xml, html en epub

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aloneal

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2011
Hallo,

Ik wil een epub boekje maken. Ik heb begrepen dat dat eigenlijk gewoon neerkomt op het schrijven van een website in html/css code. Sigil echter opent nieuwe bestanden als xml. Nu ben ik bekend met Dreamweaver, echter daar kan ik niet exporteren naar epub. Bij Sigil kan ik dat wel.

Nu de hamvraag. Kan ik in css/html een eboek maken met Dreamweaver, deze vervolgens opslaan in xml, dan de xml in Sigil openen, en tenslotte opslaan in epub? Wat vinden jullie van deze route?

Dit staat op de Sigil-pagina bij Google-projects:
  • Currently imports TXT, HTML and EPUB files; more will be added with time
  • Embedded HTML Tidy; all imported documents are thoroughly cleaned; changing views cleans the document so no matter how much you screw up your code, it will fix it (usually)
Dus ja, in theorie zou het moeten kunnen.

Alleen heb ik zo mijn twijfels bij het 'cleanen' van de geimporteerde HTML
en XML is ook nogal kieskeurig.....
dus of het allemaal erg soepel zal gaan is de vraag.

Waarom probeer je niet een of twee pagina's?

Ik heb nog geen e-reader, dus dan is het moeilijk testen. Die moet er nog wel eentje gaan komen, maar ik wilde alvast aan de slag. Hierbij hoopte ik gebruik te maken van tips van ervaren epub makers. Jammer dat er niet een speciale forum map voor bestaat. Ik kan ook gebruik maken van Indesign van Adobe, maar dat wordt volgens mij allemaal grafisch gedaan. En van Dreamweaver weet ik dat je bij de opmaak van html's e.d. beter niet blind kunt varen op enkel grafische styling. Vandaar deze noodgreep. Eigenlijk vind ik dat Dreamweaver een update moet krijgen zodat bestanden meteen in epub opgeslagen kunnen worden. Maar misschien doen ze dat niet omdat ze dan te weinig Indesign gaan verkopen.

Enfin; bedankt voor de reactie. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan