xp dubbel op computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

adewijk

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2002
Berichten
124
Hallo,

Bij een poging om de computer lekker helemaal weer op de fabrieksinstellingen te krijgen is windows xp (home) nu dubbel op de comp. gekomen.
Met de cd-rom opstarten lukt niet want dan komt de vraag welke van de 2 editions er opgestart moet worden.
Ik wil dat de hele schijf geformateerd wordt en dat ik dus xp er helemaal (1 keer) opnieuw op kan zetten.
Weet iemand raad. (niet te moeilijk graag)

Alvast hartelijk dank.
 
Hoeveel partities heb je?
En hoeveel wil je er na herinstalleren hebben?
 
hoe doe ik dat ??

Hallo,
bedankt voor je reactie.
Maar hoe kom ik daar achter en ik wil verder geen partities

m.vr.gr.
A. de Wijk
 
Kijk eens bij deze computer, daar kun je zien hoeveel partities er actief zijn.
Waarschijnlijk een C en een D.
 
klopt!

hallo Sigma,

dat klopt een c en een E
hoe kom ik nu weer terug in alleen maar c??

ik hoop dat je me helpen kunt.
alvast bedankt
 
De E heb je per ongeluk gecreerd denk ik.
Die kun je dus in ieder geval formateren.
Dan wil je alleen nog een C-schijf.
Dit kan niet verandert worden tenzij je het programma Partition Magic ter beschikking hebt.
De andere optie is via f-disk maar dit kan alleen wanneer je eerst alles formateert.
Het makkelijkst is wellicht met Partition Magic.
 
ga naar start > uitvoeren > notepad c:\boot.ini [enter]

Kladblok opent dan en ga naar bewerken > alles selecteren. Dan naar bewerken > kopieren.

Druk hier op beantwoord en post de inhoud in je bericht met ctrl + C

Ga ook eens naar start > uitvoeren > diskmgmt.msc [enter]

onderaan staat plaatjes van je partities bij "Disk 0" !! Vertel nog eens welke letters dat zijn en hoe groot de partities zijn (aantal gb) !!
En welke letter je "cd-rom 0" heeft daar, dus onder "disk 0".
 
normaal ziet je boot.ini er zo uit bij installatie van één XP):

[boot loader]
timeout=0
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

als je hier in meerdere XP's hebt staan, kun je bovenstaande tekst kopieren naar kladblok en opslaan als boot.ini op de root van C:

nu heb je nog maar één XP staan.
 
Gelukt!!

Mensen,

Allemaal hartelijk dank.
Het is gelukt.
Windows staat er weer 1 keer op.

bedankt!!

groetjes,
A. de Wijk
 
Dat denk ik toch niet. Je hebt alleen een regel uit boot.ini verwijderd. Maar de map waarin windows is geïnstalleerd zal er toch nog wel op staan. Meestal is dat de map Windows.0 (dat zal dan ook in de door jouw verwijderde regel hebben gestaan).
Als je die map verwijderd is het meeste wel weg, hoewel ook onder Documents & Settings nog wel een account zal staan wat ook weg zal kunnen. Maar daar zal niet al te veel in staan.
 
Geplaatst door Binary
Dat denk ik toch niet. Je hebt alleen een regel uit boot.ini verwijderd. Maar de map waarin windows is geïnstalleerd zal er toch nog wel op staan. Meestal is dat de map Windows.0 (dat zal dan ook in de door jouw verwijderde regel hebben gestaan).
Als je die map verwijderd is het meeste wel weg, hoewel ook onder Documents & Settings nog wel een account zal staan wat ook weg zal kunnen. Maar daar zal niet al te veel in staan.

windows.0 word alleen gecreerd als xp twee keer op dezelfde partitie geinstalleerd word en dat geld ook voor de map onder document & settings dacht ik.
 
Ik had nog een diskette met recovery-xp gevonden en dien heb ik gebruikt nu is alles geformateerd en staat windows er gewoon 1x op op schijf c
 
Geplaatst door adewijk
Ik had nog een diskette met recovery-xp gevonden en dien heb ik gebruikt nu is alles geformateerd en staat windows er gewoon 1x op op schijf c

gelukkig maar :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan