XP en Win7 bestanden delen in een thuisnetwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

jblommerde

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2000
Beste helpers;

Allerseerst vrolijk Kerstfeest en alvast een prettige jaarwisseling.
Echter toch was ik deze dagen nog even met m'n pc's bezig.
Hoogstwaarschijnlijk is mijn vraag al veel vaker gesteld echter een bevredigend antwoord kan ik helaas niet vinden.
Ik heb thuis 4 pc's ; 2 laptops met XP prof sp3 en 2 pc's met Win 7 home premium.
Ik heb bij allen een partitie of een harddisk op delen gezet.
Allen zijn ook lid van de werkgroep; "wergroep"
Als ik nu vanuit een win7 PC een XP PC wil benaderen lukt dit wel, ik zie ook de shares staan, echter als ik de mappen wil openen krijg ik de medling dat ik de rechten niet heb !!!
Op geen van de PC's of Laptops is het nodig om een gebruikernaam of wachtwoord op te geven, omdat er slechts een account per pc is aangemaakt die zich niet met wachtwoord hoeft aan te melden./
Hoe krijg ik het nou toch voor elkaar om van die PC's (zowel XP als Win7) bij elkaars shares te kunnen ??
XP onderling en win 7onderling wel, echter eent xp met Win 7 of andersom niet !!
Wie kan mij ietwat gedetailleerde uitleg geven ??

Bij voorbaat dank !!

Jac

In explorer rechtsklikken op gewenst schijfstation ---> Eigenschappen ---> Beveiliging en hier de machtigingen instellen.

Beste Krolik,

Bedankt voor je reactie, echter moet ik dit bij elke afzonderlijke PC doen ???
Ik heb namelijk op alle PC's de administratorrechten, echter ik kan vanaf een Windows 7 PC geen gedeelde map op een XP machine openen.

Dus de rechten staan mijns inziens op beide PC's goed, aangezien ik op alle PC's administratorrechten heb.
???

Jac

Op alle PC's in de beveiliging de machtigingen aanpassen. Het gaat om 4 pc's, dus zoveel werk is dat niet. Ik heb ook een netwerk met gedeelde mappen/bestanden en kan vanaf elke laptop een andere benaderen en alle handelingen uitvoeren.

Misschien (ik weet 't niet zeker) moet je eigenaar worden van je OS (Win 7) rechtsklik op de schijf waarop 't OS staat kies eigenschappen>beveiliging>geavanceerd>eigenaar. (staat standaard op TrustedInstaller)
Selecteer jouw gebruikersnaam bij "eigenaar wijzigen in" en klik op toepassen.
herstart de pc.
Succes!

Laatst bewerkt:
Hoi !

Ik heb evt. wel een batch-file voor je waarmee je: "Take Ownership" toevoegd aan het menu van je rechtermuisknop.

Greetz,

Harry.

1e moet je op de xp machines even de simple delen uitzetten.
Daarna kan je toevoegen met wie je wil delen, gebruiker van de win7 pc.
Andersom weet ik even niet meer zal dit weer terug moeten opdiepen hoe of wat....

Fantastisch zeg !!! van jullie al die goede tips, echter het is nogal laat om het uit te gaan proberen, ga ik dus morgen (als mijn vrouw het goed vind op 2e kerstdag) doen.
Natuurlijk ben ik altijd te vinden voor een batch-file'tje Harry, kan het alleen maar vergemakkelijken.
Maar ik begrijp na een en ander globaal gelezen te hebben dat de XP machines "het simpele delen en beveiligen van harddisks weer uit moet worden geschakeld, en dat ik dus Het "ownership" moet in zien te stellen van alle PC's.
Nou morgen lees ik alles nog eens goed door en ga er dan mee aan de slag !!
Zou geweldig zijn, als zou lukken, en idd lijkt mij dat dit in ieder geval moet kunnen !!
Ik vind Windows 7 overigens FANTASTISCH werken, alleen daar kom ik niet aan uit !!

Nogmaals hartstikke bedankt, en....wordt vervolgd....

groeten,

Jac

Ok heb wat uitgediept en op de bodem gevonden:D

Op de W7 machine verkanner opstarten dan de gewenste map selecteren dan kan je boven in "delen met" kiezen
Kies dan voor gewenste personen dit zijn dan de "personen" die op de xp machines zijn ingesteld met het door jezelf ingestelde WW.

Je kan de door jouw gedeelde map zelfs de link doorsturen via de e-mail.

Succes er mee,,

Beste alen,

wederom bedankt voor het meedenken, echter waarschijnlijk doe ik iets niet goed of ik snap het niet.
Kijk het probleem zit hem totaal niet om bestanden of schijven te delen met de aanwezige win7- machines, ook de XP machines onderling is geen probleem.
Echter ik zit nu achter een Win 7 PC en wil een bestandje halen van de laptop van mijn dochter dit is een XP laptop, zij heeft de D-partitie op delen staan.
Ik heb deze laptop zelf geinstalleerd en heb als hoofdgebruiker "jac" ingesteld (administrator). als je deze laptop start hoef je jezelf dus niet aan te melden, dus ook geen wachtwoord in te voeren omdat er maar 1 gebruiker is aangemaakt.
Zo ook met deze win7 pc, ik ben de administrator en dat is ook tevens het enige account dat op deze PC actief is, dus om in deze PC te komen heb je geen gebruikersnaam en wachtwoord nodig.
Ik ga naar mijn netwerk ; zie de Dell-laptop, zie de gedeelde D-partitie inclusief de mappen, echter als ik een van de mappen wil openen krijg ik de melding dat ik niet de rechten heb !!
Dit krijg ik niet voor elkaar !!
Is er nog iemand die een poging wilt wagen mij daar doorheen te loodsen ???

alvast weer bedankt !!

groeten,
Jac

Hoi !

Aan: meer informatie kan ik je in elk geval niet geven.

En nogmaals als de gebruiker die op de Win XP CD is ingelogd niet de eigenaar is van gedeelde map bezit gaat het je niet lukken,

Maar je meldt niet wat je met alle informatie gedaan hebt, behalve je 2de kerstdag aan besteed.
Zo'n netwerkje maak in binnen 'n half uurtje, met als stelregel:

PC-namen verschillend
Netwerknaam gelijk.
Inlognaam (liefst met ww) op alle PC's hetzelfde.

Greetz,

Harry.

Beste Harry,

Bedankt voor je mail.
Indien ik in de gelegenheid ben vandaag ga ik alles nog eens nalopen.
Ik weet zeker dat de PC's een "eigen aparte"naam hebben
Ze zijn allemaal lid van de werkgroep "WERKGROEP"
Alleen ben ik er niet zeker van dat elke PC met dezelfde naam inlogged, wel weet ik zeker dat ze allemaal ZONDER wachtwoord opstarten.
Overigens....Had jij nog een batch-file'tje "Take ownership"???
Of heb ik daar niets aan ??
Verwacht vandaag geen reactie meer van me...laatste dagen van het jaar he...druk druk druk.
Maar ik garandeer je ...wordt vervolgt !!

groeten,

Jac

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan