XP en Vista Dualboot schijnt moeilijk te zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.

appelsapman

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2006
Ik heb momenteel Vista ultimate 64bit op mijn pc staan. Over het algemeen heb ik geen problemen met vista, op paar toepassingen en games na vind ik het een top systeem. Maar nu vond ik in de kast ineens een XP cd met een ongebruikte licentie. Vraag niet waarom deze daar lag.

In de eerste instantie wou ik al niet beginnen aan een dualboot omdat ik ten eerste het geld er niet voor over had. Maar ik had nog een niet gebruikte XP licentie gelukkig. Dus zodoende ging ik een Dualboot installeren.

Een aparte partitie aanmaken was niet nodig. Want ik heb 3 hardeschijven in mijn systeem.

Ik heb schijf
C:/ Vista ultimate (160GB schijf)
D:/ Opslag voor 500GB aan data.
E:/ Ook 500GB aan opslagruimte.

Ik ben dus dolblij XP gaan zitten installeren. Licentie ingevoerd. Bleek ik geen verbinding met internet te hebben. Dus wou ik het later pas gaan doen (Terwijl ik in Vista wel verbinding heb)

Na de installatie bleek er helemaal geen internet verbinding te zijn. Het LAN tekentje rechts in de taakbalk bleek ook niet gevonden te worden. En me internet verbinding bij "LAN" staat aangegeven als 1234.

Dus neem ik aan dat dit komt door gebrek aan Netwerk drivers. TOen later bleek dat ik de Driver CD niet meer kon vinden. En heb ik XP afgesloten en me pc opnieuw gestart. Ik wou dus op mijn Vista partitie werken om daar de correcte drivers te downloaden en branden met nero om ze vervolgens in XP te installeren. Maar zoals verwacht omdat ik Vistabootpro nog niet geinstalleerd heb begon XP gewoon te laden zonder keuze menu.

Dus heb ik vervolgens me D partitie (Waar ik XP op heb geinstalleerd) losgekopeld. Toen ik uiteindelijk in Vista zat Heb ik dus de nodige drivers gedownload en met Nero op een CDtje gebrand.

Vervolgens me D schijf met XP weer aangesloten. Maar nu krijg ik ineens wel een menu waar ik kan uitkiezen welk OS ik wil draaien. Ik heb als keuze 'Windows Vista' en Een oudere Windows versie. Die niet als XP wordt aangegeven. Bij het opstarten in de Oudere Windows versie geeft hij aan dat het bestand NTLDR niet gevonden kan worden.

Dit klonk mij verder erg bekend in de oren alhoewel ik niet wist dat het dis/reconnecten van hardeschijven hierbij een rol zou kunnen spelen. Dus met veel vraagtekens boven mijn hoofd starte ik de pc op vanaf de Windows XP cd en koos voor Windows XP herstellen. Ik koos voor de D schijf en vulde in de DOS prompt in -> copy con NTLDR. Maar toen kreeg ik alleen rare meldingen dat het bestand niet gevonden kon worden. Copy NTLDR werkte ook niet. Later bleek dat geen enkele commando meer werkte behalve EXIT om de pc af te sluiten. So far so good. Dus heb ik de D schijf helemaal opnieuw geformateerd en XP alsnog opnieuw geinstalleerd.

Ik kwam dus weer alsnog in XP. Toen heb ik alle drivers zowel de chipset als netwerk drivers proberen te installeren. Maar dit werkte dus allemaal niet. Ik heb ook Microsoft .NET framework 3.0 geinstalleerd. Maar als ik de drivers installeer krijg ik allemaal foutmeldingen. Ook heb ik Vistabootpro op de CD gezet, als ik dit instaleer krijg ik ook foutmeldingen.

Wanneer ik zonder netwerkdrivers me internet aan de hand van de Tiscali handleiding configureer dan loopt dat ook uit op niets. Ik kan niet eens inloggen op de modem in huis met het tiscali adres 192.168.1.254

Nou lukt het me dus ten eerste niet om XP en Vista in dualboot te zetten. En als ik me XP schijf loskoppel en op vista ga en de schijf daarna weer vastkoppel dan is XP beschadigd door mogelijk de missende bestanden boot.ini - NTDETECT.com en/of NTLDR.

En installeren in XP zoals de drivers blijkt ook allemaal een heel karwei te zijn.

Daar moet ik wel bij bekkenen dat ik al bijna een jaar lang niet meer op XP werk en de meeste kennis met dat OS op de Basics na dan een beetje verloren is gegaan. Misschien zie ik dus paar simpele dingetjes over het hoofd.

Maar ik weet nu dus echt me god niet wat ik moet doen. Gelukkig werkt Vista nog. Hopelijk is alles nu op te lossen zonder te formatteren e.d. Als niemand een oplossing weet, kan iemand me dan vertellen hoe ik makkelijk aan een schone lei kan beginnen door alles te backupen en dan te formatteren en in welke stappen ik dan precies wat moet doen om beide besturingssystemen correct te installeren.

EDIT:Vraag niet aan me of ik wel de goede drivers gedownload heb. Ik heb als moederbord een GA-P35-DQ6 en ik heb alle drivers van de Gigabyte site. En ja het zijn de XP drivers en niet perongeluk de Vista drivers. Dit heb ik nog na gechecked. Dus ik heb absoluut de goede software gedownload.

Alle hardeschijven zijn van het merk Western digital. Het zijn 16MB SATA schijven.

Laatst bewerkt:
Weinig reactie op je duidelijke vraag hè.

Heb inmiddels wel uitgevogeld hoe je een 2e os op een andere schijf moet installen.

Stel, je hebt XP op schijf 1 staan en je wilt Vista op schijf 2 dan moet je Vista installeren vanuit je normale XP omgeving en dan kan je aan het begin van de install aangeven op welke partitie je Vista geinstalled wil hebben, kies dan een partitie die op schijf 2 staat en Vista zal automatisch een multiboot voor je aanmaken.

bron: http://www.windowshelp.microsoft.co...8572be9b-8580-49f7-9719-b3a4c42749fe1033.mspx

Bestaande os-en op aparte schijven kun je NIET naderhand Multiboot maken zoals met bv VistaBootPro of EasyBCD, als dat volgens jou wel kan hoor ik dat heel graag;)

Succes.!

dualboot

handiger is vista na xp te installeren om problemen te voorkomen.

indien niet mogelijk kun je xp na vista installeren en vervolgens met de Vista systeemcd de vista bootloader herstellen om weer in Vista te komen.
hierna kun je met bootpro software de titulatuur aanpassen in dualboot via Vista

oudere versie van windows betekent XP in dit geval, deze start de vista bootloader gewoon op.

indien niet mogelijk kun je xp na vista installeren en vervolgens met de Vista systeemcd de vista bootloader herstellen om weer in Vista te komen.
hierna kun je met bootpro software de titulatuur aanpassen in dualboot via Vista

Heb je helemaal gelijk in, tenzij het aparte partities of schijven zijn.;)
Correct me if i'm wrong

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan