XP dummy-proof maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Intelligente vraag… mijn schoonouders (65+) willen zich gaan storten op het internet en e-mail. Op zich niet zo’n probleem, want ze doen dat nu ook wel eens, maar met een analoge verbinding via de telefoonlijn. Dat is natuurlijk verre van ideaal, met als gevolg dat er tot nu toe heel weinig gebruik van gemaakt wordt. Toch zien ze het regelmatig voor elkaar te krijgen om per ongeluk wat te knoeien met instellingen etc.:rolleyes:
Ik zie het er al van komen dat ze straks met een breedbandverbinding voortdurend problemen hebben omdat ze weer ergens aan hebben gezeten waarvan ze beter hadden kunnen afblijven. Dit vraagt om maatregelen...

Hoe kan ik XP op een gemakkelijke manier dichttimmeren, zodat het “dummy-proof” wordt? Ik wil een soort internet-cafe-omgeving maken, waarin je eigenlijk helemaal niets kan behalve de aangeboden programma’s gebruiken.
Dat moet met een gebruikersaccount vast kunnen, maar ik heb me daar eigenlijk nooit in verdiept. Wie helpt me even op weg?
Zijn er eventueel ook nog alternatieven? Er bestaan natuurlijk ook diverse kantoortoepassingen die een soort “schil” om Windows vormen, waardoor je eigenlijk niets kan verprutsen.

Maak zoiezo een account voor ze met beperkte rechten (dat zul je dan wel zien staan), belangrijke instellingen kunnen ze dan al niet meer wijzigen.

Dan kun jij via systeembeheer (in het administratorsaccount) en dan beveiliging het een en ander beperken voor hun. (zoals het openen van cd roms)

Hey,

ik zou ook ongeveer doen wat thobe76 zegt.
Maar in de plaats van een gebruiker met beperkte rechten, zou ik er zelfs een gast account van maken. Die hebben nog minder rechten. Die kunnen alleen de eigen omgeving veranderen. Zoals achtergrond, schermbeveiliging en dat soort zaken.
Verder is dan alles gesloten...

Succes,
Mathijs

Er bestaat zelfs software die, telkens je de pc herstart, alles terug zet naar de oorspronkelijke positie. Ik denk echter wel dat deze software te betalen is.

Dit is zelfs handig om pc's leerling proof te maken :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan