XP en Vista booten niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Simmer

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2008
Ik heb net een Acer M3640 gekocht met Vista pre installed.
Ik heb daarna een XP partitie gemaakt om XP te installeren en daarna een boot menu.
Ik liep eerst tegen het probleem op (zie elders in dit Forum) dat XP niet de juiste Sata drivers had voor deze PC en daarom ook ook niet toekwam aan de installatie van XP.
(blauw scherm):

Met hulp van dit forum heb ik een speciale XP versie gemaakt met de benodigde Sata drivers geslipstreamed met Nlite. Nu werkte de installatie wel. Echter als XP geinstalleerd is en opnieuw opstart lukt dat niet meer (weer hetzelfde blauwe scherm) Toen de Xp partitie weer leeg gemaakt. Maar nu start Vista oon niet meer op.
M.a.w. de PC doet niets meer. Er is GEEN recovery schijf meegeleverd!!!.
Na navraag bij ACER is de procedure dat je zelf een herstel CD maakt op de LEGE CD meegeleverd. Echter daar wordt de gebruiker niet over geinformeerd tijdens de 1e opstart van de nieuwe PC. Een manual is er ook al niet.
Als klap op de vuurpijl zegt ACER dat je een herstel CD kan bestellen voor €60.-
Ik vind dat geen stijl en heb zwaar geprotesteerd.

Hoe kom ik uit deze situatie??
Ik heb wel een boot schijf van Linux 7.1 UBUNTU en daarmee kan ik wel de partities en files bekijken.

Weer iemand wellicht een bootprogramma om Vista weer te laten booten??

Bedankt voor je reactie

Laatst bewerkt:
Normaal gesproken installeer je oudste Windows versie het eerst,in dit geval Windows XP.

Doordat je XP hebt geïnstalleerd na Vista in dit geval,is de MBR overschreven.

Kijk eens met de Linux 7.1 UBUNTU cd of op de C:\ partitie de map "Boot" en het bestand "bootmgr" nog staan en laat dat even eerst weten.

Verder kun je de herstelconsole van Vista hier ophalen.

http://www.divshare.com/download/3557861-fcb

Je weet hoe een iso te branden?De iso niet uitpakken,maar als "image" branden.

Greetz

Laatst bewerkt:
Hall0 Wanderer

De map Boot en het programma bootmgr staan op C: in de Vista partitie

Ik heb Vista recovery disk gedownload en ga nu de ISO branden.

Het zijn niet de opstartbestanden die worden overschreven,zoals ik eerder dacht,maar de MBR.

Lees dit even door.

http://support.microsoft.com/kb/919529

1. Gebruik Bootsect.exe om de Windows Vista MBR en de opstartcode te herstellen waarmee de controle wordt overgedragen aan het programma Windows Boot Manager. Typ hiertoe de volgende opdracht bij een opdrachtprompt: Station:\boot\Bootsect.exe /NT60 All

Tutorial:

http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/tutorial147.html

Greetz

Vista boot weer

Hallo wanderer:D

Ik kan weer booten met Vista
Bedankt voor de tips. Ik heb het uiteindelijk op de volgende manieer opgelost:

1)Met de filemanager van Linux-7 (Ubuntu) de file boot.ini verwijderd uit de C:\drive.
2)SATA serial drivers voor Vista gedownload en op memory stick geplaatst.
3)http://www.divshare.com/download/3557861-fcb Vista Herstel console gedownload en de ISO file gebrand op CD.
4)PC geboot met deze CD
5) in dit programma moesten eerst de SATA drivers ingelezen worden voordat er een operating systeem van VISTA werd gevonden.
6)Nadat dit programmma Vista had gevonden werd de functie repair van het opstarten van Vista gekozen. De repair werd uitgevoerd.
7) Vista start weer op.
8) Helaas nog geen goede oplossing gevonden om XP te installleren als dual boot. Het probleem zit hem in de SATA drivers.

Greez

Bekijk voor een XP installatie na Vista deze site even.

http://www.howtogeek.com/howto/wind...on-your-pre-installed-windows-vista-computer/

Ik verwacht dat na deze methode er geen driver kwestie zal zijn.
5) in dit programma moesten eerst de SATA drivers ingelezen worden voordat er een operating systeem van VISTA werd gevonden
Deze vraag om de drivers kwam tussen afb. 3 en 4 op onderstaande site?

http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/tutorial147.html

Waarschijnlijk is om de drivers gevraagd,omdat de Vista installatie niet gevonden kon worden vanwege de verstoorde MBR.

Wil je zo vriendelijk zijn,de Vista herstelconsole nog eens op te starten om te controleren of er dan weer om de drivers gevraagd wordt?Waarschijnlijk nu niet.
6)Nadat dit programmma Vista had gevonden werd de functie repair van het opstarten van Vista gekozen. De repair werd uitgevoerd.
Is dit autom. gedaan,of heb jijzelf de repair van het opstarten van Vista gekozen?

Greetz

Vista boot weer

The procedure die beschreven is in jouw link ken ik wel. Ik gebruik echter Partition mangager 9 om de partities te wijzigen. Ik heb deze procedure gebruikt op mijn ALDI PC (mrt 2008). Windows XP vond direct de sata disks.

De ACER M3640 heeft kennelijk vrij nieuwe SATA drivers waardoor het booten met anderen programma's moeilijk is.
De volgende boot Cd vinden geen Harde schijven
-XP installatie disk (komt met blauw scherm)
-Norton Ghost 9 en 14
-Boot CD van UBCD versie 2.5 en 3.3
-Vista herstel console

Linux 7.1 boot CD kan de Sata disk wel meteen lezen!

VISTA BOOT
Via dit forum kreeg ik de XP SATA drivers te pakken. Met Vista herstel console is het gelukt om Vista te repareren. In eerste instantie vind dit programma geen vista. Met de optie drivers laden vind het programma wel Vista en zegt dat er een fout zit in de bootsector. Met de optie repareren is dit hersteld en Vista boot weer.

GHOST Backup
Nadat vista weer booten heb ik diverse S/W geinstalleerd ondermeer SP1.
Ik wilde toen een Ghost backup maken. Dat ging prima met Ghost 14.
De standaard Recovery CD om een restore te maken werkte niet omdat deze geen geschikte drivers (SATA ) heeft. Ik heb toen met Ghost 14 een nieuwe recovery CD gemaakt. Zet de originele recovery CD op een RW CD. Ghost 14 bekijkt dan welke drivers ontbreken. Doe dit handmatig en verwijs naar de Nvidea Sata drivers. Ghost 14 gaat dan de RW CD erasen en brand een nieuwe recovery CD. Deze heb ik getest en kon nu wel een partitie terugzetten.

XP installatie.
Dit is niet gelukt. Mischien later weer een poging maar de PC moet naar mijn zus.
Waarom niet gelukt. Met de standaard DVD XP van PLIEK onstaat bij de installatie van XP een blauw scherm op het moment dat er een scherm zou moeten komen met de beschikbare partities. (bekend probleem op dit forum)
Met Nlite heb ik toen een nieuwe XP installatie DVD gemaakt. Hierbij heb ik de Sata drivers ingebracht. Toen de installatie begonnen met deze DVD. Ik was blij want XP zag nu dankzij de ingebrachte drivers de SATA HD en de gehele installatie kwam tot stand.
Echter na het opstarten van de PC startte XP niet op en kwam weer met het blauwe scherm.
Conclusie: XP gebruikt tijdens de installatie de goede drivers. Maar bij de daadwerkelijke installatie op de Harddisk partitie worden niet de goed drivers toegekend aan de SATA HD en XP start niet op, ook niet in de veilige mode.
Hoe dit nu op te lossen is zou ik graag weten want mijn zus heeft nu alleen Vista en deze is niet volledig compatible met de printer HP PSC1215. Printen kan maar scannen niet.
(printer echt niet oud) Hp heeft domweg geen printer drivers voor Vista.

Wanderer. De PC is nu ingepakt en kan geen aanvullende testjes doen met de ACER.
jou tweede link is dood.

Greez Simmer

Laatst bewerkt:
jou tweede link is dood.
Vreemd,bij mij werkt hij wel,misschien de link kopieren en plakken?

Misschien t.z.t. eens chkdsk /f voor de betreffende XP-partitie draaien in Windows,of via de herstelconsole chkdsk /p en /r

Greetz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan