XP en Home

Status
Niet open voor verdere reacties.

blue-one

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2005
Berichten
60
L.s.,
ik heb op mn pc een tijd geleden Windhoos2000 vervangen door XP-Home. Opzich een succes, ware het niet dat het zo'n trial ding was, en dat deze verliep. Hierna heb ik XP-pro er op gezet, om de boel te vervangen.
Tot mijn schrik staan er nu blijkbaar twee besturingssystemen op mijn pc, want bij het opstarten krijg ik een keuzemenu waarin ik kan kiezen tussen XP en Home. Kiezen doe ik met de pijltjes, en als ik niets doe dan wordt de geselecteerde keuze automatisch genomen ( na 30 sec.) :rolleyes:

Nu is mijn vraag: hoe krijg ik, de niet werkende, XP-Home van mn pc af ?

Ik heb trouwens een map op mn C-schijf, die ik niet compleet snap:

C:\$WIN_NT$.~BT

Duidt toch op NT, maar dies er toch al af/weg ?


Alvast bedankt!
 
klik met rechtermuisknop op mijn computer/eigenschappen/geavanceerd/opstart en herstelinstellingen.

klik op instellingen.
bij standaard besturing systeem zul je zien dat er twee besturingen zijn.
verwijder de gene die je niet wilt.

nu zal je geen last meer hebben
 
Ok ik ben er aangekomen, maar moet ik dan hierin gaan rommelen, of alles afvinken en alleen Pro bovenaan zetten in het uitvalscherm ?

Hierin:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
 
Je zult er eerst achter moeten komen waar het os staat die verwijderd kan worden (C of D-schijf).
Welke de goede is en bij welke regel deze hoort.
Als je bijvoorbeeld D:\Windows verwijderd zou je de bijbehorende regel
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect kunnen verwijderen.

Nogmaals, ik weet niet welke je kan verwijderen, daar zal je zelf achter moeten komen.
Dus welke windows map bij welke regel hoort.
 
blue-one,

Heb je die van @goldvinger eigenlijk al geprobeerd?

Ik zou eerst dat gaan doen. Dan is je probleem daarmee ook opgelost. En v.w.b. die 'rare' directory kun je die gewoon laten staan.

Dennis.
 
Ik heb dus iets verwijderd in dat kladblokbestand, en nu doet mijn pc het niet meer!
Bij het opstarten zegt hij een .dll bestand te missen.. ( Welke precies kan ik mij niet meer voor de geest halen..)
Waar kan ik dat nu vandaan trekken ? Een opstartdiskette heb ik nooit zelf gemaakt, kan ik desnoods iemand anders vragen om er één te maken zodat ik die kan gebruiken ?
 
volgnes mij heb je de verkeerde regel gewist:( welk DLL bestand mist hij?
 
(Nu vanaf de laptop)

Het bestand dat ik mis heet hal.dll, en de melding is:
Windows kan niet worden opgestart vanwege het onbreken van het volgende bestand.
< windows-hoofdmap> \system32\hall.dll
Installeer het opnieuw.


De regel die ik verwijderd heb, stond in die kladblok-file, en het was degene met "home" erin...
Deze dus: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
 
Laatst bewerkt:
Ok dat is een fijne site, maar ik snap er niets van met al die boot en .ini dingen..
Ik kan er uit opmaken dat ik een opstartcd-rom moet hebben, maar meer ook niet.

  • Attrib -H -R -S C:\Boot.ini Wat is dit ?
    DEL C:\Boot.ini Moet ik iets verwijderen op mijn C-schijf ? Daar kom ik niet eens op..
    BootCfg /Rebuild Dit is iets van een volgende stap o.i.d. ?
    Fixboot Dit lijkt mij een melding aan het einde van het proces ?

  • Update
    Ik heb zojuist op de Microsoft-site iets gevonden dat ze opstartdiskette noemen, en het is mij nu duidelijk dat je een automatische cd-speler moet hebben wil je een opstart cd-rom gebruiken. Ik kies voor de diskette's en ga daar eens even mee aan de slag...
    Het bestand is 4 mb groot... Het worden 6 diskettes...
  • Update²
    Ik denk dat ik toch nog even opzoek ga naar een cd-rom, want ik heb nu van alles op mn USB-stick staan.... De cd-rom kan ik tot nu toe niet vinden op de Windowssite.....
  • Update³
    Ik heb alles gestart in de veilige modus en heb toen Systeemherstel bereikt.... En toen een mooi momentje uitgepikt en toen en toen en toen deed alles het weer als een zonnetje!
    Hulde!
    Ik kan nu weer opnieuw beginnen, zonder dezelfde fout te maken hoop ik.. Kennen jullie trouwens dat verhaal van die ezel en die steen.......
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door blue-one
Attrib -H -R -S C:\Boot.ini Wat is dit ?

DEL C:\Boot.ini Moet ik iets verwijderen op mijn C-schijf ? Daar kom ik niet eens op..

BootCfg /Rebuild Dit is iets van een volgende stap o.i.d. ?

Fixboot. Dit lijkt mij een melding aan het einde van het proces ?
Het Dos-commando attrib(ute) geeft de attributen v.e. bepaald bestand weer:
Zo wordt met het attribuut -h het bestand niet meer verborgen, met -r kan worden geschreven(dus ook het deleten van dat bestand) en met -s het een systeembestand betreft.

Heb je bovenstaande(Attrib -H -R -S C:\Boot.ini) in dos uitgevoerd dan pas kan dat .ini bestand worden verwijderd.
En als laatste volgt het commando BootCfg en Fixboot.

Dennis.
 
Ok Dennis, wederom bedankt voor je hulp ( VB ook al :) )
Het is nu gefixed en ik ga hem sluiten/"beantwoord".

V.w.b. mijn originele probleem: dat heb ik nu opgelost...

Blue-one
 
Geplaatst door blue-one
Ok Dennis, wederom bedankt voor je hulp ( VB ook al :) )
Maar v.w.b. die VB: Ben je dan al helemaal klaar met die opdracht? Ik had je best tot het einde willen helpen hoor.
Geplaatst door blue-one
V.w.b. mijn originele probleem: dat heb ik nu opgelost...

Blue-one
Bedoel je met "mijn originele probleem" dit topic of VB?

Dennis.
 
Ogh nee ik ben nog lang niet klaar met de opdracht in VB, ik denk dat ik daar vrijdag/zaterdag mee aan slag ga.
Ik ben nu bij het deel beland, waar volgens mij Dennis begonnen is, dus ik kijk eerst nog even in zijn topic etc.
Kom ik er echt niet uit, dan verschijn ik wel weer opDobbelstenenspel 2

Nee ik heb nu het probleem m.b.t. de opstartsores "opgelost"..

Ik kan weer even verder ( heb nog een vraag over uninstall van Norton05, maar dat komt later wel weer...)

Barry
 
Geplaatst door blue-one
Ogh nee ik ben nog lang niet klaar met de opdracht in VB, ik denk dat ik daar vrijdag/zaterdag mee aan slag ga.
Ik ben nu bij het deel beland, waar volgens mij Dennis begonnen is, dus ik kijk eerst nog even in zijn topic etc.
Kom ik er echt niet uit, dan verschijn ik wel weer opDobbelstenenspel 2
Ja, die van jouw schoolgenoot Dennis ga ik dit weekend aan de slag, door drukte kan ik dat niet eerder doen. (hij gaat zich ook met picclip bezig houden, dit is het maken van animaties)
Geplaatst door blue-one

Nee ik heb nu het probleem m.b.t. de opstartsores "opgelost"..
Ach zo.
Geplaatst door blue-one

Ik kan weer even verder ( heb nog een vraag over uninstall van Norton05, maar dat komt later wel weer...)

Barry
Oke,

Dennis.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan