Xp houden en vista verwijderen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

thehardmast3r

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2009
Hallo, ik zit hier naast een vriend van me. hij heeft ook windows vista en xp op zijn computer staan.

hij had eerst xp geinstalleert en daarna vista. Maar nu wil hij vista verwijderen, hoe kan hij dat doen? ik heb al beetje rond gesnuffelt en gevonden dat je bij opstarten in moet loggen bij het bestuurings systeem wat je wilt houden ( Xp dus.) maar als hij zijn computer aan doet werkt zijn toetsen bord op dat moment niet, we hebben het al met andere toetsen boarden geprobeert maar het werkt niet. hij kan dus niet meer in Xp.

Andere oplossingen? als het kan zo snel mogelijk...

alvast bedankt.

Hoi,

Een ps 2 toetsenbord gebruiken of een adapter tussen je usb en de ps 2 aansluiting.

Modag

dat heb ik ik heb een om vormertje (je bedoelt toch van toetsten bord naar toetsen bord plugin?)?

Hoi,

Ja dat bedoel ik of zit daar het probleem niet?

Modag

nee daar zit het niet die werkt perfect, ik had ook nog wel een oude die zelf zo'n stekkertje heeft.

maar toetsen bord werkt perfect ook met omvormer alleen als ik opstart en kan kiezen doet die niet.

Het probleem is dat dual booten met vista en xp extreem omslachtig en en hij had nooit vista na xp moeten installeren. Het boot bestand is nu niet kloppend en beide besturingssystemen moeten verwijderd worden.

Wil hij dual booten installeer dan eerst vista, daarna xp maar print eerst een handleiding uit hoe te dual booten met vista en xp deze zijn te vinden via google.

moet perse geformateerd worden? Want hij heeft nogal veel spul er op staan voor zijn school. en zijn geen kleine bestandjes wat je zo op stikje kan zetten, en alle over plaatsen maar extren harde schijf zie ik ook niet zo zitten...

Als andere oplossing mogelijk is graag, in ieder geval bedankt.

tsja, ik ken dat het bootkeuzemenu niet reageert op usb-toetsenborden,een ps/2-bordje deed het bij mij goed...
Voor nu kun je proberen om op te starten in vista, en dan kijken of je de voorkeuze van vista naar xp te zetten... Ik weet niet zeker of het kan, maar post nu vanaf telefoon, dus kan het niet controleren voor je?.

hm dat zou wel een oplossing kunnen zijn ja.

ik zoek even rond of ik ergens kan vinden of je het kan wisselen..

Overzetten naar een Externa HD is zo gedaan joh.
Je kan zoeken onder de vista partitie naar boot files informatie misschien is er wel een mogelijkheid maar ik ben bang van niet.

Dat klopt is ook zo gedaan, maar hij heeft zelf geen extern HD. dus zou die mijne moeten gebruiken, en ik ken hem wel. niet zo slim met computers alles aan klikken enzo.

tsja, ik ken dat het bootkeuzemenu niet reageert op usb-toetsenborden,een ps/2-bordje deed het bij mij goed...
Voor nu kun je proberen om op te starten in vista, en dan kijken of je de voorkeuze van vista naar xp te zetten... Ik weet niet zeker of het kan, maar post nu vanaf telefoon, dus kan het niet controleren voor je?.

het kan :)

ga via het configuratiescherm naar "Systeem" ---> "Geavanceerde systeeminstellingen"

Dan tabblad "Geavanceerd" ---> Opstart- en herstelinstellingen
Daar kun je bovenin kiezen welke OS de voorkeur heeft.
Zet deze op XP, en herstarten maar!

Dan werkt alsnog je dual boot niet en volgens mij ging het daar in eerste instantie om dat hij eigenlijk wilde dual booten met vista en xp

hm, als hij via mijn eerdere post de voorkeuze van OS wijzigd, kan hij in XP booten, vervolgens vista verwijderen, en alleen xp houden (dat was zover ik het had gelezen de bedoeling toch?)

ga via het configuratiescherm naar "Systeem" ---> "Geavanceerde systeeminstellingen"

Dan tabblad "Geavanceerd" ---> Opstart- en herstelinstellingen
Daar kun je bovenin kiezen welke OS de voorkeur heeft.
Zet deze op XP, en herstarten maar!

Als het goed is zie je dan bij Deze Computer de 2 schijven/partities staan, met op 1 (waarschijnlijk C:) XP, en dan op de andere (dat zal dan wel D: zijn) Vista.
Je kunt dan in de D: (vista)-schijf je bestanden die je wilt houden opzoeken en verplaatsen naar een andere schijf/stick enz.

Als je alles van de D:-schijf afhebt dat je wilt houden, kun je deze formatteren (rechtermuisknop - formatteren) en dan ben je van vista af.
Als het goed is is de schijf dan leeg, en kun je daar weer gewoon bestanden opzetten.
Je zult dan geen keuzemenu krijgen bij het opstarten.

Succes!

Nope als het zo gemakkelijk was wist ik het ook, maar het staat allemaal op 1 schijf! (H: in dit geval.)

das knap! Dan zou ik het zo ook niet weten.. Dan is het makkelijker om de bestanden te backuppen en xp opniew installeren..

jup vraag ook af hoe die gedaan heeft als je naar de schijf H: gaat zie je windows (met vista bestanden etc) En Windows.old (oude xp bestanden).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan