XP dual boot verwijderen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hunter51

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 jul 2004
Een vraag: kan dit? Ik heb Windows XP geïnstalleerd naast Windows 98. XP staat op de partitie 2 (schijf D). Nu wil ik eigenlijk wel van Windows 98 af, want XP heeft zich nu voldoende bewezen. Kan ik XP partitie klonen naar de C-drive? En zo ja, hoe pas ik de boot-gegevens dan aan? O ja, de eerste partitie is natuurlijk nog Fat32, de tweede partitie met XP is NTFS.
Met dank voor uw reactie, Jan

Dit kan niet zomaar. Het probleem is namelijk dat er op de C: een aantal bestanden staan die je nodig hebt voor je xp installatie op D:. Dat zijn ntldr, ntdetect.com, boot.ini en eventueel bootsect.dos. Daarnaast zou je door C: te formatteren ook de master boot record overschrijven, waardoor de xp installatie ontoegankelijk wordt.

Wat je wel kan doen is om vanuit xp alle mappen op C: te verwijderen. Alle bestanden die niet in directory's staan (dus gewoon op C: ) moet je laten staan.

Nog een vraag

Bedankt "Hangmat"... Zou ik met bijvoorbeeld Partition Magic de eerste en tweede partitie kunnen samenvoegen, met het bewaren van de bootbestandjes in de root van C? En kan ik dan gewoon de gegevens in boot.ini aanpassen, waardoor het systeem weet waar het XP kan vinden?
Een groet van Jan

Je kunt het proberen, maar de kans dat met het samenvoegen de MBR wordt overschreven is aanzienlijk. Dit zou tot gevolg hebben dat je xp installatie niet meer opstart. Wel zou je C: qua grootte kunnen aanpassen, zodat je op je xp partitie meer ruimte vrij hebt. Tip, zet je swapfile op C:!

Ik zou het maar niet proberen, want dat wordt een drama. Niet omdat het MBR wordt overschreven (ter info: een format zal nooit het MBR overschrijven, en evenmin de bootsector), maar omdat Windows dan op een andere partitie komt te staan met een andere driveletter. En daar kan Windows heel slecht tegen. Het eerste advies van Hangmat is wel correct: handmatig alles verwijderen, behalve (in elk geval) NTLDR, NTDETECT.COM en BOOT.INI, dan zal WinXP als gewoonlijk blijven opstarten.

Zie verder: http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=93702 (Vraag 19)

Vreemd, ik heb hetzelfde een keer geprobeerd, en nadat ik ntdetect, ntldr en boot.ini had gekopieerd formatteerde ik C:. Daarna sys a: c:. Ik kopieerde naderhand de voorgaande bestanden weer terug, maar mooi dat het niet werkte. Ik kon xp op D: niet meer opstarten. Dus blijkbaar dat er toch iets verdwenen was. De boot.ini verwees naar exact dezelfde partitie. Pas nadat ik de eerste fase van de xp installatie opnieuw had gedaan en overbodige installatiebestanden had verwijderd, startte xp weer op. Hoe kan dat dan?

Tja, het commando SYS A: C: overschrijft dus wel de bootsector, plaatst Win98 bootbestanden en zorgt er voor dat WINDOWS 98 kan opstarten. De bootsector zoekt dan dus naar het bestand IO.SYS en heeft nog nooit van boot.ini gehoord. Niet zo vreemd dus dat dat fout gaat als je WinXP wilt opstarten. Maar dat kwam dus niet door het formatteren.... Volgende keer geen SYS commando uitvoeren als je WinXP wilt starten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan