xp install bsod

Status
Niet open voor verdere reacties.

Example5

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2008
beste iedereen,

ik wil windows xp op mijn laptop installeren, alleen geeft hij telkens tijdens het laden van de winxp installatiecd een bsod. Dit gebeurd nu al met meerdere versies van windows, en gebeurt ook bij kennissen van mij.

Persoonlijk heb ik een vermoeden dat het aan de S-ata drivers ligt die niet zijn opgenomen in de win xp cd, maargoed...

ik vroeg mij dus af of iemand weet hoe ik kan zorgen dat ik gewoon windows xp op mijn laptop kan installeren :)?

mvg

Je zult inderdaad de SATA drivers moeten integreren, anders vind de setup van XP de harde schijf niet en dan krijg je zo'n blauw scherm.

Je zult dus een nieuwe XP cd moeten bouwen met die SATA-driver erin geïntegreerd. Die driver zul je hoogstwaarschijnlijk van de website van de chipsetfabrikant of laptopfabrikant moeten downloaden, of misschien staat die (ook) op de bijgeleverde CD-rom.
Die driver is herkenbaar aan een TXTSETUP.OEM bestand dat in de map met die driver aanwezig is.

Integreren kun je het makkelijkst doen met programma's als nLite, via het aangeven van het willen integreren van drivers, en dan aan te geven dat het om een Tekst-mode driver gaat (dus niet een Plug-and-play driver).

Als je dan toch beziggaat met zo'n CD, integreer dan ook SP3 (of SP2 als je die in je XP hebt). Dat kan ook met nLite (optie "Servicepack integreren").

SP2 voor XP NL: hier
SP3 voor XP NL: hier

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
okee ik had al een beetje een vermoeden... heb er overigens een met sp3 erin, maar zonder drivers... ik ga het eens proberen. alvast bedankt

heb er net een geprobeerd waar de sata drivers in zaten... hetzelfde probleem...

er zou nog een ander probleem moeten zijn :/

Vertel eens wat meer over het scherm dat je nu krijgt: Welke informatie staat erop?

Moet (o.a.) zoiets zijn als 0xXXXXXXXXX (0xXXXXXXXXX,0xXXXXXXXXX,0xXXXXXXXXX,0xXXXXXXX)

Verder is het van belang te weten of je individuele SATA-schijven gebruikt of meerdere SATA-schijven in RAID-verband?

Vermeld ook even merk + type van je moederbord.

Tijs.

het is inmiddels gelukt door op het moederbord de sata controller mode van AHCI naar compatibility te veranderen...

best wel -LIEFDE- alleen dat ik nu op de toshiba site geen xp drivers kan vinden -.-!

Laatst bewerkt:
Als de laptop ooit is uitgeleverd geweest met Vista, dan kun je het de fabrikant niet kwalijk nemen dat er geen XP drivers voor beschikbaar worden gesteld.
Ik neem aan dat je jouw soort laptop hebt kunnen vinden op deze site, maar dat je met XP als keuze Besturingssysteem geen drivers kon vinden.

Tijs.

ja zo ongeveer, hij staat er wel bij maar kan geen drivers voor xp vinden... dus helaas ;(

Bottom-line is dat we hebben bepaald dat het aan de aansturing van de SATA harde schijf-controller lag die niet door het XP installatieprogramma wordt ondersteund.

Ik denk dat die SATA driver die je had geïntegreerd niet de juiste was, dus is die compatibiliteitsmodus een goede oplossing.

Wil je verder nog wat drivers installeren, kijk dan met PCWizard wat er aan onderdelen (chipset, videochip etc.) in je laptop zit, en ga bij de fabrikanten van die onderdelen kijken of je er generieke drivers voor vinden kunt.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan