XML & databases

Status
Niet open voor verdere reacties.

codecks

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2007
Hallo,

Ik zou een simpel blog systeem willen ontwikkelen gebaseerd op xml.

De XML file ziet er ongeveer zo uit.

Code:
<blog>
	<entry>
		<title>titel</title>
		<content>Ipsum Lorem...</content>
		<author>Dimitri</author>
		<date>today</date>
	</entry>
	<entry>
		<title>Hello</title>
		<content>my name is....</content>
		<author>Dimitri</author>
		<date>yesterday</date>
	</entry>
       <entry>
            ...
       </entry>
</blog>

De gegevens worden opgeslaan in een mysql database en worden met php opgehaald.

Het probleem is dat ik de relatie tussen xml en mysql niet goed begrijp.
Hoe kan ik het best de gegevens opslaan in de database ? Moet er een soort mapping gemaakt worden tussen de database velden en xml velden ? Of moet er per "entry" element een record aangemaakt worden waar ik dan gewoon de volledige "entry" block in opsla ?

In veel voorbeelden op het internet word er gebruik gemaakt van een xml bestand. Maar hoe gaat men dan te werk als de gegevens uit een database opgehaald worden ?
Moet er dan een xml tussenbestand aangemaakt worden ? Of is er een manier om direkt de gegevens te verwerken zonder via dat extra bestand te werken ?

Ik heb al een aantal opzoeking op internet gedaan maar tussen xml, xpath, xslt, xquery, parsers en de vele andere geraak ik er niet echt meer wijs uit. Wat moet ik waar gebruiken en wanneer ?

Mensen met ervaring, help mij aub :-)

Groeten,

Dimitri

Er moet inderdaad een soort van mapping gemaakt worden, dit gaat met behulp van een XSL-T.

Hierin kun je aangeven in welke volgorde/structuur de data moet komen.

kijk eens op http://www.w3schools.com voor een goede uitleg hoe dit werkt.

Je moet dan wel de zekerheid hebben dat alles XML-bestanden voldoen aan dezelfde structuur, dit kun je controleren door de bijbehorende XSD/DTD te gebruiken voor validatie, of als deze er niet is, deze zelf te schrijven.

Succes!

Daan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan