xp eraf, ME erop

• Onderwerp starter Onderwerp starter beta
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

beta

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2005
Ik heb een pentium 3 pc, 450 MHz. Ik heb een tijdje terug door iemand windows xp professional erop laten zetten. Mijn werkgeheugen voldoet volgens mij niet echt aan de eisen van windows xp dus is mijn pc zo langzaam als maar zijn kan. Ik heb een partitie (C en D schijf) en xp staat op C. Op D staan bestanden die ik nog nodig heb. Ik wil dus windows xp verwijderen en windows Me erop zetten. Weet iemand hoe ik dat het beste kan aanpakken?

Het hangt er vanaf of je huidige C partitie NTFS of FAT32 geformatteerd is.

Is je partitie FAT32 dan kun je met een bootdisk van www.bootdisk.com gewoon opstarten, de partitie formatteren en dan je oude Windows installeren.

Is de C partitie NTFS dan zul je hem eerst FAT32 moeten formatteren. Dit kan niet met een Windows ME of 98 Bootdisk want die ziet de partitie niet. Dus heb je een programma nodig zoals Partition Magic van Powerquest. Of je leest het bericht hieronder even ;)

Als je de partitie FAT32 hebt geformatteerd kun je daarna via een bootdisk je oude Windows installeren.

Laatst bewerkt:
Aanvulling op bovenstaande:

Je hoeft geen extra software te gebruiken. Opstaren met een 98 opstartdiskette en dan in fdisk de nondos partitie verwijderen en een nieuwe partitie aanmaken (als je schijf ntfs is)

De C-schijf is NTFS en de D-schijf is FAT32. Verder heb ik Partition Magic 8...
Ik gebruik dit programma niet zoveel dus weet ik ook niet hoe ik NTFS kan laten omzetten in FAT32.
En de bootdisk van welke windows moet ik eigenlijk gebruiken?

Je kan de OEM bootdisk van Win98SE gebruiken die staat wel op bootdisk.com. Voor de conversie kun je de handleiding van PM8 inzien en anders is er genoeg op google te vinden. Suc6.

Ik heb de C schijf nu omgezet van NTFS in FAT32 en een bootdisk (OEM windows98SE) aangemaakt. De bootsequence in de bios is A,CDROM,C..
Nu gewoon opnieuw opstarten en bootdiskette erin en format c: opgeven?
En hoe verder als de C schijf geformateerd is?

Als ik via de bootdisk opstart krijg ik scherm met 3 keuzes (veilige modes, met cdrom ondersteuning etc.)
Ik druk dan op shift F5 waarna de opdracht prompt laadt. ik typ vervolgens achter de A:\> in: format c:
De reactie is vervolgens: Bad command or file name
wat nu?

Kennelijk heb je niet de goede opstartfloppy. Er moet format.com op de floppy staan om te kunnen formateren.
Download eventueel hier een nieuwe opstartfloppy:
www.bootdisk.com

Volgens mij kun je ook vanaf de Windows ME cd-rom de pc opstarten en je schijf formateren. Je had ook met Partition Magic de schijf kunnen formateren, dan kun je meteen met de Windows ME setup beginnen.

Ik heb op bootdisk.com op de volgende link geklikt: DOS/Windows9X/Me/NT/2K/XP Excellent Bootdisks en de bootdisk van windows98SE OEM gedownload op de harde schijf en vervolgens het programma gerund en dit op de diskette geschreven.

Maar ik denk dat ik het formateren nu beter via Partition Magic kan doen. Ik heb alleen een vraagje daarover. Kan een stomme vraag zijn maar ik weet het niet daarom... Als ik Partition Magic op de C schijf geinstalleerd heb en ik wil daarna de data op de C schijf wissen dan kan ik Partition Magic toch niet meer gebruiken?.. Of wordt dit op een of andere manier door het programma wel geregeld?

En als de schijf geformateerd is gewoon opstarten met de Windows ME cdrom..

Laatste vraag (hoop ik).. Kan ik partition Magic gewoon op de C schijf laten staan en daarmee vervolgens de C schijf laten formateren? Of gaat dat fout?

Mvg,
Beta

Je kan beter twee diskettes nemen, rescue diskettes maken met partition magic en vandaar opstarten. Dan kan je makkelijk c formatteren.
Je kan het ook vanuit de installatie van ME volgens mij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan