Het 'probleem' is dat je nu al XP hebt, en daar
98 bij wilt zetten. Het einddoel is gemakkelijk te bereiken, grofweg. Maar dan moet je uitgaan van Windows 98 waar Windows XP bij moet. En voor jou zou dat betekenen: Je hele systeem opnieuw doen.
Als je Windows 98 op één schijf (met maar één partitie) hebt staan, en er is genoeg ruimte en de systeemeisen voor XP voldoen (zal wel, want je hebt het er nu ook al op staan immers), dan kan je er gemakkelijk WinXP bij installeren. Dan staat het zelfs op dezelfde schijf/partitie. Windows XP maakt een mooie bootloader zodat jij kan kiezen bij het opstarten welke windowsversie je dat moment zou willen opstarten.
Eén van de redenen om eerst 98 te moeten hebben geïnstalleerd, is dat van de twee systemen, enkel XP die bootloader kan maken. Daarnaast kan XP prima overweg met FAT32 (het schijfindelings/bestandssysteem van Windows 98), maar andersom kan Windows 98 schijven die geformateerd zijn op NTFS (het voorkeursbestandssysteem voor XP) überhaupt niet zien of beschrijven.
De reguliere methode om dit te doen is dus:
- Schijf opnieuw partitioneren in DOS (opstartdiskette of installatie CD Windows 98) zodat dat de schijf uit twee delen bestaat.
- Kleinste partitie (da's mijn voorkeur dan) formateren en daarop Windows 98 installeren. (Hoeft niet helemaal grondig, als het er maar op staat. De installatie aanvullen met van alles en nog wat kan later.)
- Windows XP vanaf CD installeren op de niet geformateerde ruimte uit stap 1. Kies je daarbij voor FAT32 als bestandssysteem, dan zul je vanuit Win98 ook op de schijf van XP kunnen kijken (kan handig zijn, maar is wel onveiliger). Kies je voor NTFS dan kan XP natuurlijk wél in de schijf van Windows 98 kijken, maar andersom is dat niet vanzelfsprekend.
- XP maakt de bootloader. Je kunt nu naar eigen behoefte beurtelings één van de twee besturingssystemen opstarten. Als je de 'Mijn documenten'-map van Windows XP verplaatst naar die van Windows 98 zit je wat dat betreft altijd in dezelfde map te werken. Je 'Mijn documenten'-map staat dan wel op een niet zo goed te beveiligen plekje.
Er zijn ook veel mensen die in deze situatie 'Partition Magic' roepen. (Mensen die Partition Magic roepen, roepen dat ook váák voorbarig, dus die hou ik altijd een beetje op afstand -hoewel ik ook moet zeggen dat PM verder een prima programma is.) Maar dan moet je wel weer dat programma kopen voor een euri of 60 á 70 terwijl het zonder óók kan. En PM lost naar mijn weten ook niet het probleem op zoals het aangedragen is: vanuit Windows XP een dualboot met Win98 creëren. Waarschijnlijk kom je ook uit op mijn lijstje hierboven, maar dan met het verder overbodige gebruik van van PM. Een hele dure bootloader.
Ik hoop dat je wat aan mijn verhaaltje hebt.
[Toevoeging na plaatsing bovenstaande:] Ik zie dat Lange Pier een interessante link heeft geplaatst. Deze gaat er van uit (m.a.w. heeft als voorwaarde) dat de harde schijf is geformateerd op FAT32, of dat er náást de partitie waarop WinXP staat nog een vrije partitie is die op dat bestandssysteem is geformateerd. Ik ga er van uit dat een XP-only installatie de hele schijf ingepikt heeft en alles op het veilige NTFS heeft staan. Vandaar de verschillende beweringen.[/Toevoegingen na plaatsing bovenstaande]