XP-home opnieuw installeren incl. updates en servicepacks

Status
Niet open voor verdere reacties.

rwissink

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2000
Hallo,
ik wil op een pc -wegens heel veel spyware en virussen- Windows XP Home Edition opnieuw installeren op de C-partitie (D en E wil ik graag laten zoals die is).
Ik moet eerst opstarten vanaf de cd-rom, daarna C: formatteren met de optie lang. Dat gaat allemaal lukken, denk ik.
Maar: hoe krijg ik alle updates en servicepacks 1 en 2 er weer op? Of kan ik die gewoon downloaden van Microsoft.com?
En hoe zit het met de activeringscode?
Veel vragen, dat weet ik. Maar ik wil er wel goed voorbereid mee beginnen.
Alvast bedankt!
Rudi.

NIET downloaden dat SP2, althans niet met de machine waar je XP op hebt gezet (kaal). Bestel bij Microsoft even de gratis CD SP2 en installeer EERST SP2 voordat je online gaat. Doe je dit niet dan heb je binnen 0,0001 seconde een (behootlijk) probleem.

Activeringscode geen probleem, gewoon hetzelfde als voorheen.

Na installatie XP en SP2 even naar de download pagina's van Microsoft gaan en vervolgens de (andere) updates ophalen.

Hey Pasja,
dus als ik een SP2-cd heb (destijds gekregen bij PC-Active, dacht ik), dan is dat voldoende?
En waar vind ik die bestandjes van de activeringscode, want die kan ik geloof ik even kopiëren toch?
Bedankt nogmaals.
Rudi.

Toelichting?

Lees dan vooral dit topic eens door, vooral het bericht van een sukkel, gepost op 23-03-05 12.59 uur.

Ja, maar waarom zou je die moeite doen, als je online bent is het een kwestie van een paar seconde (als antwoord op je vraag van 22.49)

Hey Pasja,
mooi verhaal van je op die andere topic!
Maar goed dat ik je eerst hebt gevraagd waar ik op moet letten. Ik wilde toch op dat soort zaken voorbereid zijn. En XP opnieuw installeren is nou eenmaal niet bepaald mijn dagelijkse werk.
Dus ik hoop dat het me gaat lukken. En ik download toch maar even een bootdiskette van Wín'98.
Bedankt zover. Je hoort nog. En ik heb de antivirus-cd al klaar liggen... Installeer ik maar eerst even voordat ik het World Wild Web weer opga...
Nog meer leuke tips?
Anders ga ik nu maar even aan de slag.
Rudi.

Volgorde tip voor zover je die nog niet na het lezen van dat genoemde topic "scherp" had:

Windows XP,
SP2,
antivirus en
DAN PAS online,

met als 1e actie je virusprogje updaten en volgende actie(s) Windows updaten (inc. stuurprogjes van andere spullen).

Geplaatst door gast0225

Windows XP,
SP2,
antivirus en
DAN PAS online,

@ Pasja.

Mag ik hier in dat rijtje van jou ook de interne firewall van Xp aan toevoegen voor je online gaat? ;)

Voor opnieuw activeren, doe het volgende

Windows XP probleemloos opnieuw installeren
Wanneer u Windows XP om de een of andere reden opnieuw moet installeren zult u na die installatie uw exemplaar opnieuw moeten activeren bij Microsoft. Ziet u hier tegenop, dan is er een manier om die activering te omzeilen,

Daardoor moet u de volgende handelingen uitvoeren:

• Kopieer voordat u begint met de nieuwe installatie het bestand WPA.DBL van de map \WINDOWS\SYSTEM32 naar een veilige plek op uw systeem. Het beste dus naar een andere partitie, een andere harde schijf of even naar een diskette

• Installeer vervolgens Windows XP opnieuw

• Wanneer u na de nieuwe installatie uw computer herstart, zult u de vraag krijgen om Windows XP te activeren. Sla deze activering over.

• Kopieer het bestand WPA.DBL van de 'veilige plek' naar de map \WINDOWS\SYSTEM32

• Herstart nu uw computer

Na deze herstart zult u zien dat uw exemplaar van Windows XP weer geactiveerd is.

Het spreekt vanzelf dat dit alleen maar werkt wanneer er op uw computer geen veranderingen met betrekking tot de gebruikte hardware hebben plaatsgevonden. Eveneens logisch is dat dit niet werkt wanneer u Windows XP op een andere computer wilt installeren

Succes Limbo

Oke, de FW hoort zeer zeker thuis in het rijtje. Bij mij maakt deze deel uit van de antivirussuite, vandaar dat ik hem niet apart noemde, maar idd. de FW even goed regelen is ook een must, al was het vooralsnog met de prima buildin van XP. Houd wel in je achterhoofd dat de FW van XP alleen binnenkoimend onheil afvangt en geen uitgaand verkeer. Op een schone machine zou je daarentegen mogen verwachten dat er nog geen rottigheid op de hdd aanwezig is, zodat een beschermer voor binnenkomende rampen even het belangrijkste is.

Pasja, LImbo en I.Slaats,
ik heb toch maar gewoon de xp-cd erin gestopt en op het juiste moment (!) op een toets gedrukt. Ik zag dat je binnen de installatie van xp de mogelijkheid krijgt om een partitie opnieuw te formatteren. Dat wist ik vooraf niet.
Ik had voorafgaand aan de installatie al de setup van de virusscanner op een ander partitie gezet, én ik had de cd van servicepack-2 liggen. Die beiden heb ik na de installatie van xp direct geinstalleerd en heb daarna pas de kabel aangesloten, laatste virusdefinities opgehaald en xp geupdate.
Kortom: het is helemaal gelukt en het pc'tje draait weer als een tierelier!

Dank jullie voor jullie hulp, en vooral de wijze woorden van Pasja.
Rudi.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan