Xp instaleren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, dat klopt.

En met zo'n opstartdiskette kun je elke pc opstarten, dus ook die van jou. Zo'n diskette is een redmiddel om een pc (althans het besturingssysteem) die niet meer naar behoren functioneert toch te kunnen benaderen om het vervolgens iets te kunnen doen, maar ook om een bepaald besturingssysteem te kunnen installeren. Het geval van jouw bios, is dat bios verouderd. Je moet dus zo'n opstartdiskette met cd-rom ondersteuning gebruiken.

Als je niet weet hoe in Win'98 een opstartdiskette te moeten maken, dan gebruik je de Help-functie en zoek je naar het onderwerp 'Systeemdiskette maken'

Dennis.

Mocht je nog geen bootflop hebben, dan zou ik deze nemen. Met deze bootflop wordt ook het programaatje smartdrv geladen. Met dit programma wordt de installatietijd aanzienlijk korter.

Voor info over smartdrv kijk hier

Groetjes,
Neleke

Het kan best zijn, dat wanneer je eenmaal een opstartdiskette gemaakt hebt, er geen FDISK bij is. Dit moet je dan nog afzonderlijk naar die diskette copieren.

Dus vanuit Dos in Win98 doe je dat zo:

1) geef het commando: cd\windows\command (en een enter geven)
2) typ nu: copy fdisk.* a:\ (en een enter geven)

Fdisk is nu naar de diskette gecopieerd.

Nu voor de volledigheid om XP te installeren met behulp van die opstartdiskette. In je eerste bericht zei je, dat je je HD al geformateerd hebt, maar niet erbij vermeld of je meer dan één partitie aangemaakt hebt. Ik ga ervanuit, dat je maar één partitie hebt.

1) Start je pc op met die diskette.
2) Als de pc al opgestart is(je ziet dan de dos-prompt), dan geef je het commando: fdisk (en een enter geven)
3) bekijk rustig naar de verschillende opties. Je moet in elk geval die optie nemen, dat je de bestaande partitie kunt verwijderen.
(het is beter, dat je helemaal opnieuw begint. Daarom moet je die partitie eerst verwijderren)
4) Als de primaire partitie eenmaal verwijderd is, maak je nu een nieuwe aan.
5) Eenmaal aangemaakt, start je je pc opnieuw op. De diskette gewoon erin laten. Op een gegeven moment moet je kiezen voor 'Met cd-rom ondersteuning'
Wanneer de prompt nu zichtbaar is(je pc is dan al opgestart), typ je: format c:
6) Is je HD eenmaal geformateerd, dan moet je nu zien te achterhalen welke drive-letter je cd-rom drive in werkelijkheid is, aangezien tijdens de opstart een tijdelijke Ram-drive erbij komt.

We veronderstellen, dat de drive-letter e is

a) e: (en geef een enter)
b) cd\i386 (en geef een enter)
c) winnt

XP wordt nu geïnstalleerd.

Dennis.

PS. Bij punt a): je zit dan na de opstart in de a-prompt, je switch nu naar de cd-rom drive, omdat daar de xp-cd bevindt. Je moet ook in die omgeving gaan begeven om XP te kunnen installeren.

Dus vanuit Dos in Win98 doe je dat zo:

1) geef het commando: cd\windows\command (en een enter geven)
2) typ nu: copy fdisk.* a:\ (en een enter geven)

Fdisk is nu naar de diskette gecopieerd.

Maar hoe doe ik dit als ik 98 al heb gedeinstaleert?

Geplaatst door Hogendoorn
Maar hoe doe ik dit als ik 98 al heb gedeinstaleert?
Ik heb dat in zijn algemeenheid willen zeggen en niet gespecificeerd op jouw eigen situatie, want ik wist dat je geen Win'98 meer hebt. Je hebt toch een vriendenkring? Even aan één van hen te vragen of je dat mag doen. Maar een beroep op het Web (bootdisk.com) te doen kan ook.

Vergeet die tip van neleke ook niet te downloaden, tenzij je pc een kloksnelheid van bijvoorbeeld 3Ghz heeft.

Dennis.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan