XP Boot niet meer, BSOD/Freeze tijdens laden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Thas
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Thas

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 dec 2009
Hallo, mijn Windows XP Home Edition wil niet meer booten. Hier volgt een gigantische lap tekst met wat ik al heb geprobeerd;)

Dit is wat er gebeurde:

Ik startte Football Manager 2010, en ik kreeg gelijk een BSOD. Ik was zo dom om geen aandacht te besteden aan de inhoud van de BSOD, dus ik weet niet wat er precies stond. Toen ik probeerde te rebooten, bevroor de computer tijdens het splash screen/laadbalkje. Toen probeerde ik veilige modus, die tijdens het laden deze BSOD gaf:

page_fault_in_nonpaged_area

stop: 0x00000050(0xF5F60044,0x00000001,0x80537009,0x00000002)

Er wordt geen filename vermeld bij de BSOD. Deze BSOD verschijnt net nadat het knipperende liggend streepje met onderaan "Press esc to cancel loading SPTD.sys" verdwenen is. Escape drukken om het loaden te cancelen verandert niets.

Toen heb ik memtest gedraaid, wat geen errors opleverde. Daarna heb ik de Recovery Console opgestart (die had ik al eerder geinstalleerd, dus niet vanaf de CD) en chkdsk /r en bootfix gedaan. Dit heeft niets veranderd aan het freezen tijdens het laden van normale modus en de bsod bij veilige modus.

Het piepje bij opstarten is gewoon de normale enkele piep.

Mijn Windows XP staat geinstalleerd op een Maxtor Diamondmax STM3320820AS, daarnaast staat als dataschijf nog een Samsung HD103UJ. Geen RAID opstelling.

Relevante specs:
Processor: Intel Core2Duo E8400
Memory: Kingston ValueRam 4096MB DDR2 RAM
Hard Drive: 320 GB Maxtor Diamondmax STM3320820AS
1000 GB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ
Video Card: Nvidia EVGA GeForce 8800GT
PSU: Antec Earthwatts 500W
Motherboard: Gigabyte GA-EP35C-DS3R

Ik heb nu een live cd van Slax (linux distro) gedownload en gebrand. Dit werkt gewoon, hij boot gewoon in Slax vanaf de cd.
Bestanden verplaatsen tussen de twee harde schijven werkt gewoon nog zoals het hoort, evenals bewerken, opslaan, etc.

Vanaf een bepaald moment (ik weet niet precies wanneer, ik denk nadat ik "disable sptd" had gedaan in de Windows Recovery Console) is het stukje met "
page_fault_in_nonpaged_area" verdwenen uit de BSOD bij het laden van veilige modus.

Ik heb geen zogenaamde "Recovery CD". Ik heb hier wel een Windows XP installatie-cd, maar als ik daarmee boot kom ik in een DOS omgeving waar ik na het laden van alle files alleen kan kiezen om WinXP te installeren of om de recovery console te starten(de recovery console stond al geinstalleerd, dus die hoef ik niet vanaf die cd te starten), of ik zou iets over het hoofd moeten zien.

Ik heb SeaTools gedraaid, om de Maxtor schijf waar de OS op staat te testen. Hier volgt de Log van SeaTools

Code:
Started Short Test 12/5/2009 @ 12:24.18
Short Test PASSED 12/5/2009 @ 12:25.49

Started Long Test 12/5/2009 @ 12:26.33
DST Completed Without Error
Short DST PASSED 12/5/2009 @ 13:51.18
DST Completed Without Error
Short DST PASSED 12/5/2009 @ 13:52.47
[ 75523337    --    Repaired ]
Long Test PASSED After Repair   12/5/2009 @ 13:52.47

Hierna probeerde ik te rebooten in veilige modus, maar ik kreeg een BSOD met STOP: 0x0000007E. Die BSOD kan ik gewoon reproduceren, elke keer dat ik veilige modus start krijg ik die BSOD tijdens het laden.
Voor de duidelijkheid; er staat dus geen bestandsnaam of specifieke fout (zoals page fault) bij. Bij "Laatste bekende juiste configuratie" en "Windows normaal starten" bevriest hij soms tijdens het splashscreen/laadbalkje, en soms krijg ik de BSOD met 0x07E. De achtergrond van de BSOD is groen ipv blauw, en het balkje is er nog een beetje doorheen te zien.

2i8kebl.jpg

1qpc46.jpg

Het enige verschil tussen de pics en real life, is dat de achtergrond in het echt egaal groen is ipv wisselende helderheid.

Mij lijkt het dat er iets corrupt is geraakt in Windows tijdens de allereerste BSOD. Ik heb alleen geen idee wat het kan zijn (misschien drivers, of systeembestanden) en hoe ik het kan oplossen. Het enige wat ik niet zeker weet, is wanneer de verandering van de BSOD met 0x00000050 is veranderd in die van 0x0000007E, maar ik denk me te herinneren dat dit gebeurd is na "disable stpd" in de recovery console.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, en dat jullie kunnen helpen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan