XP (gedeeltelijk) formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

jack43

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2002
Het is een grote rommel op mijn pc dus tijd voor een format. Ik heb 4 schijven (c/d/e/f). Kan ik al mijn bestanden backuppen op f en de andere 3 formateren met behulp van de xp cd-rom, en kan ik die 3 dan ook opnieuw indelen?

Ja,

Je kan al je belangrijke bestanden toch gewoon slepen naar F: ?

Want als je formateert formateer je niet meteen al je schijven.

Hoi,

Ik ga ervan uit de je op C je os staat.
Dan kan je gewoon in windows zelf bij deze computer schijf D en E eigenschappen en verwijderen. met C kan je gewoon een format geven met een opstartdiskette.

Je zou schijf D en E de paritie in windows kunnen verwijderen en opnieuw aanmaken en een andere grote geven. om dat te doen Configuratiescherm > systeembeheer > computerbeheer > schijfbeheer je dan kan dan alleen maar D en E veranderen. Je kan ze niet alle drie veranderen. Je zou anders alle vier de parities moeten verwijderen en dan opnieuw moeten aanmaken.

Groetjes,

Ja, os staat op C. Heb de laatste keer met een volledige format opnieuw gepartitioneerd met Windows en dat wil ik nu ook weer graag doen maar dan F intact laten. Ik kan dus met de wincd c/d/e/ formatteren/partitioneren, zonder dat er wat met f gebeurt toch?

Met de winxp cd weet ik niet dat heb ik zelf nog nooit gedaan. ik doe het altijd met Fdisk. Maar je zou het kunnen proberen.

Zolang je niks aan de "F-schijf" veranderd gebeurt er niets mee.
Ben je niet toevallig in het bezit van Partition Magic?
Dan wordt het een stuk eenvoudiger.
(Er is geen werkende demo van:()

kijk eens hier;
http://www.schoonepc.nl/instal/partition.html
Zoek op die pagina naar "RANISH PARTITION MANAGER " mischien is dat wat voor je.

Ja, een maat van mij heeft Partitiom Magic, maar heb ik dan echt die opstartdiskettes nodig, heb nl. die Aldi pc ZONDER diskdrive.
Wat is eigenlijk het verschil met het verhaal van Kugar; Je zou schijf D en E de paritie in windows kunnen verwijderen en opnieuw aanmaken en een andere grote geven. om dat te doen Configuratiescherm > systeembeheer > computerbeheer > schijfbeheer je dan kan dan alleen maar D en E veranderen. Je kan ze niet alle drie veranderen. Je zou anders alle vier de parities moeten verwijderen en dan opnieuw moeten aanmaken?

Laatst bewerkt:
Als die "maat" Partition Magic op cd-rom heeft, kan je hem installeren onder windows.
Je wijzigt/leegt dan de schijven, behalve de C-schijf.
Die doe je pas, als je Windows opnieuw gaat installeren.
Het makkelijkste is wel via die "Rescue diskettes".

Is er ook geen mogelijkheid om ff tijdelijk een diskdrive aan te sluiten?

Het voordeel van PM is dat je zeker weet dat de data op je F-schijf blijft.
Ik durf niet te zeggen of dat met schijfbeheer goed gaat.:o

Schiet me te binnen Crash, kan het ook met een memstick? :confused:

Ik weet niet of je het pad kan wijzigen, waar de diskkettes naar toe geschreven worden.

Kan in principe wel vanaf een memstick, maar dan moet die bootable zijn en je moet de diskettes op een andere machine maken. Ik heb zelf de twee diskettes tot een terug gebracht, maar dan moet je een paar .bat bestanden aanpassen en alle overbodige bestanden verwijderen. Als je met een memstick werkt hoeft dat laatste natuurlijk niet. Als je eenmaal die diskette klaar hebt, dan kun je hem ook gebruiken om een bootable CDROM te maken waarmee je elke machine kunt opstarten, ook zonder floppystation.

Maar het is toch ook te doen zonder diskettes, komt toch zowiezo voor mekaar? :confused:

Geplaatst door jack43
Maar het is toch ook te doen zonder diskettes, komt toch zowiezo voor mekaar? :confused:
Mischien dat Binary kan uitleggen, hoe ie dat voor elkaar heeft gekregen.

Ik heb in Partition Magic de rescue diskettes aangemaakt. De wizard wil beslist naar diskette schrijven, dus daarvoor heb je een PC met floppydrive nodig. Vervolgens heb ik deze bestanden op diskette 1 gezet:

PQ_DEBUG 002
PQ_DEBUG TXT
ZABOUT PQG
MSCDEX EXE
HIMEM SYS
KEYBOARD SYS
MOUSE COM
PQMAGIC EXE
PQMAGIC PQG
COMMAND COM
PQMAGIC OVL
MOUSE INI
AUTOEXEC BAT
CONFIG SYS

Ik heb autoexec.bat als volgt aangepast:

Code:
@ECHO Off
PROMPT $P$G

REM -------------------------------------------------------
REM -- DO NOT EDIT THIS FILE! IF YOU WISH TO ADD NETWORK --
REM -- OR CD-ROM DRIVERS, CUSTOM KEYBOARDS, ETC., PLEASE --
REM -- EDIT AUTOEXE2.BAT INSTEAD.                        --
REM -------------------------------------------------------

ECHO  PartitionMagic 8.0
ECHO  Copyright 1994-2002, PowerQuest Corporation
ECHO  All rights reserved.
ECHO.
ECHO  Loading.  Please wait...
ECHO.

PQMAGIC

Nu kun je met één diskette opstarten en PM laadt direct. En hiermee heb ik dus ook mijn bootable CD gemaakt. Als je een memstick hebt, dan hoef je natuurlijk in principe natuurlijk geen bestanden te verwijderen.

En in feite kun je natuurlijk die bestanden ook handmatig vanuit de DOS directory [Program Files\Powerquest\Partition Magic\DOS] naar een bootable medium kopiëren. Dan zou je het dus ook zonder floppystation kunnen doen. Niet uitgeprobeerd.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan