen file en close. Inderdaad Sluiten zit onder de office-knop. Maar goed in Taakbeheer was die niet meer aanwezig. Diagnose Office nog uitgevoerd en geen fouten.

Net even getest in Office 2007.
Ook daar krijg ik het niet stuk.
Mij een raadsel waarom dat dan bij jou niet werkt.

Gooi je temp map eens leeg voordat je Excel start.
Daar wil weleens iets blijven hangen dat Excel in de weg zit.

Laatst bewerkt:
Ik heb de Firewall en Autorprotect uitgeschakeld en geen oplossing. Met CCleaner wordt Office opgeschoond. Zou niet anders weten waar die tempfiles staan.

Laatste redmiddel. Office verwijderen en nieuwe installatie uitvoeren. Mogelijk toch ergens iets beschadigd bij de migratie.

Ja, beiden bedankt voor de hulp.

Application.DefaultSaveFormat = xlOpenXMLWorkbookMacroEnabled

Hoe zit dit dan in elkaar? Kun je die niet als module/vba plaatsen?

Wat je ook nog kunt doen is alle instanties van Excel sluiten en vervolgens de hele Excel opties uit het register verwijderen (eerst even exporteren), Excel maakt hem dan opnieuw aan met alle standaard instellingen.

Het gaat om deze lokatie:

Computer\HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\16.0\Excel\Options
(die 16.0 kan bij jou anders zijn afhankelijk van de geinstalleerde versie)

rechtsklikken en exporteren, daarna rechtsklikken en verwijderen.

Voordat je de register editor sluit, rechtsklik ook even op de Excel sleutel en kies permissies. Klik dan op jouw gebruikersnaam in de bovenste lijst en kijk of het goed staat ingesteld:

Bijlagen

• 2020-04-16_17-02-46.png
    2020-04-16_17-02-46.png
    41,6 KB · Weergaven: 48
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan