xp format + recovery ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jokeecht

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2004
Berichten
33
Hallo, ik heb een PC [ pentium 4 ] met daarop Windows Home Edition. Door een probleem wil ik er XP op gaan zetten. Ik heb verder een c+d+e partitie [ e=recovery ]
Die recovery partitie [e] heb ik inmiddels verwijderd.
Het probleem wat mij nog rest is dat de windows xp niet boot vanaf cd-rom. Ik heb in het bios al aangegeven
om te booten vanaf cd-rom. Dit gebeurd echter NIET.
Ik heb nu 6 diskette's gedownload om vanaf daar opnieuw op te starten. Na de zesde diskette te hebben verwisseld krijg ik de melding om de windows home cd
in de cdrom lade te stoppen en op enter te drukken.
Helaas gebeurd er helemaal niks.

**Kan het zijn dat er verschil zit tussen de home en de xp cd ?

Omdat ik een cd-rom brander en een dvd rom heb , heb ik de windows xp cd ook al een omgewisseld van station
omdat ik niet zeker wist of de drive letter klopt.

Omdat het niet lukte om te formateren heb ik inmiddels het systeem weer opnieuw opgestart en de setup van Windows XP gedaan. Nu staat er dus home en xp op.
Hoe kan ik nu formateren en helemaal opnieuw beginnen ???

1] Dus booten gaat niet !!
2] Zit er verschil tussen de opstartdiskette's van Home en XP ?
3] Waarom boot hij niet gewoon vanaf de cd terwijl ik dit in het bios het opgegeven en met f10 heb bevestigd ?

Bedankt
 
De reden dat hij niet boot van cd kan ook liggen aan de security setting hier moet je zeggen dat hij mag booten van de cd. (hier heb ik in mijn pentium 2 lang naar gezocht omdat voor mij leek dat ik het had ingesteld. Ik was natuurlijk die security setting vergeten weg te halen)

En bij de boot volgorde zet je best de cd eerst.

Bij originele installatie met recovery cd kan je best de E partitie houden anders werkt je recovery soms niet. Dit maakt medion toch in elk geval wijs.

Als je een originele xp cd (dus geen recovery oem cd) hebt kan je dan geen parities verwijderen en aanmaken tijdens in de installatie. (bij mijn win 2000 cd is het toch zo)
 
Geplaatst door lamp
De reden dat hij niet boot van cd kan ook liggen aan de security setting hier moet je zeggen dat hij mag booten van de cd. (hier heb ik in mijn pentium 2 lang naar gezocht omdat voor mij leek dat ik het had ingesteld. Ik was natuurlijk die security setting vergeten weg te halen)

Waar vindt ik die security settings ??
In het bios staat op first boot = CDrom
.
En bij de boot volgorde zet je best de cd eerst.

Bij originele installatie met recovery cd kan je best de E partitie houden anders werkt je recovery soms niet. Dit maakt medion toch in elk geval wijs.

De E partitie heb ik al verwijderd, die wil ik dus niet meer.

Als je een originele xp cd (dus geen recovery oem cd) hebt kan je dan geen parities verwijderen en aanmaken tijdens in de installatie. (bij mijn win 2000 cd is het toch zo)

Bij de windows xp die ik heb heb ik normaal de optie om te formaten.

P.S. ik heb nu even de 6 diskettes voor xp gedownload.
dus ga die ff uitproberen.
 
E=is weg dus recovery<< doe gewoon fdisk daarna format en dan firstboot cd-rom xp
 
Geplaatst door wvdwe
E=is weg dus recovery<< doe gewoon fdisk daarna format en dan firstboot cd-rom xp

Hallo, ik heb intussen de 6 diskette's gevonden voor windows xp mee te formateren. Hierna lukte het wel om te booten vanaf cd-rom, [ en te formateren ]echter na 15 minuten krijg ik een meding dat er een fout zit in een of ander cap bestand. Ik kan alleen maar afbreken [f3]en dan weer opnieuw beginnen. Ik heb inmiddels een andere versie van windows xp op cd rom staan. Mischien dat de install nu wel goed moet gaan.
Omdat het systeem nog steeds niet boot vanaf CDrom moet ik dus steeds weer de 6 diskettes invoeren.
Daar ben ik dus nu mee bezig, daarna probeer ik te booten vanaf die andere windows xp cd-rom

ben achter 10 minuten weer terug.
Mocht het niet lukken, kan ik je dan bereiken van MSN messenger ?? dan gaat het wat vlugger .


mijn msn = cyberbob58@hotmail.com
 
re

na download van de 6 opstartdiskette's van windows xp
boot de PC wel van af de cd-rom. Ik kom dan in het "normale scherm" waar je kunt opgeven om een partitie te formateren [ snel of langzaam ] en om een partitie te verwijderen. Ik heb hier gekozen voor een langzame format. Na die format herstart de PC, en krijg ik helaas weer de volgende error : NTLDR ontbreekt.

Pffffff even dacht ik dat alles goed zou gaan, maar nu dit weer.

Wie kan verder helpen ???

Bedank voor all hulp alvast.
 
Heb nu eens op die site's gekeken, en weer via de 6 diskettes opgestart. Daarna gekozen voor repair, dan weer opstarten wat ook niet help.

Verder weer geboot van die 6 diskette's en na een repair kwan ik op een c prompt uit.
Daar ingevult fixmrb en fixboot.

Weer opgestart en weer de melding van de missende NTLDR.

Dus resten mij nog 3 vragen :


1] Weet iemand soms waarom het systeem niet boot van cd-rom, terwijl ik dat wel in het bios heb aangeven en met F10 heb bevestigd ??

In het "main scherm van het bios zie ik wel het volgende :

Phoenix Award Workstation Bios v.6.00 PG
Copyright (c) 194-2002, Phoenix Technologies, LTD

System Video Bios shadow status : Shadowed
System Bios shadow status : Shadowed

2] Is dit bios beveiligd op de een of andere manier en is dit te omzeilen ??

3] Of moet ik wat anders doen ??
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan