XP herstel foutief ingevoerd, maar hoe nu te verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Matakuna

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2008
Hallo,

Ik heb enige tijd geleden een probleem gehad waardoor ik meende XP opnieuw te moeten installeren. Ben eraan begonnen, de map ingesteld (fout natuurlijk) en vervolgens kwam ik tot de conclusie dat deze manier van herstellen niet goed kon zijn dus de installatie afgebroken.

Machien uitgezet en de volgende dag weer aan, en toen liep de machine gewoon door naar XP. Sinds enkele weken krijg ik nu steeds de vraag welk besturingssysteem gebruikt moet worden: de originele XP of de door mij foutief ingestelde en afgebroken installatie. Als ik niet reageer op de keuze die gesteld wordt gaat de machine automatisch naar XP na enige tijd. Dat betekent dat de opstart-sequence nogal langdurig is geworden. Ook neemt de machine flink tijd voor de genoemde keuze wordt gepresenteerd. Ik heb inmiddels de keuze in een kladblok bestand verwijderd maar daarmee de foutieve installatie niet verwijderd. Ik kan natuurlijk de schijf formatteren maar dan moet ik alle programma's die ik in de loop van enkele jaren heb geinstalleerd opnieuw doen. Niet zo'n prettig vooruitzicht. Hoe haal ik die niet afgeronde installatie van mijn schijf?

Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat je boot.ini hebt hersteld anders moet je in boot.ini(vaak verborgen en alleen lezen( ,maak boot.ini zichtbaar door:Open Deze Computer--->[je schijf]: en open die.
Ga naar Extra---> Mapoties en kies het tabblad Weergave.
Zoek naar: Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen en vink deze uit, sluit vervolgens Mapopties.
Nu zie dat er een aantal bestanden en mappen bij zijn gekomen. Zoek boot.ini op, en open de eigenschappen en vink onderaan Alleen-Lezen uit, want we moeten hem aanpassen.
Sluit de Eigenschappen.
Daarna verwijder je de regel c:\$win_nt$.~bt\bootsect.dat="Windows XP Installation/Upgrade"

Om de installatiemappen te verwijderen ver wijder je de mappen $win_nt$.~bt
en $win_nt$.~ls die je waarschijnlijk ook zichtbar moet maken

Beste Gerard, Bedankt voor je adviezen, ook voor elders op de site (andere vraag). Ik begrijp je antwoord echter niet helemaal omdat de door jou genoemde regel niet (meer) in de Boot.ini staat. Hieronder de inhoud van de boot.ini zoals die nu is:
[boot loader]
timeout=0
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

Verder weet ik niet precies waar de door jou genomede bestanden staan. Is dat gewoon in C:\Windows?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan