XP instaleeren zonder optische drive

Status
Niet open voor verdere reacties.

guusbening

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2008
hallo, ik heb laatst van een vrien een oud compaq armada m700 gekregen met een 450 mhz pIII en 128mb ram, maar zonder een cd/dvd drive. toen ik hem kreeg stond er windows 2000 op, dit wilde ik graag upgraden naar windows XP. Ik heb de windows cd via een externe dvd drive geopend in windows2000 en voor een nieuwe instalatie gekozen. na een paar minuten ging de laptop opnieuw opstarten waarna je in een dualboot scherm kon kiezen tussen windows 2000 (als je dit kiest word het scherm zwart en gebuert er niets meer) en windows setup. de setup gaat vervolgens normaal bestanden laden (blauw scherm) totdat er een melding komt: HET BESTAND MOUNTMGR.SYS IS BESCHADIGT. WAARNA DE SETUP WORD AFGESLOTEN.

hierna probeerde ik een schone xp instal te doen, maar aangezien de laptop niet kan booten vanaf een usb aparaat (lees: externe dvd drive) werkte dit niet. de laptop heeft wel een floppy drive.

ik vroeg me dus af of er een manier is om windows XP (of 2k) te instaleeren zonder een cd/dvd drive (dmv bv floppy's) te gebruiken, of een manier om de externe drive toch te gebruiken.
Of om de fout met mountmgr.sys op te lossen

bij voorbaat dank.

mvg Guus

Heb jij toevallig ook een windows 98 cd-rom?
Ik heb dit ooit gedaan maar met behulp van een win98 cd-rom.Om dit te doen heb je het bestand smartdrv.exe nodig die in het win98 cd-rom zit.En verder een win98 bootdisk omdat je geen cd-rom drive heb.

win 98

bedankt voor de reactie.
denk dat ik wel ergens een win 98 cd heb liggen, maar ik wil eigenlijk toch xp (of 2000) installeren. (heb een xp pro en home cd en een 2000 pro cd)
heb het geprobeert met xp boot floppy vvan de microsoft site, deze zouden de benodigde drivers moeten laden om een niet bootbare cd drive te kunnen gebruiken, maar bij de 5de floppy liep het vast (corrupted file). Ik heb well win 95 op floppy's, is het mogelijk of dit te instaleeren en dan te upgraden naar xp (zonder dat de cd na het opnieuw opstarten nodig is, kan in windows nog wel bij de cd)

heeft iemand misschien verstand van netwerk installaties, de laptop heeft een lan ingang?
is het mogelijk om dit te doen dmv een desktop pc?

Als je die win98 cd-rom hebt kan ik je wel wat instrukties geven om win xp te installeren.Wat je ook anders nodig hebt is een win 98 bootdisk omdat je dan met msdos zal moeten werken.Het is wel mogelijk om winxp op je laptop te installeren zonder een cd-rom drive.

bedankt

Ik zal even naar die cd gaan zoeken, een boot floppy maken moet ook wel lukken.

xp floppy instal

heb die floppys geprobeert maar het loopt bij de 5e floppy vast met instaleeren,

heb de win 98 cd gevonden, zou je kunnen zeggen wat ik moet doen?

mvg Guus

zal de floppy's even opnieuw doen, maar werkt dit wel met een usb dvd drive? laad de floppy setup ook de usb-ide brug drivers?, aangezien de laptop NIET van een usb aparaat kan booten, en de drive aleen in windows werkte (voor dat ie crashte deed de drive het in 2k)

Je kan het proberen. Na de 7de diskette vragen ze je om de cd in te geven en om op enter te drukken. Als dat niet werkt, zal je niet met je usb drive kunnen installeren.

Hoi guus, dit is de manier hoe ik het gedaan had.
1) Kopieer de map WIN98 van jouw win98 cd-rom naar jouw harde schijf ( C: )
2) Kopieer de map i386 van jouw winxp cd-rom naar jouw harde schijf ( C: )
3) Start PC met bootdisk (om vervolgens MS-DOS te gebruiken) je krijgt dan bijv. dit te zien A:\>
4)typ C: Je krijgt dus te zien A:\>C: druk daarna op ENTER
daarna heb je dit C:\>
5) ga naar de win98 map door dit te typen: cd win98 (let op: spatie tussen cd en win98)
je krijgt dus dit daarna te zien C:\WIN98>
6)typ vervolgens smartdrv.exe (C:\WIN98>smartdrv.exe) doe dit nog eens voor de zekerheid
7)ga naar map i386 door dit te typen cd i386 ( C:\WIN98>cd i386 ) je krijgt dus dit
C:\i386>
8) typ winnt.exe (C:\i386>winnt.exe )
als het goed is moet je winxp installatie nu beginnen
SUCCES

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan