XP home installeren over XP Professional

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wabbino

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2001
Berichten
23
Beste Mensen,

Een vriend van mij heeft een computer met daarop XP Professional. Nu wil die XP Home Edition ( legaal met updatefunctie ) op de computer installeren. Als ik de cd van XP Home Edition opstart en zeg dat ik dat wil installeren dan krijg ik de melding dat ik geen oudere versie over XP Professional kan installeren.

Nu weet ik wel dat ik eventueel met een diskette de harde schijf kan formatteren en daarna vanuit DOS de installatie op kan starten. Maar soms geeft dit het probleem dat windows niet goed geïnstalleerd wordt doordat hij blijft hangen bij het kopiëren van de installatiebestanden ( dit probleem heb je niet als je vanuit een Windows omgeving de installatie opstart ).

Weet iemand een commando of werkwijze om toch Home Edition te installeren vanuit een XP professional omgeving.

Alvast bedankt,

Wabinno
 
Het beste is om op te starten met de XP Home cd en daarvandaan de setup te starten.

Home kun je niet over Pro heen zetten
 
Hoi,

Wat Mario aangeeft betekent dus, dat je twee mogelijkheden hebt:

1. Een dual-boot, waarbij de home-versie op een andere partitie installeert. Maar ik denk niet dat dat de bedoeling is ...
2. Het verwijderen van de prof.-versie.

Als de XP-home versie die je nu hebt inderdaad een 'update'-versie is (bedoeld om te installeren vanuit Win98, ~ME of ~2000) dan zal dat niet lukken.
Je moet een OEM-versie hebben, of een volledig nieuwe licentie.
 
Sorry,

ik en niet duidelijk genoeg. Ik heb een legale OEM cd van Home Premium die ik over de Professional versie wil installeren ( dus Professional van de pc afgooien ). Hierop krijg ik dan de melding dat ik een lagere versie van xp niet kan installeren over professional. Weet iemand hoe dit toch kan?
 
Sorry,

ik en niet duidelijk genoeg. Ik heb een legale OEM cd van Home Premium die ik over de Professional versie wil installeren ( dus Professional van de pc afgooien ). Hierop krijg ik dan de melding dat ik een lagere versie van xp niet kan installeren over professional. Weet iemand hoe dit toch kan?

Ehh,

Voor mij is het volstrekt duidelijk.
Zowel M@rio als ik zei de gek hebben net aangegeven dat je een home-editie niet over een professional-versie heen kunt installeren.
En je blijft gewoon zeggen 'Ik wil het tóch'.

Vervolgens geef ik aan hoe je dat wel kunt doen, namelijk de partitie waarop de prof-versie staat tijdens de installatie ven XP-home verwijderen.
En vervolgens vraag jij opnieuw hoe het tóch kan ......

Kijk eens goed naar het plaatje .....
.... je moet daar kiezen voor de partitie waarop prof. staat met de pijltjestoets (zal wel C: zijn ...) en dan de letter D intoetsen om die partitie eerst te verwijderen.

Hierna moet je vervolgens opdracht geven om weer opnieuw een partitie aan te maken.

Mocht je het (nog) niet begrijpen, lees dan eens rustig de informatie op onderstaande link :confused:

http://www.computerfeeling.nl/pages/installwinXP.asp
 

Bijlagen

  • WinXPinstall3.gif
    WinXPinstall3.gif
    6,7 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan