XP "hangt"

Status
Niet open voor verdere reacties.

SEEBUYFLY

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2001
Ben druk bezig geweest om een Compaq Presario 5000 te voorzien van WinXP Pro NL. Het systeem draaide voor ong. 2 dagen uitekend. Alleen PCcillin en OfficeXP zijn op dit moment geinstalleerd.
Het systeem heeft een PIII 600 processor en 64Mb intern. Zelf 64Mb bijgeplaatst en ook dat gaf geen problemen. Er zit een Riva TNT2 32Mb kaart in.
WinXP heeft zélf alle drivers gevonden tijdens de installatie.

Het volgende probleem doet zich voor:

Opstarten gaat goed, maar na enkele seconden of na het bewegen van de muis ect. blijft het systeem hangen. Aangezien ik dacht dit te maken had met het interne geheugen, heb ik verschillende combinaties uitgeprobeerd. (De 2 mem.slots hebben een 64Mb mem card van verschillende merken; ze zijn ook verschillend in hoogte). Geen resultaat tot dusver.
Vervolgens alle startup-proggies weggehaald uit 'msconfig'. Dit heb ik gedaan in de windows-safe-mode, welke overigens wél werkt. Echter na het opstarten van een 'kaal' XP blijft deze wederom weer hangen.
Kan iemand mij vertellen wat hier loos is of een goed advies geven?

Tkx
Ed

128 MB geheugen om met WinXP-Pro te draaien is wel erg weinig, (het besturingssysteem vreet geheugen) hierdoor kan inderdaad de PC erg traag worden of blijven hangen.

Geplaatst door Blue Thunder
128 MB geheugen om met WinXP-Pro te draaien is wel erg weinig, (het besturingssysteem vreet geheugen) hierdoor kan inderdaad de PC erg traag worden of blijven hangen.

64 MB is wel het minimale geloof ik, maar zou opzich nog wel moeten draaien, met 128 MB draait het al een stuk beter en zou dit probleem niet kunnen veroorzaken.
Mogelijk dat er wel iets anders met het geheugen mis is ofzo.

overigens: als je xp 'hangt' en je doet ctrl-alt-delete , welke programma's reageren dan niet ?

Zelfs Ctrl+Alt+Del werkt niet meer. PC zit volledig 'vast'. Na ongeveer 30seconden vast te hebben gestaan, gaat het systeem zélf re-booten en komt dan met een MS 'send error message' bericht. Het verhaal begint dan weer van voor af aan.

Ed

Als je die send error message krijgt kan je als het goed is ook op details klikken ofzo voor info wat de fouten zijn, noteer die even.

xp hangt

vermoedelijk drivers videokaart
download de laatste van drivers.com

doe eens die geheugentest voor de zekerheid en doe vervolgens ook eens bij rechtermuisknop deze computer > eigenschappen > geavanceerd > opstart en herstelinstellingen > vinkje weghalen bij automatisch herstarten.

Post dan even de exacte melding in die log zoals casper zal vroeg of die in een blauw scherm als je die krijgt. Zonder die info word het moeilijk om je probleem op te lossen.

Ben al iets verder opgeschoten. Er is een probleem met de Nvidia driver voor de grafische kaart.
De error melding van MS sprak over een video driver met een bijbehorend dll file. Dat gaf mij al veel meer vertrouwen om het probleem te tackelen. Echter:

Deze Compaq Pressario 5000 heeft op het moederbord een ingebouwde grafische controller. Aangezien deze niet aan de praat te krijgen was heb ik een PCI grafische kaart aangeschaft. (Sparkle TNT2 M64 32MB PCI). Helaas beschikt deze Compaq niet over een AGP-slot.
In eerste instantie blijkt dat ook déze kaart (ondanks de mogelijkheid om een hogere beeldresolutie in te stellen) geen resolutie boven de 600x600 aankan.

In de windows veilige mode lukt het mij niet om een andere driver te installeren welke het goed doet. Het systeem zoekt automatisch en vindt dan altijd de <Nvidia RIVA TNT2 Model64/Model 64 Pro> driver.
Het uitschakelen van de Compaq grafische controller <Intel(r) 82810E Graphics Controller> heeft geen invloed.

Wie weet welke drivers de juiste zijn om deze appeltjes met peertjes te laten draaien? Is er misschien een video driver die zowiezo veilig werkt? Een soort haarlemmerolie?

Ed

Staan er nog oude drivers op van de vorige videotoestand? Eerst die verwijderen en dan pas de nieuwe installeren.
Tevens, deelt de nieuwe PCIkaart IRQ met andere insteekkaarten (geluidskaart is berucht)? Probeer anders 'ns een ander PCI slot.
Wellicht staat er in app.beheer ergens een uitroepteken.

Na het verwijderen van de oude drivers komt XP met een standaard VGA driver (met geel ! teken). Ongeveer 1 min na opstarten vindt XP automatisch de XP TNT2 driver. Daarna hangt het systeem.
Ik heb in de veilige mode al andere drivers geprobeerd, maar helaas...
Ik ben verder niet bekend met het wijzigen van de IRQ ect., maar kan wel kijken of ie het deelt met een ander apparaat. Ook zal ik eens een ander slot proberen.

aangezien het systeem niet bij mij thuis staat, zal ik dit na het weekend uitproberen.
Is er misschien nog ergens een link waar ik e.e.a. kan leren m.b.t. IRQ's en het aanpassen hiervan?

Gr.
Ed

M'n vermoeden is dat als je de PCI kaart( dus geen AGP?) in een ander slot steekt, de IRQ vanzelf gewisseld gaan worden. Is wel een klein gokje, maar
4MB Intel 810E graphics
houdt dus in dat we het hier hebben over een onboard grafische chip die nog uitgeschakeld moet worden?

Ik had al iets gelezen op internet over IRQ's ect. Ik hoop dat het wisselen van slot iets gaat veranderen. V.w.b. die ingebouwde controller; Deze staat 'disabled' in hardwareconfig. Dat zou toch voldoende moeten zijn?
Het uitschakelen van een onboard chip is nieuw voor mij en de bios van deze PC komt ongeveer uit de jaren 20 en heeft volgens mij niet deze mogelijkheid. Bios flashen heb ik overigens niet zo'n blijde ervaring mee.
Enfin, al met al een hoop ellende met zo'n Compaq, - wanneer gaan die jongens 'normale' PC's maken?- maar ja het is dan ook voor die persoon een krijgertje.

Ga deze week slots wisselen, dus ik ben benieuwd.
Gr.
Ed

http://www.uktsupport.co.uk/compaq/faq/hardware.htm#voodoo
Voodoo3 Video Card Doesn't Work
The Voodoo3 video card has problems with the Compaq Presario computers with the onboard ATI video cards. This is due to the fact that the onboard ATI card can only be disabled within Windows. The Voodoo3 cards do not like any other graphics cards in the same machine (especially onboard ATI Rage cards).
There are 2 ways that may get you round this problem,
1. If you go into the BIOS (F10 when the machine is starting up), sometimes you can disable the ATI card in there.
2. Try disabling the card through Windows,
Click on Start/Settings/Control Panel/System/Device Manager.
Click on the + sign next to Display Adapters and Double click on the ATI Video Card.
Remove the Check mark in front of Original Configuration (Win 95) or Exist in all Hardware Profiles (Win 98).
Close all applications and restart the computer.
If neither of the above methods work, then there is no way of getting the Voodoo3 card to work.
---
http://www.zdnetindia.com/supercentre/desktops/reviews/94.html
However, one major thing I found missing was an AGP slot.
So, that means no graphic card upgrades for you. You either change the entire motherboard (or the system for that matter), or just make do with the on board graphics controller. This isn't really a very big deal in the big scheme of things, but I do like having the option of changing my graphics card, but then that's probably just me.
---
http://www.pmimemory.com/memory-compaq-compaq-presario-desktop.html
Welke heb je precies?

Nou, de Compaq werkt nu uitstekend.......maar wel zonder die RIVA TNT2 kaart.
Allerlaatste tip heb ik uitgeprobeerd. Ik heb in de bios gekeken en de enigste controller die ik kon vinden was de 'onboard VGA controller'. Deze stond al op 'disable', daar ik hem al in 'hardware devices' had uitgezet.
Ondanks het uitschakelen van deze onboard ATI Graphics controller, werkt de TNT2 kaart dus niet.
Ik heb de TNT2 kaart eruit gehaald (na eerst zonder resultaat een ander slot te hebben geprobeerd) en WinXP herkende direkt de grafische controller en installeerde dus de juiste drivers.
Het is helaas maar een 4Mb kaart, maar blijkbaar de enigste manier om die ***** PC aan de praat te krijgen.
LANG LEVE COMPAQ!!!!

Geef mij maar een normale PC en in ieder geval bedankt voor alle tips en tricks. Mocht er iemand zijn die mij kan verklappen hoe die TNT2 alsnog aan praat te krijgen is, dan ben ik uiteraard zéér benieuwd.
Iemand van Compaq misschien?????

Ed

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan