XP Comptabiliteitstest

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
De Xp comptabiliteitstest staat op de WinXP CD-rom.
Wat is de naam van het progje, hoe vind ik het.
Kan ik dan ook bepalen of XP compatible is met de huidige drivers van mijn videokaart.
Ik vraag dit omdat diverse pogingen XP(NTFS format) te installeren zijn vastgelopen op de drivers van deze videokaart; ofwel, telkens een totale systeemcrash nadat ik in beeldschermeigenschappen e.e.a. heb aangepast en na de enter op 'OK' de melding krijg, dat microsoft deze drivers niet heeft gecertificeerd(Matrox G550). Mijn systeem Athlon 1600+, 512 MB RAM, 80 Gb.

Je vindt het onder "Systeemcompatibilteit controleren". (Zie plaatje).

Zit daar het probleem wel? Kijk op de site van Matrox voor de laatste drivers.

Groetjes,
Bennie

Bijlagen

• wat wilt u doen.jpg
    wat wilt u doen.jpg
    20,8 KB · Weergaven: 48
Matrox drivers onder XP

Heb alle mogelijke drivers al geprobeerd, zonder succes.

In je andere bericht (niet crossposten a.u.b.) las ik iets over een blauw scherm. Wat stond daarin precies?

Groetjes,
Bennie

Systeem crash

Op het blauwe scherm stond :

"Stop: C0000218 {registerbestand fout}
Het register kan het volgende onderdeel(bestand)niet laden
\systemroot\system32\config\software
of het logboekbestand of vervangende bestand van het onderdeel.
Het is beschadigd, niet aanwezig of niet schrijfbaar.
Bezig met starten van de fusieke geheugendump.
De fysieke geheugendump is voltooid.
Neem contact op met de systeembeheerder of de afdeling technische ondersteuning .
Stop: C000021a {onherstelbare systeemfout}"

Assign IRQ for VGA staat op enabled

Assign IRQ for VGA staat op enabled. Dat is dus de bedoeling en ben weer niet bij de oplossing gekomen.
Zijn er nog opties, die ik nog niet heb bekeken of uitgeprobeerd. Het lijkt mij toch sterk dat ik een andere videokaart zou moeten plaatsen, dat heb ik nog nooit meegemaakt of gehoord. Op de FAQ van Matrox, vind je in feite niets dat er op wijst dat er conflicten zijn met b.v. mainboard EPOX 8khA+.
Wat nu ?

Doe es ipv een XP-NTFS format installatie, een XP-fat32 format installatie.

Gezocht bij matrox en daar blijkt dat de G550 nogal wat moeite heeft met een VIA chipset in combinatie met win2000 of XP.

Een stukje uit de betreffende tekst:
Another issue for Windows 2000/XP and Via users involves a memory allocation problem. The fix is found in Microsoft's knowledge base located here:

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q270/7/15.ASP

WARNING: Using Registry Editor incorrectly can cause serious problems that may require you to reinstall your operating system. Microsoft can't guarantee that problems resulting from the incorrect use of Registry Editor can be solved. Use Registry Editor at your own risk.

For information about how to edit the registry, view the "Changing Keys and Values" Help topic in Registry Editor (REGEDIT.EXE) or the "Add and Delete Information in the Registry" and "Edit Registry Data" Help topics in Regedt32.exe. Note that you should back up the registry before you edit it. If you are running Windows NT 4.0 or Windows 2000, you should also update your Emergency Repair Disk (ERD).

The following workaround for this issue prevents Memory Manager from using the processor's Page Size Extension feature and may affect the performance of some programs, depending on the paging behavior. This registry value also limits non-paged pool to a maximum of 128 MB instead of 256 MB.

1) Start Registry Editor (Regedt32.exe).

2) Locate and click the following key in the registry:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management

3) From the Edit menu, click Add Value, and then add the following registry value:

Value Name: LargePageMinimum
Data Type: REG_DWORD
Radix: Hexadecimal
Value: 0xffffffff

4) Quit Registry Editor.

5) Restart your computer.

Ik hoop dat je engels toereikend is, anders zal ik het even een beetje gaan vertalen.

Klopt, want met 98 en ME kende ik GEEN problemen.
Ik zie dat het in feite om de punten 1 t.e.m. 5 gaat, maar een vertaling zou ik prettig vinden. Ik kan het lezen, maar begrijp niet helemaal wat er precies staat.
En dat wil ik wel weten. Ondertussen heb ik mijn PC weer op orde in FAT32 (kan later altijd converteren naar NTFS) en onthoud me even van het installeren van de Matroxdrivers.
Moet je overigens eerst het register editen (punten 1 t.e.m. 5) en dan de Matroxdrivers installeren ?

Geplaatst door maestro12

1) Start Registry Editor (Regedt32.exe).

2) Locate and click the following key in the registry:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management

3) From the Edit menu, click Add Value, and then add the following registry value:

Value Name: LargePageMinimum
Data Type: REG_DWORD
Radix: Hexadecimal
Value: 0xffffffff

4) Quit Registry Editor.

5) Restart your computer.

1) Start Regedit (start->uitvoeren->type regedit->klik OK

2)Zoek de steutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management en klik daarop.

3)Kies bij bewerken ->nieuwe Dword waarde en geef deze de naam LargePageMinimum, dan hierop dubbelklikken en bij waardegegevens 0xffffffff invullen en de hexidecimaal selecteren.

4)Sluit regedit af.

5)herstart computer

Tot zover de vertaling. Maakt ALTIJD een backup van je register voordat je hierin gaat rommelen.
Er wordt bij matrox niets over gezegd of het nou voor of na het installeren van de drivers moet gebeuren, zelf zou ik na het installeren proberen of anders in veilige modus.

Er is nog iets wat matrox aangeeft, je AGP snelheid op 1× zetten, maar ik vind dat een beetje zonde van de snelheid van je videokaart en zou dat pas als laatste optie proberen.

Nog meer oorzaken dan alleen de Matrox ?

Ik probeer deze optie en hoop dat het een oplossing is.
Ik schrijf 'hoop', aangezien ik gisteren 'zonder' de drivers
van Matrox te hebben geinstalleerd eveneens een fatale registerfout gepresenteerd kreeg.
Mogelijke tweede oorzaak kan het volgende zijn.
Als ik de HPDJ950C installeer gebeurt het volgende.
Met het nieuwste driversoftware-programma van HP, kies ik via uninstall 'alles verwijderen'(USB-kabel ontkoppeld). Het programma wil dat ik daarna de PC opnieuw start. Wederom start ik het zelfde HP-programma en kies nu voor installeren (alles volgens het boekje). Het programma vraagt tijdens de installatie 'de printer(USB)' aan te sluiten en te klikken op volgende.
Op hetzelfde moment zie je verschillende installatie boxjes door elkaar hun eigen(wijze) weg gaan. M.a.w., dat eigenzinnige WinXP probeert weer opnieuw zijn eigen drives te installeren en tegelijk doet het HP-programma dat ook. Errormeldingen is het resultaat en na herstart PC lijkt het er op dat alles goed 'lijkt'.
Het printen geeft geen problemen, maar ja; wat is er inmiddels in dat register aan 'foute' indexen e.d. opgenomen, dat later - na wat installaties van programma's - kennelijk toch weer de bekende gevolgen heeft (de fatale registerfout). De ene keer is dat m.b.t. c:\windows\system32\config\system en de andere keer m.b.t. c:\windows\system32\config\software.
Via c:windows\repair forceer ik dan wel weer een snelle tussenoplossing (vandaar dat ik telkens wer snel online ben), maar ik zit nu zo langzamerhand in een loop, lijkt me. Overigens kan de scanner van Epson 1240 u photo net zo goed de boosdoener zijn, omdat ik ook daar bij de installatie de melding m.b.t. de comptabiliteit krijg.
Maar ja, iedereen roept; gewoon negeren en doorgaan.
Overigens bij de scanner geen eigenzinnigheid van XP; de drivers zitten kennelijk niet in de software.

En als je nu eens niet de software van HP gebruikt en windows het zelf uit laat zoeken, doet de printer en pc het dan wel goed???

Naar Win98

Ik heb de problemen van XP even geparkeerd, want er is geen touw meer aan vats te knopen.
Ik heb nu Win98 geinstalleerd en alles werkt in principe. Ik ben alleen (lang geleden) wat dingen vergeten.
Zo heb ik bij het opstarten de melding dat de stuurprogramma's 'vnetsup.vxd', 'vredir.vxd' en 'dfs.vxd'
niet goed werken en dat de betreffende programma's (welke ?) geuninstalleerd of opnieuw geinstellerd moeten worden. Er begint iets te dagen, maar het komt nog niet binnen. Interneetn, mailen gaat goed.

Ik heboverigens een continue bibberende muis.

Laatst bewerkt:
Bijlage apparaatbeheer

Zie de bmp, de apparaatbeheer, het gele uitroepteken.
Het gekke is dat internet e.d. wel goed werken.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan